Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Jóri András újságírói beadvány kapcsán vizsgálta a pénztárszövetség "Maradok" kampányára fordított reklámköltések nyilvánosságát.
Nem minősülnek közérdekű adatnak, avagy közérdekből nyilvános adatnak a Stabilitás Pénztárszövetség "Maradok" kampányára fordított reklámköltések. Jóri András adatvédelmi biztos ugyanakkor nem látja akadályát, hogy az egyes magánnyugdíjpénztárak nyilvános éves beszámolóiban is szereplő reklámköltségeket a kasszák közreadják.
Jóri András újságírói beadvány kapcsán vizsgálta a pénztárszövetség "Maradok" kampányára fordított reklámköltések nyilvánosságát - ismerteti az ombudsman közleménye. A biztos megállapította, hogy az egyesülési jog alapján létrejött társadalmi szervezet, mint amilyen a Stabilitás Pénztárszövetség, törvényben ráruházott közfeladat hiányában nem minősül közfeladatot ellátó szervnek, a rá vonatkozó adatok tehát nem minősülnek közérdekű adatnak.
Az egyesülési jog alapján létrejött társadalmi szervezetek gazdálkodásának szabályait az egyesülési jogról és a számvitelről szóló törvény tartalmazza. E jogszabályok nem tartalmaznak olyan rendelkezést, amely a Stabilitás Pénztárszövetséget egyes adatok nyilvánosságra hozatalára kötelezné. A kampányra fordított reklámköltések tehát nem minősülnek közérdekből nyilvános adatnak sem.
Mivel az adatvédelmi törvény szerint az adatvédelmi biztos hatásköre a személyes adatok védelmével, a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok nyilvánosságával összefüggő ügyekre terjed ki, a Stabilitás Pénztárszövetség kampányára vonatkozóan a biztosnak nincs hatásköre - mutat rá a közlemény.
A magánnyugdíjpénztárakról szóló törvény ugyanakkor nevesíti az egyes pénztárak működési költségeit, illetve a pénztárak teljesítményének összehasonlítását lehetővé tevő mutatókat, mint nyilvánosságra hozandó adatokat. A működésre fordított összegek jogszerű felhasználását pedig a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ellenőrizheti.
E törvény ugyan nem részletezi, hogy mit kell működési költség alatt érteni, illetve azt sem, hogy a működési költségeket milyen részletezettségben kell nyilvánosságra hozni, azonban a magánnyugdíjpénztárak beszámolókészítési kötelezettségéről szóló kormányrendelet előírja a pénztárak éves pénztári beszámolójának részletes, kategóriák - ilyen a marketing-, hirdetés-, propaganda- és reklámköltség - szerinti tagolását, és a beszámoló, valamint a mérleg- és az eredménykimutatás közzétételét. A biztos erre tekintettel nem látja akadályát annak, hogy az egyes pénztáraktól akár a működési költség kategóriákra, és azok további tagolására vonatkozóan is felvilágosítást lehessen kérni.
Bába Julianna, a Stabilitás Pénztárszövetség elnöke február elején, a szervezet sajtótájékoztatóján a reklámköltségek összegét firtató kérdésre reagálva azt mondta: egy kampányuk volt, amit októberben indították, amikor még arról volt szó, hogy hosszabb idő lesz a nyilatkozatok megtételére. Kijelentette: nem közpénzekről van szó, nem a tagi megtakarításokból, hanem az elkülönített működési tartalékból fedezték a költségeket, amiről a tagokkal kell elszámolniuk. Megjegyezte: a kampány töredékébe került annak, mint a miniszterelnök és az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) által hárommillió példányban a pénztártagoknak elküldött levelek.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.