szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Csak a roncsprémium miatt nőtt tavaly a lakossági fogyasztás Németországban, az állami autóvásárlási támogatás nélkül a lakosság is hozzájárult volna a legnagyobb európai gazdaság történelmi mértékű visszaeséséhez.

 

AP

A német statisztikai hivatal pénteki jelentése szerint 2009-ben 73 milliárd euró értékben vásároltak magánszemélyek autókat a 82 milliós országban. Ez 20,5 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A roncsprémium révén 0,4 százalékkal nőtt a lakossági fogyasztás, éppen annyival, mint 2008-ban. A közpénzből finanszírozott program nélkül 0,5 százalékkal csökkent volna a német lakosság fogyasztása a második világháború óta nem látott gazdasági visszaeséssel sújtott tavalyi évben.

A legalább kilencéves gépkocsik cseréjét környezetkímélő, új típusokra autónként 2 500 euróval támogatta a német állam. A 2009 elején erre a célra elkülönített 1,5 milliárd euró már tavaly tavaszra elfogyott, az érdeklődés viszont akkora volt, hogy a kormány ötmilliárd euróra bővítette a keretet, amely végül szeptember elején merült ki. Az euróövezetben, és annak vezető gazdaságában, Németországban a hazai össztermék (GDP) keresleti oldali összetevői között hagyományosan 57 százalék körül van a lakossági fogyasztás súlya, beleértve a köztámogatásból megvalósuló egyéni fogyasztást is.

A lakossági fogyasztás így a legnagyobb súlyú elem, ennek ellenére a GDP alakulását már hosszú évek óta gyakorlatilag nem befolyásolja, a lakossági fogyasztás növekedése ugyanis évről-évre nagyjából egyforma, és igen gyenge szintet ér el. Ennek fő oka, hogy nincsen számottevő bérnövekedés. A helyzetet tovább rontja, hogy visszaesett a bérnövekedés hiányát valamelyest pótoló hitelezés. Növekedési kiútnak az export marad, amelyben Németország sokáig világelső volt, tavaly viszont Kína megelőzte.

A német gazdaságot azonban még így is elsősorban a külpiaci kereslet élénkülése húzza ki a válságból, amit jól illusztrál a berlini gazdasági minisztérium idei évre szóló előrejelzése. Eszerint 2010-ben 1,4 százalékos GDP-növekedés várható, a tavalyi 5 százalékos csökkenés után, miközben a lakossági fogyasztás 0,5 százalékkal csökken, jobban a korábban várt 0,3 százaléknál, mivel a tavalyi roncsprémiumhoz hasonló közületi "ajándékok" idén nem várhatóak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Mi várható 2010-ben az autópiacon?

Jövőre az idei 1,3 százalék után újabb 6,1 százalékkal esik az újautó-értékesítés Európában, és a válság előtti szintet is csak 2014-ben éri majd el az eladások száma. Az ágazat világszinten 2,5 százalékos bővüléssel számolhat, hiszen az Egyesült Államokban, Brazíliában, Oroszországban, Indiában és Kínában már az eladások növekedésére lehet számítani. A prémiummárkák eladása jövőre szerényen emelkedik, de a válság nyertesei a kisautó kategóriában erős gyártók – áll a Calyon Bank tanulmányában.

hvg.hu Autó

Vezet a Golf, de nyakában lohol a Fiesta

A Jato Dynamics november havi jelentése szerint az európai újautó-piac lassan evickél kifelé a válságból, az akciók tologatják felfelé a számokat. A top tízes lista októberben sem tartogatott különösebb meglepetést. A modellek tabelláját a VW Golf vezeti, népszerűsége továbbra is töretlen Európában.

hvg.hu Autó

Búcsú a dízelautóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.

hvg.hu Autó

Robbanásszerűen nő az autóeladás Németországban

A roncsprémium novemberben is felfelé húzta a német autópiacot: a forgalomba helyezett gépkocsik száma közel 20 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a nemzetközi járműgyártók szövetségének (VIDK) szerdán közzétett jelentése szerint.