szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mégsem okoz majd problémát az a mintegy 200 ezer hibás kilowattadat, ami helytelenül szerepel a hazai gépjárművek forgalmi engedélyében – mondják a Biztosítás.hu internetes alkuszai. A Nemzeti Közlekedési Hatóság és a hazai biztosítási piac szereplői ugyanis egyaránt igyekeznek megoldani a problémát. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piacának új szereplőjét, az Astra Biztosítót eközben bejegyezte a magyar felügyelet, így a román piacvezető is beszáll idén az autósokért folytatott versenybe.

Nemrég kiderült, hogy mintegy 200 ezer jármű forgalmi engedélyében szerepel helytelenül a jármű teljesítményét mutató – az idéntől a kötelező biztosítások alapdíjának megállapítására szolgáló – kilowattadat. Korábban ugyanis a teljesítményadatot nem használták semmire, így ha az adat rossz volt, nem szúrt szemet senkinek. Sokszor előfordult, hogy a kilowatt mezőbe az okmányirodában dolgozó ügyintézők tévedésből a jármú súlyát írták be. Így lehetséges például, hogy az egyébként 999 kilogrammos Daciából 999 kilowattos versenyautó lett.

Mindez komoly problémát okozhat a járművek kötelező biztosítási díjának megállapításánál. Az autósoknak nem jó, ha adathiba miatt például 1000 lóerős Dacia után kell díjat fizetniük − hiszen a nagyobb teljesítményű autó után idéntől, elméletben jóval magasabb kötelező díjat számítanak majd fel a biztosítótársaságok −, és természetesen a biztosítók sem szeretnék, ha a legalacsonyabb kategóriába tartozó díjat kellene adniuk a papíron 0, 1 vagy éppen 5 lóerős Mercedesekre, vagy egyéb járművekre.

A múlt héten még megoldhatatlannak látszó kilowattprobléma most rendeződni látszik. „Azok az autósok, akiknek a forgalmi engedélyében rosszul szerepel járművük kilowattadata, többféle megoldásra is számíthatnak. Az új szerződésüket online megkötő autósok számára az internetes díjszámítási rendszerek felkínálják majd a járművük valós teljesítményéhez tarozó adatokat, így elkerülhető, hogy a forgalmiban lévő helytelen adatokból kelljen díjat kalkulálni” – mondja Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője. Azoknak, akik nem az interneten kötnek szerződést, a Nemzeti Közlekedési Hatóság siethet majd a segítségére, amely a múlt héten jórészt feltöltötte a helyes − így a kötelező biztosítási szerződéseken utólag majd korrigálható – kilowatt adatokat a biztosítók által is használt belügyminisztériumi adatbázisba.

Új szereplő a piacon

A kilowattprobléma megoldása mellett az elmúlt héten az is tisztázódott, hogy a kötelező biztosítási piacról december 31-vel távozó AIM Biztosító helye (az AIM ügyfeleinek mindenképpen új biztosítót kell választaniuk novemberben) nem marad üresen a közelgő kötelező kampányban. Az autósokért folyó versenybe ugyanis beszáll a Romániában a kötelező biztosításban piacvezető Astra Biztosító. A Romániában mintegy 1,8 millió darab kgfb-biztosítást kezelő − a román állami biztosító jogutódjaként működő − társaság tervei még nem ismertek, de annyi bizonyos, hogy a cég jelentős erőforrásokkal rendelkezik.

A jövő hét végén induló idei kötelezőkampány előtt azt latolgatja a piac, hogy vajon lehet-e még olcsóbb az idén a kötelező biztosítás. „Az biztos, hogy az idei kampányban várhatóan minden eddiginél kedvezőbb díj mellett juthat casco-biztosításhoz, aki azt a kötelezővel együtt köti meg – mondja Lantos Lóránt, a kotelezo.hu internetes szakértői portál vezetője. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a kampányban biztosított együttkötési kedvezményt nem mindenki használhatja ki. Ám a kedvezménnyel csak azok élhetnek majd, akiknek meglévő cascójuk évfordulója az év végére vagy a jövő év elejére esik, illetve azok, akiknek még nincs ilyen biztosításuk.

Kevesen kötnek cascót

Míg 2005-ben még 120 ezer forint körül alakult a casco átlagdíja, addig ma az interneten már 80 ezer forint alatt jár ez az összeg, ami együttkötés esetén a kampányban további kedvezményekkel is csökkenthető lesz. Aki évekkel ezelőtt, magasabb áron kötött cascót, az a jelenleg már sokkal kedvezőbb díj mellett is biztosítani tudja majd autóját. Fontos azonban tudni, hogy meglévő casco-szerződést az adott autóra csak évenként egyszer mondhat fel a tulajdonosa, és ezt a biztosítók is egyre komolyabban veszik. Arra ugyanakkor több biztosító is lehetőséget ad, hogy februárban vagy akár márciusban lejáró casco cseréjére már a kötelezővel együtt, egy úgynevezett halasztott hatályú szerződést kössön.

A cascoárak zuhanása ellenére arra továbbra sem számíthatunk, hogy jelentősebb új réteg fog a jövőben cascót kötni. A hazai autósoknak jelenleg csupán az ötöde rendelkezik ilyen biztosítással, és a lízing- és az új autók piacának összeesésével számuk az idén még tovább csökkent. A kotelezo.hu felmérése szerint a cascót kötni nem kívánó autósok leginkább még mindig anyagi okokra hivatkoznak, miközben közülük sokan így érvelnek: „Jól vezetek, eddig sosem történt baj”, vagy „Garázsban tartom az autót”. A casco-piacon az együttkötési kedvezmény sem hoz majd lényeges áttörést – mondja Lantos Lóránt. Aki casco-kötést tervez, annak viszont a mostani kötelezőkampány kedvező lehetőségeket kínál.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Hazai gazdaság

Új kgfb: több tízezerrel olcsóbb, de ennyivel drágább is lehet

Az idén sok minden változik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacon. A legfontosabb a törvény módosításából fakad, amely szerint 2010-től már nem a motor hengerűrtartalma, hanem a teljesítménye alapján történik a kategóriába sorolás. Az idei kampány során várhatóan mintegy egymillió ügyfél vált biztosítót. A váltások több mint fele az online piacon történik majd – jósolja Marosvölgyi Péter, az Aegondirekt.hu szakmai igazgatója.

MTI Gazdaság

Kgfb: Alkotmánybírósághoz fordulnak a biztosítók

Áprilistól a biztosítónak műszaki vizsgálatra kell küldenie a károsult járművet, amennyiben a tulajdonos nem kívánja azt megjavíttatni; a kgfb-törvény kiegészítése nemcsak nehezítést jelent, hanem jelentős anyagi terhet is róhat a balesetet szenvedett autósokra, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) az Alkotmánybírósághoz fordult, kérve a vitatott rendelkezés megsemmisítését.

MTI Gazdaság

Kgfb: szabálytalanul rendezik a károkat a biztosítók?

Egyes magyar biztosítók nem adnak korrekt tájékoztatást a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) egyes kárrendezési eljárásairól, és emiatt sérülnek az ügyfelek jogai – állítják az autókereskedők szakmai szervezetei.

MTI Gazdaság

Kgfb-piac: az AIM kivonul, beszáll az Astra

Kivonul a magyar kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacról az AIM Általános Biztosító, viszont casco biztosítást továbbra is köt - közölte a társaság az MTI-vel hétfőn.