szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Sérti az autósok érdekeit és jelentősen meghosszabbíthatja a kárrendezését, hogy áprilistól a biztosítóknak a kárfelvétel során közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlannak minősített járműveket – az üzembentartó költségére – műszaki vizsgára kell küldeniük, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) határozottan tiltakozik ellene – mondta Trunkó Barnabás, a Mabisz főtitkára.

A parlament decemberben módosította, az akkor még hatályba sem lépett kgfb törvényt. Az áprilistól hatályos kiegészítés szerint ha a biztosító úgy ítéli meg, hogy a karambolos gépjármű közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlan, a kárfelvételi eljárás befejezésétől számított 8 munkanapon belül értesítenie kell a közlekedési hatóságot.

A biztosító a kár helyreállításához szükséges teljes költséget csak akkor térítheti meg a károsultnak, ha a közlekedési hatóság a gépjármű műszaki vizsgálata eredményeként arról tájékoztatja a biztosítót, hogy a gépjármű a közúti forgalomban való részvételre közlekedésbiztonsági szempontból alkalmas, vagy pedig ideiglenesen kivonta a forgalomból azt. Az előírást nem kell alkalmazni akkor, ha a kárt szenvedett gépjármű telephely szerinti országa nem Magyarország.

A biztosítók és az Autóklub akkor hiába lobbiztak a szabály ellen. Trunkó Barnabás szerint a rendelkezés értelmezhetetlen és értelmetlen is. Súlyosan sérti az autósok érdekeit, valamint a kártérítési jog általános szabályait, ezen kívül megnehezíti és jelentősen meghosszabbítja a biztosítók kárrendezését is. A főtitkár szerint egy könnyen javítható sérülés esetén is lehet a jármű – a kárfelvételkor – alkalmatlan a közlekedésre. A törvény ráadásul a biztosítókra bízta azt a hatósági feladatot, hogy az ilyen járműveket hatósági műszaki vizsgálatra küldjék.

A Mabisz adatai szerint évente 170-180 ezer kgfb-s káresettel lehet számolni. A főtitkár elmondta azt is, hogy ilyen rendelkezés egyetlen európai országban sincs, nem véletlen, hogy – megelőzve az EU tiltakozását – a magyar törvény szerint ez a hátrányos szabályozás a külföldi autókra nem vonatkozik – tette hozzá a főtitkár.

A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter januári rendelete szerint a műszaki vizsga és a zöld kártya integrálódott. A múlt év végéig a műszaki vizsga személykocsira 7 700, könnyű teherkocsira 8 500, míg teherautóra 11 800 forint volt. Az új, integrált díjak ebben a sorrendben: 16 290, 17 090, illetve 24 950 forint. Ha a kocsi új, vagy 30 napnál nem régebbi a zöld kártyája, akkor csak a műszaki vizsga díja: 10 490, 11 290, illetve 14 590 forint.

* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is

A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

A neten már többen keresik a kgfb-kalkulátort, mint a biztosítást

A kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) kampány első hetében 70 ezren váltottak biztosítót a Netrisk.hu internetes alkusznál, míg egy évvel ezelőtt 30 ezer váltásra került sor az első héten. Ennek alapján az idei váltók száma elérheti az egymilliót a tavalyi mintegy 700 ezer után – mondta Haraszti Zsolt, a Netrisk ügyvezetője.

hvg.hu Autó

2011-től változik a kifogásolt gépjármű kárrendezés

A parlament által hétfőn elfogadott új gépjármű kárrendezési szabályok - az, hogy a bruttó összeget csak számla ellenében lehet kifizetni, illetve hogy a sérült autóról a biztosítónak kell megmondania, hogy közlekedésbiztonsági szempontból megfelelő-e - csak 2011 első napján lépnek hatályba, addig pedig még változhatnak - mondta Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) főtitkára.

hvg.hu Autó

Kivonják a forgalomból az autót, ha megbukik a műszaki vizsgán

Amennyiben a műszaki vizsgán egy gépjármű nem felel meg, akkor nemcsak közvetlen balesetveszély esetén, hanem automatikusan kivonja a forgalomból a vizsgabiztos, és ezt rögzíti az elektronikus jármű nyilvántartóban is - tartalmazza a közúti járművek műszaki vizsgáztatásáról szóló rendeletet módosító KHEM rendelet.

hvg.hu Gazdaság

Új helyzet: törvény szabályozza a kötelező biztosítást januártól

A biztosítás megkötésétől, és nem január első napjától számítja a biztosítás egyéves tartamát a január 1-jén hatályba lépő kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) törvény, továbbá kötelezővé teszi a kártörténeti nyilvántartást, és nem a tulajdonos, hanem az üzembentartó kötheti meg a szerződést.