Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e4568293-78f9-436c-9bd2-a95ada47bafb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tavaszias időre lehet majd számítani a Dunántúlon. ","shortLead":"Tavaszias időre lehet majd számítani a Dunántúlon. ","id":"20250121_idojaras-hidegparna-melegedes-tavaszias-ido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4568293-78f9-436c-9bd2-a95ada47bafb.jpg","index":0,"item":"b4b2a641-f75c-481b-9470-9a24a6f8c7d1","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_idojaras-hidegparna-melegedes-tavaszias-ido","timestamp":"2025. január. 21. 16:21","title":"Csütörtökön akár 15 Celsius-fok is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dba59845-0f42-44b4-84ac-92ae418cd481","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A műsorvezető azt mondta, nem beszélt Rogán Antallal a Varga Judit-interjú előtt. Hajdú a Fidesszel szimpatizál, de vannak témák, amikben nem ért egyet a párttal. ","shortLead":"A műsorvezető azt mondta, nem beszélt Rogán Antallal a Varga Judit-interjú előtt. Hajdú a Fidesszel szimpatizál, de...","id":"20250121_Hajdu-Peter-Friderikusz-Varga-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dba59845-0f42-44b4-84ac-92ae418cd481.jpg","index":0,"item":"00b641b7-3564-4822-825b-bab6dd0001c9","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Hajdu-Peter-Friderikusz-Varga-interju-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 20:00","title":"Hajdú Péter: Friderikusszal elsodort minket egymástól a politika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"615379a8-b3e1-44bb-97a7-e657181173e3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Visszatérhet az üzletkötésen alapuló filozófia, Grönland, Kanada és a Panama-csatorna viszont megnyugodhat, Trump csupán retorikai hatást szeretett volna elérni – állítja Nagy P. Tibor, aki mától igazgatásért felelős államtitkár a washingtoni külügyben. ","shortLead":"Visszatérhet az üzletkötésen alapuló filozófia, Grönland, Kanada és a Panama-csatorna viszont megnyugodhat, Trump...","id":"20250121_Magyar-szarmazasu-allamtitkart-neveztek-ki-Trump-kabinetjebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/615379a8-b3e1-44bb-97a7-e657181173e3.jpg","index":0,"item":"720c8bcf-0617-4df9-bf7c-eeaece3b1897","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_Magyar-szarmazasu-allamtitkart-neveztek-ki-Trump-kabinetjebe","timestamp":"2025. január. 21. 19:15","title":"Megszólalt Trump magyar államtitkára: Nem fogunk amerikai csapatokat látni Grönlandon partra szállni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Amit a magyar állam 50,9 milliárd forintért adna el egy arab befektetői csoportnak, azt Budapestnek már jóval drágábban adná.","shortLead":"Amit a magyar állam 50,9 milliárd forintért adna el egy arab befektetői csoportnak, azt Budapestnek már jóval drágábban...","id":"20250121_Lazar-Karacsony-5-ezer-milliard-Rakosrendezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd.jpg","index":0,"item":"5a3897ba-ce4c-434d-a2a5-e2ffae89dc49","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Lazar-Karacsony-5-ezer-milliard-Rakosrendezo","timestamp":"2025. január. 21. 17:56","title":"Lázár üzent Karácsonynak: 5 ezer milliárdért viheti a főváros Rákosrendezőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ddb9294-6ccf-4eee-8d84-b274751f46ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nincs még meg a jó válasz az elektromos Type R kérdésre. ","shortLead":"Nincs még meg a jó válasz az elektromos Type R kérdésre. ","id":"20250122_Probalkozik-a-Honda-az-elektromos-Civc-Type-R-rel-de-szerintuk-sem-konnyu-a-feladat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ddb9294-6ccf-4eee-8d84-b274751f46ba.jpg","index":0,"item":"78fe0d4c-3e2e-4009-9140-25ad71ed5127","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_Probalkozik-a-Honda-az-elektromos-Civc-Type-R-rel-de-szerintuk-sem-konnyu-a-feladat","timestamp":"2025. január. 22. 08:44","title":"Próbálkozik a Honda az elektromos Civic Type R-rel, de szerintük sem könnyű a feladat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa0c8007-fb3f-418a-a4bc-a96608c6cd2e","c_author":"HVG","category":"360","description":"Felturbózzák a GYSEV-et, és közben Tiborczék GYSEV Cargója is jól jár.","shortLead":"Felturbózzák a GYSEV-et, és közben Tiborczék GYSEV Cargója is jól jár.","id":"20250122_hvg-GYOR-SOPRON-EBENFURTI-VASUT-Tiborcz-Waberers-GYSEV-Cargo-MAV","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa0c8007-fb3f-418a-a4bc-a96608c6cd2e.jpg","index":0,"item":"f44b2f26-9c38-448e-a149-f0da922ee5b8","keywords":null,"link":"/360/20250122_hvg-GYOR-SOPRON-EBENFURTI-VASUT-Tiborcz-Waberers-GYSEV-Cargo-MAV","timestamp":"2025. január. 