szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Két fideszes képviselő javaslatára bevezetnék Budapest közigazgatási területén a személyforgalmi behajtási díjat – derül ki egy parlament elé került keddi módosítóból. Az indoklás szerint a dugódíj bevezetése a Széll Kálmán-tervből, a 4-es metró támogatási szerződéséből, valamint a közösségi közlekedés finanszírozásáról szóló, kormány és főváros közötti szerződésből következik.

A fővárosi közutak használatáért személy és teherforgalmi behajtási díjat, elmulasztása esetén pótdíjat kell fizetni – áll Bagdy Gábor és György István fideszes parlamenti, egyben fővárosi önkormányzati képviselők javaslatában, melyet az egyes közlekedési tárgyú törvényekhez tegnap terjesztettek be a parlament elé (György városüzemeltetésért felelős alpolgármester is, Tarlós „jobbkeze”.)

A törvénymódosítás felhatalmazza a fővárosi önkormányzatot, hogy a díjszabással és -beszedéssel kapcsolatban rendeletet alkothasson. (A magasabb szintű jogszabályok – törvények – módosítása nélkül az önkormányzatok nem hozhatnának helyi rendeletet a dugódíj mértékének megállapítására.) A személy- és teherforgalmi behajtási díj (népszerűbb nevén: dugódíj) eltérő mértékű lehet területi zónáktól (behajtási övezetek), időszaktól és gépjármű-kategóriától (motorkerékpár, személygépkocsi, tehergépjármű, autóbusz) függően. A díjak kialakításánál a fővárosi önkormányzatnak figyelembe kell venni az egyes zónák forgalmi adatait, környzetei terhelését, az alternatívát jelentő közösségi közlekedési szolgáltatás mennyiségét, a parkolási lehetőségeket, valamint a helyben lakók behajtási övezeten belüli érdekeit.

A dugódíj és a pótdíj a fővárost illeti, beszedésére az önkormányzat közelekdésszervezőt is kijelölhet – itt nyilvánvalóan a Budapesti Közelekedési Központról lehet szó. A módosítás azt is rögzíti, hogy az üzemeltetési költségeken felüli részt a főváros mire fordíthatja: eszerint a „nyereség” csak helyi közösségi közlekedés, parkolás és a kerékpárút-hálózat fejlesztésére fordítható.

A módosító javaslat azt is leírja, hogy minek kell szerepelnie az önkormányzat vonatkozó rendeletében: eszerint a díjfizetési kötelezettség alá eső utakat, a dugódíj mértékét, a késedelmes díjfizetés esetén a megemelt díj, a befizetés elmulasztása esetén a pótdíj mértékét, valamint a kedvezményeket és mentességeket is közölni kell a rendeletben. Ezen kívül azt is, ha az önkormányzat közlekedésszervezőt bíz meg a rendszer működtetésével. A módosító javaslat ezenkívül rendezi a működtetése miatt keletkező adatkezelési igény szabályait. (Magyarán, hogy a díjfizetést ellenőrző szervezet kiktől kérhet, hogyan őrizhet és továbbíthat személyi adatokat, miképp készíthet felvételeket). A törvénymódosítás egyúttal az önkormányzati törvénybe is beágyazza a dugódíjat, mivel a fővárosi önkormányzat feladatai közé emeli be a „személy és teherforgalmi behajtási díj bevezetéséhez és ellenőrzéséhez szükséges rendszer” bevezetését, és a dugódíj és annak pótdíjainak beszedését.

A dugódíj bevezetését a két beterjesztő a négyes metróról szóló uniós szerződéssel, a Széll Kálmán-terv 2.0-val és a kormány-főváros közti megegyezéssel indokolja. (Ez utóbbit a közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozása érdekében kötötte Tarlós István, melynek egyik eleme ezek szerint a dugódíj mielőbbi rendszerbe állítása lehetett.

Ha a módosítót elfogadják, akkor a jogszabály a kihirdetéstől számítva 15 napon belül hatályba lép.

A dugódíj ellen egyébként több fideszes képviselő is fellázadt: többek között Pokorni Zoltán, XII. kerületi és Bús Balázs III. kerületi polgármester is tiltakozott a dugódíj ezen formája ellen.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Saját tankönyveit bírálta el az állami kiadó, és kiválónak találta

Saját tankönyveit bírálta el az állami kiadó, és kiválónak találta

A közmédia a "balliberális" sajtó összefogását vizionálta, mert beszámolt a provokációs ügyről

A közmédia a "balliberális" sajtó összefogását vizionálta, mert beszámolt a provokációs ügyről

Fülöp herceg halála után egy időre a királynő is visszavonul, nemzeti gyász kezdődött az Egyesült Királyságban

Fülöp herceg halála után egy időre a királynő is visszavonul, nemzeti gyász kezdődött az Egyesült Királyságban