Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Kidolgozatlan és zavaros, de szakértők szerint pr-akciónak nem rossz az a 10 pontos munkahelyvédelmi akcióterv, amit Orbán Viktor jelentett be hétfőn a parlamentben. A tervezett járulékcsökkentést hatékonyabban is ki lehetett volna találni, és a vállalkozásokat adózási szempontból kifehéríteni igyekvő új adózási formák sikere is kérdéses a szakértők szerint.
Szakmailag kidolgozatlan, és sok zavaros elem található a miniszterelnök hétfőn bejelentett munkavédelmi akciótervében – vélekedtek a hvg.hu által megkérdezett adószakértők, valamint a munkáltatói szervezetek képviselői. Bár egyikük szerint pr-akciónak viszont jó.
Leginkább a csomag fedezete kérdéses, amelyről Orbán Viktor a parlamentben azt mondta, ezt a jövő évtől induló tranzakciós adó fogja jelenteni. Csakhogy a tranzakciós adót először azért találta ki a kormány, hogy kiváltsa azzal a 2013-tól megszűnő, a telekommunkiációs, az energetikai és a kiskereskedelmi szektorra kivetett válságadókat, valamint a jövő évtől megfeleződő bankadót.
Matolcsy György múlt héten a csomag bemutatásakor azt mondta, 300 milliárd forintba fog kerülni a jövő évi rész, melyhez 100 milliárd forintot azzal biztosít, hogy kölcsönveszi a büdzsé tartalékának egy részét, 100-100 milliárdot pedig azzal, hogy a tranzakciós adót kiterjeszti a Magyar Nemzeti Bankra (MNB) és a Magyar Államkincstárra (MÁK). A fedezetnek így minden elemével gond lehet: a tartalék csökkentése a jövő évi büdzsé stabilitását és a hiánycél teljesítését veszélyezteti, az MNB és a MÁK megadóztatása pedig mintegy 200 milliárdos költségvetési lyukat eredményez (az állam egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt). Vagy ha az MNB továbbhárítja a bankokra az adót, a pénzügyi stabilitást megbolygató közvetett alapkamatcsökkenés valósul meg.
A hvg.hu – feltételezve, hogy a fedezet százszázalékosan megvan – összegyűjtötte, hogy a csomag egyes elemei kinek lennének jók, és milyen hatást eredményezhetnek.
A munkavédelmi akcióterv 10 pontja:
Az 1-5. pont meghatározza azokat a munkavállalói csoportokat, melyeket a kormány extra járulékcsökkentéssel védeni kíván. 1. A 25 év alattiak munkáltatói járulékát (szociális hozzájárulási adó) megfeleznék, 2. 55 év felettiek munkáltatói járulékát szintén megfeleznék, 3. 25 és 54 év közötti szakképesítéssel nem rendelkező (FEOR 9-es csoportba tartozó) munkavállalók munkáltatói járulékát ugyancsak megfeleznék. Ebbe a csoportba tartoznak a képesítés nélküli eladók, árufeltöltők, konyhai kisegítők, képesítés nélküli pincérek, 4. A tartósan munkanélküliek esetében két évig a munkavállalói tehertől mentesülne a munkáltató, a harmadik évben pedig a jelenlegi fele. 5. A gyesről, gyedről munkába visszatérő kismamák után az első két évben nem kellene járulékot fizetni, a harmadik évtől a jelenleginek is csak a felét.
