szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az előzetes tanulmányok alapján a díjszinttől és a díjstruktúrától függően 15-30 milliárd forintos bevételt lehetne elérni a Budapesten tervezett dugódíjból - közölte Tarlós István az LMP egyik képviselőjének a dugódíjra vonatkozó kérdéseire adott válaszában.

Az üzemeltetési költségeket tekintve a behajtási díj a kapcsolódó fejlesztésekhez tartozó fenntartási költségekkel együtt körülbelül 6-7 milliárd forintot jelentene évente, a tervek lehetséges változataitól függően - válaszolta Tarlós István főpolgármester Somfai Ágnes LMP-képviselő korábban a dugódíjjal kapcsolatban feltett kérdéseire.

MTI / Honáczy Barnabás

Tarlós írásbeli válasza szerint a BKK a díjstruktúra kidolgozásánál alapelvnek tekinti, hogy az a mindenkori közösségi közlekedési tarifákhoz kapcsolódjon. A jelenleg a főváros számára készülő döntéstámogató tanulmány részét képezi majd egy olyan költség-haszon elemzés, amely az elmúlt öt év trendjeire, illetve egy friss forgalomfelvétel eredményeire támaszkodva az intézkedés indokoltságáról, a megtérülés, bevétel kérdéseiről, illetve a lehetséges díjakról egyértelműen állást fog foglalni - tette hozzá a főpolgármester.

Arra a kérdésre, hogy vizsgálják-e a díj Hungária körúton kívüli bevezetését is, Tarlóst azt válaszolta, hogy az előzetes megvalósíthatósági tanulmányokban vázolt elvi változatok közül valóban a Hungária körút tektinthető optimális zónahatárnak, a "budai körúttal" kiegészülve.

A Hungária körúton kívüli zónahatároknak a főpolgármester szerint számos nehézsége van: kevés a kötöttpályás tömegközlekedési kapacitás, irreálisan nagy az ellenőrzendő terület, a nagyszámú keresztező utca növeli az ellenőrzendő sávok számát. Tarlós szerint ezért ez rendkívül költséges lenne.

Felmerült a városhatár és az M0-s gyűrű közötti kordonpontok létesítésének a lehetősége, ez a megoldás azonban Tarlós válasza szerint elsősorban a régióból a városba tartó (ingázó) agglomerációs autóforgalmat érintené, a belső területek forgalomcsillapítására nem lenne hatással. Ezt a változatot a válasz szerint - akár a Hungáriával kombinálva - a BKK vizsgálja.

A leendő kedvezményezettek körét Tarlós szerint "megfelelően alacsony szinten" kellene tartani, de külön elbírálás alá esnének a díjfizetési zónán belül lakók vagy más speciális csoportok. Szintén elvi lehetőség az, hogy a környezetkímélő járművek - például az elektromos autók - is kedvezményt kapjanak, de a döntéstámogató tanulmány a főpolgármester szerint a csak időalapú, illetve az idő és környezeti besorolás alapú differenciálást is vizsgálja.

Tarlós szerint nem az a cél, hogy a norvég fővárosban, Oslóban is működő 24 órás díjfizetési rendszer jöjjön létre Budapesten is, szerinte a norvég rendszer egyértelmű célja ráadásul a bevételgenerálás, amely a lehetséges pesti rendszernek csak egy, de nem a leghangsúlyosabb eleme. A hétvégi és egyéb munkaszüneti napok ezért "díjmentesnek tekinthetők", bár alternatívaként felmerülhet a hétvégi díjfizetés a terheltebb forgalmú időszakokban - tette hozzá a főpolgármester.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!