22. 12:35","title":"Az állam közreműködésével sínen van Tiborcz vasúti érdekeltsége is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36ab53c8-d0c5-4efe-a111-b604f4c1d893","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Négy darab sportos bajor prémium modellt kaptak nemrégiben a rendőrök. ","shortLead":"Négy darab sportos bajor prémium modellt kaptak nemrégiben a rendőrök. ","id":"20250122_Maris-osszetort-az-egyik-vadonatuj-rendor-BMW-Debrecenben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36ab53c8-d0c5-4efe-a111-b604f4c1d893.jpg","index":0,"item":"55351b32-1f68-4cac-9c3e-528eec5ab02b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_Maris-osszetort-az-egyik-vadonatuj-rendor-BMW-Debrecenben","timestamp":"2025. január. 22. 08:14","title":"Máris összetört az egyik vadonatúj rendőrségi BMW Debrecenben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12e7449e-38ef-495f-8f09-2bcc1c285079","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormány szerint minden rendben van, és különben is, DK és Tisza Párt.","shortLead":"A kormány szerint minden rendben van, és különben is, DK és Tisza Párt.","id":"20250120_Magyar-orvosi-kamara-MOK-Belugyminiszterium-betegek-ellatasa-finanszirozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12e7449e-38ef-495f-8f09-2bcc1c285079.jpg","index":0,"item":"676c549b-4e97-4925-80f3-565aa81896e5","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Magyar-orvosi-kamara-MOK-Belugyminiszterium-betegek-ellatasa-finanszirozas","timestamp":"2025. január. 20. 14:06","title":"Az orvosi kamara és a belügy napok óta azon vitatkozik, el tudják-e látni időben a betegeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár jogtechnikailag nincs akadálya egy új adónem bevezetésének, a fővárost láthatóan csak az hajtja a közműadó ötletével kapcsolatban, hogy valahogyan pénzt szerezzen a BKV finanszírozására. Szakmai megalapozottságot, letisztult koncepciót nemigen lehet felfedezni mögötte.
Az adóalappal, az adókivetés módjával, de még az adóalany megállapításával is probléma lehet, ha a kormány végül a BKV-mentésnek azt a módját válassza, amely kedden jelent meg a sajtóban. Eszerint az elképzelés szerint a főváros új extraadót vethetne ki azokra a cégekre, melyek közmű- vagy kábelvezeték-alagútjai, illetve más alépítményei a fővároshoz tartozó földben futnak.
Az új adónem címzettjei informatikai, telekommunikációs és kábeltévés cégek lennének. De rajtuk kívül adóalannyá válhat a vízművek, a csatornázási művek, az elektromos, vagy a gázművek, valamint a jelzőlámpák és más biztosítóberendezések üzemeltetésében tevékeny részt vállaló Siemens és a Mol is, melynek szintén vannak vezetékei a földben.
Az új adónemből a koncepció 15 milliárd forint bevételt vár. A kormány a mai napon, azaz szerdán tárgyal a BKV-mentő csomagról, amely számos elemből, alternatív elképzelésből és azok kombinációjából áll. A BKV megmentéséhez gyors döntésre van szükség, mivel napokon belül lejár 16 milliárd forint hiteltartozása, áprilisban pedig további 14 milliárdnyi kölcsön.
Teljes erőből ötletelnek a BKV megmentésén
Nem kell szakmaiságot keresni ott, ahol nincs
Felsmann Balázs, a Force Motrice partnere, a Gyurcsány-kormány infrastruktúráért felelős államtitkára szerint nem érdemes ebben a felvetésben komoly szakmaiságot keresni vagy azt vizsgálni, hogy az intézkedés mennyire jogszerű, indokolt vagy méltányos. „Az önkormányzat számára a kormány-főváros-kerületek viszonyrendszerben nyilvánvalóvá válhatott, hogy máshonnan nem tud forrást szerezni. Az szja-ból nem marad több bevétel helyben, sőt, inkább elvesznek a fővárostól, miközben állami támogatást sem sikerült szerezni a BKV-nak. Mivel a főváros legnagyobb cége a csőd szélén áll, nagyjából az maradt, hogy valamilyen jogcímen megpróbálnak adót kivetni” – mondta a hvg.hu megkeresésére Felsmann, aki szerint csak azt nézték, hogy be kell szedni 15 milliárdot. Az összegről egyébként szerinte azt sem lehet megmondani, hogy reális-e.