Azt már régóta mondtuk, hogy komoly járulékcsökkentésre van szükség, aminek most egyes csoportokat helyzetbe hozva látszólag eleget is tesz a kormány. Én most arra lennék kíváncsi, hogy jogszabályi szinten mennyire lesz ez a támogatás jól fókuszált, megfelelően differenciált – mondta a hvg.hu-nak Rolek Ferenc, a Munkaadók- és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke. Az is előfordulhat ugyanis, hogy azoknak a foglalkoztatását is támogatja a kormány, akikére nincs feltétlenül szükség. Így például a 25 év alattiak foglalkoztatása esetében a munkáltató még két év után is kapna támogatást, pedig ennyi idő alatt egy fiatal képes bizonyítani, hogy tartósan szükség van rá, és külön kedvezmény nélkül is érdemes őt alkalmazni. A gyesről visszatérő anyukákat a Munka törvénykönyve eleve védi, és nem a magas járulékterhek jelentik a fő problémát, hanem a 4-6 órás foglalkoztatásuk – tette hozzá Rolek. A gyáriparosok alelnöke szerint ha nem határolják le megfelelően a kedvezményezetti kört és a nekik járó kedvezményeket, akkor akár túlzottan bőkezűvé is válhat az akcióterv. A bejelentésnek a fedezetét valahonnan elő kell teremteni, és Rolek szerint nem lenne jó, ha olyan kedvezmények lennének, amelyek nem növelik arányosan a foglalkoztatottságot. Márpedig kérdéses, hogy hány új munkahelyet hoz létre és ezek között hány lesz olyan, amely a kedvezmények nélkül is létrejönne – mondta Rolek.
A munkaerőpiacon hátrányos csoportok után fizetett 27 százalékos szociális hozzájárulási adó (2011 végéig ez volt a munkáltatói társadalombiztosítási járulék) csökkentése elfogadható célkitűzés, azonban hatékonyabb lenne egy 3-5 százalékpontos általános csökkentés – mondta a Pitti Zoltán, az APEH volt elnöke. Az adószakértő szerint ugyanis az, hogy a kormány különböző mértékben csökkentené a pályakezdők, az 55 év felettiek, a 25-54 éves képzetlenek, a tartósan munkanélküliek és a munkaerőpiacra visszatérő kismamák után fizetett munkáltatói közterheket, adminisztrációs kötelezettséget és többletterhet jelent majd a munkáltatóknak, a hatóságnak pedig nehezebb ellenőrzést. Vadász Iván, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének alelnöke szerint az adó- és járulékcsökkentés nem olyan szerkezetű, hogy attól a gazdaság felpörögne, mert alapvetően olyan csoportokat érint csak, akiknek a foglalkoztatása ebből a szempontból kevésbé döntő, és a gazdasági élénkülésnek ezzel párhuzamosan más feltételei is lennének. A célzott járulékcsökkentés értelmét az is elbizonytalanítja, hogy jelenleg is elérhető a hátrányos helyzetű csoportok számára az úgynevezett Start-kártya program, amely gyakorlatilag ugyanezeknél a csoportoknál hasonló járulékkedvezményt vagy teljes járulékmentességet biztosít munkáltatójuknak.
6. A hatmillió forint alatti árbevételt produkáló cégeknél bevezetnék a kisadózók egyszerű adóztatását. A cég főállású alkalmazottja 50, a mellékállásúak 25 ezer forintot fizetnének havonta. Ezt a bt.-k és kkt.-k, valamint egyéni vállalkozók választhatják, és ezeknek megszűnne a beszámolókészítési kötelezettsége is, csak a bevételi és kiadási számlákat kellene nyilvántartaniuk. Az új adóval a társasági adót, a személyi jövedelemadó-fizetési kötelezettséget, valamint a szociális hozzájárulási adót válthatnák ki az érintettek.
Úgy tűnik, a kormány úgy törölné el az egyszerűsített vállalkozói adót (eva), hogy mindjárt kettőt is csinálna belőle. Itt és a következő pontnál fehérítő törekvésről van szó a kormány részéről, ugyanis most a mikrovállalkozások döntő többsége, valamint a kényszervállalkozók szinte egyáltalán nem fizetnek adót, ezzel szemben a kormány arra ösztönözné őket, hogy egyszerűsítve fizessenek mégis valamennyit. A belőtt összeg viszont nem nagy ösztönző, ugyanis azzal számolva, hogy valaki ki akarja használni a 6 millió forintos határt a havi 50 ezer forintos tételes adó évi 600 ezer forintos, vagyis 10 százalékos terhet jelent. Ez éppen annyi, mint a jelenlegi, a mikro- és kisvállalkozások többségére érvényes társasági adókulcs 500 millió forintos nyereség alatt. A csábító lehetőség az érintetteknek az lenne, hogy szociális hozzájárulási adót sem kellene fizetniük. Azonban a fehérítő hatás még ezzel együtt sem biztos, ugyanis a 300 ezer mikrovállalkozásból 100 ezerben egy főállású alkalmazott sincs.
