szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egyedül a légitársaságok napi vesztesége mintegy 200 millió dollár, és a leállások a napi globális kerozinszükségletet is 2 millió hordóval csökkentik naponta, ami az olajárakra is hatással lehet.

Bírálta a két legnagyobb német légitársaság, a Lufthansa és az Air Berlin a német hatóságokat, amiért nem mérték a levegő vulkánihamu-koncentrációját, miközben az ország légtere vasárnap estig lezárták az izlandi vulkánkitörés hatásai miatt.

Közölték ugyanakkor, hogy több repülőgépük, amely előző nap belföldi repüléseket végzett utasok nélkül, "semmilyen kárt" nem szenvedett. "Németországban még egy meteorológiai ballont sem bocsátottak fel, hogy mérjék, van-e és mennyi vulkáni hamu a levegőben - mondta Joachim Hunold, az Air Berlin vezetője a Bild am Sonntag című lapban. - A légtérzárlat egyedül a londoni vulkánihamu-kutató központ számítógépes szimulációjának az adatain alapult."

Az európai légiközlekedés kényszerpihenője szakértők szerint oly hosszúra nyúlhat, hogy ez akár hatással lehet Európai idei gazdasági növekedésére, a válság utáni kilábalás erejére is. Bár a közgazdászok eddig nem módosítottak a növekedési modelleken és előrejelzéseiken az idei európai növekedésre nézve, de a szállítási és idegenforgalmai ágazatok hosszabb távú bénultsága - egyes borúlátó jóslatok szerint - akár semmissé teheti az 1-1,5 százalékra jelzett idei európai gazdasági növekedést.

Mivel egyelőre a szakértők sem tudják megjósolni, hogy meddig tarthat még az izlandi vulkánkitörés, ennek pontos hatásai sem modellezhetők - írja a szakértőket megszólaltató Reuters. Ugyanakkor a következményekre nézve nem elhanyagolható, hogy a globális gazdaság mintegy 5 százalékát - évi 3 ezer milliárd dollárt - adó globális idegenforgalomból az európai turizmus mintegy harmadot képvisel. A jelenlegi nehézségek heti 5-10 milliárd dolláros kárt okozhatnak európai idegenforgalomban.

A szállítási ágazat hasonlóképpen erősen érintett: a globális szállítás mintegy 40 százaléka bonyolódik ma légi úton, és a leállások a kereskedelmi kapcsolatok jelentős sérüléséhez vezethetnek, szakértők szerint céges szinten is. A nemzetközi légi forgalmi szervezet, a IATA becslései szerint egyedül a légitársaságok napi vesztesége mintegy 200 millió dollár, és a leállások a napi globális kerozinszükségletet is 2 millió hordóval csökkentik naponta, ami az olajárakra is hatással lehet.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Hétfő délig légtérzár lesz itthon

Európai uniós források szerint a "normális" európai légi forgalom fele indulhat meg hétfőn, ha az időjárás-jelentések megerősítik, hogy a légtér tisztulóban van a vulkáni hamutól. Vasárnap több légitársaság is próbarepüléseket hajtott végre utasok nélkül az európai légtérben, a hamu veszélyeiről szóló figyelmeztetések ellenére. Ez arra késztette a szektor nagyobb társaságainak vezetőit, hogy erőteljesen követeljék a máris komoly gazdasági következményekkel járó tilalom feloldását.