Lövétei István alkotmányjogász szerint jogtechnikailag nincs akadálya, hogy a helyi adókról szóló törvény módosításával az Országgyűlés teremtsen egy ilyen új helyi adónemet, és a főváros ehhez kapcsolódóan önkormányzati rendeletben szabályozza az adó mértékét. Más kérdés, hogy ez felvethet számos gyakorlati problémát (például, hogy mi legyen az adó kiszámításának az alapja). Továbbá fölöslegesen bonyolulttá tenné a rendszert, hiszen a már létező adók, például az úthasználati díj emelése jóval egyszerűbb megoldás lenne.
Ötletelésnek is abszurd
Az érintett szolgáltatók közül többet is megkerestünk. A hivatalos nyilatkozatot valamennyien elhárították, mivel még nem láttak kész koncepciót, a felvetést pedig inkább csak ötletelésnek nevezték. Az egyik érintett cég magas beosztású vezetője szerint a felvetés abszurditását mutatja, hogy a médiában is eleve két különböző olvasata jelent meg az elképzelésnek. (Eredetileg ugyanis az Origo azt írta, hogy az extraadót olyan cégeknek kellene fizetniük, melyek telkei alatt közművezetékek futnak.)
A legtöbb illetékes már az adókivetés alapját sem tudta értelmezni: ha a vezetékkilométerek számítanak majd, akkor kérdés, hogy egy kilométer gáz-, víz-, és áramvezetéket hogyan áraznak majd be, és egyáltalán, hogyan vethető össze a lefektetett optikai kábel kilométere a hagyományos rézével. De ugyanúgy felvethető, hogy az adó miért csak a földben lévő közművekről szól, miért nincsenek benne a légkábelek.
Jó lenne megmérni, mi van a föld alatt
AP / Szandelszky Béla
A jogalany megállapítása is okozhat majd problémákat. A telekommunikációs közműalagutak (melyekben a telekommunikációs hálózatok és a kábeltévék vezetékei, de más esetben a víz- és gázcsövek, valamint az áramkábelek is futnak) nagy része a Magyar Telekom tulajdonában van. Viszont a bennük lévő informatikai kábelek jelentős része nem az övé, hanem például a UPC-é. Ilyenkor kérdés, hogy ki fizet, illetve az érintettek hogyan osztják meg a költségeket.
Az érintett szolgáltatók többsége nem tudta a kérdésünkre megmondani, hogy hány kilométer vezetékük van Budapesten. Az Elmű esetében például azért nem, mert a cég Budapestet Pest megyével együtt kezeli egységként. A Magyar Telekomnál úgy saccolják, hogy minden tíz fővárosi útból kilenc alatt ott van a közműalagútjuk, de van, ahol több is fut. Szerintük a főváros sem tudja, hogy pontosan hány kilométer hosszú az úthálózata. Az egyetlen kivétel a Főgáz volt: a tavalyi éves jelentésük szerint 5848 kilométer gázcső halad Budapesten a föld alatt.
Majd az Európai Bizottság
Az új adónem természetesen nemcsak a fővárosnak teremtené meg a lehetőséget, hogy önkormányzati rendeletben saját hatáskörben éljen vele, hanem ezt módszerként más nagy vidéki önkormányzatok is átvehetik. Ugyanakkor a főváros és a kerületek bevételekért folytatott harcában is megjelenhet ez új elemként.
Az egyik érintett cégnél vezető beosztásban lévő szakember szerint feltűnő, hogy az érintetti kör lényegében rávetíthető arra az egyik szektorra, melyet a különadók is telibe trafáltak. "A precedens talán felvillantotta a lehetőséget az ötlet kidolgozóinak, hogy ha a különadót az állam be tudta szedni, akkor a főváros is beszedhetné – legalábbis néhány évig, amíg az Európai Bizottság ebben az ügyben nem koppint az orrunkra " – tette hozzá.