Az viszont jót tenne a mikrovállalkozásoknak, ha egyszerűsítenék az adminisztrációs elvárásokat velük szemben, a magyar szabályozás ugyanis a nagyvállalatokra szabott, így ez túlzott mértékű terhet ró a kicsikre. Az egyszerűsítést meg is ígérte a kormány még 2011-ben az 500 milliárdos bürokráciacsökkentő tervben, azonban az adószakértők szerint ebből nem nagyon valósult meg semmi. Sőt, azzal, hogy a cégeknek pályázniuk kell, ha segítséget szeretnének dolgozóik bérének kompenzációjához, még tovább is növelte az adminisztrációs terheket.
7. Kisvállalati adó bevezetése: kiváltja a társasági adót, az szja-t, a szakképzési hozzájárulást, az osztalék utáni egészségügyi hozzájárulást. Az adó kulcsa 16 százalék, alapja a nyereség és a vállalkozás által foglalkoztatottak bérköltségének összege.
„Ez egy új állatfaj!” – reagált a hvg.hu-nak egy neve elhallgatását kérő adószakértő. A szakmát leginkább az lepi meg, hogy az ötlet összekutyulja az eredmény (nyereség) terhére fizetett adót és a költségek terhére fizetett adót. A normától eltérő 25 fős létszámhatár külön adminisztrációs terhet fog jelenteni a vállalkozásoknak. Emellett olyan kockázatot is rejt az ötlet, hogy a vállalkozások az egyszerűsített adózás érdekében nem fehéredni fognak, hanem hozzáalakítják a létszámukat a 25 fős határhoz. Így hatott korábban például a rehabilitációs hozzájárulás, amely a 20 fő feletti vállalkozásoknak előírta egy megváltozott munkaképességű munkatárs alkalmazását, ellenkező esetben több mint 900 ezer forint hozzájárulást kellett fizetniük. Emiatt ez az egyszerűsített adó várhatóan nem járna foglalkoztatásbővítő hatással – mondta a hvg.hu-nak Pitti Zoltán.
Azok a cégek például, melyek 25 fősnél nagyobb céget működtetnek, bizonyára elgondokoznak majd azon, mit tudnak majd adótervezéssel megspórolni – és például egy negyvenfős céget, két húszfősre bontani a jobb adózás érdekében. A 25 fő alatti körbe jelenleg a magyarországi vállalkozásoknak nagy része, akár 90 százaléka vagy még annál is több beletartozhat, hiszen a magyarországi cégek 89 százalékát 0-9 fős mikrovállalkozások és további 6,6 százalékát 10-49 főt foglalkoztató vállalkozások teszik ki.
A kisadózók tételes adózása és a kisvállalkozások adója egyébként megfelelne az EU tavaly év végén kiadott szabályozási javaslatának, melynek lényege a vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentése. Pitti Zoltán szerint ugyanakkor az alapvető problémát nem oldja meg: Magyarország világelső a fogyasztás túladóztatásában, így a kis, hazai fogyasztásra termelő cégeket nem segíti a belső kereslet. Emiatt több szakértő szerint sem várható érdemi többletnövekedés a vállalkozások adózásának átfazonírozásától.
8. Pénzforgalmi szemléletű áfa bevezetése: az 500 ezer euró alatti árbevétellel működő vállalkozásoknak csak kell akkor az áfát megfizetniük, ha a részükre már megfizették
Ez egy vállalkozásbarát, EU-konform lépés lenne, ha megvalósulna, sőt akár a fehérítés irányába is hathat több adószakértő szerint. Viszont érdemes kiemelni, a kormány ugyan csak azt kommunikálja, hogy az áfát csak akkor kell befizetni, ha nekik azt már kifizették, de a visszaigénylési jog is eszerint változik majd.
9. Számviteli szabályok lazítása a devizaárfolyam gyakori változásaiból eredő veszteségek beszámításánál: a devizaárfolyam-mozgás miatt bekövetkező tőkeveszteséget nem kell beszámítani a vállalkozások tőkehelyzetének megítélésénél 2012-2013-ban.
Ez az ötlet ronthatja az adóhatósági kontrollt a vállalkozások felett az APEH volt elnöke szerint, és emiatt nem lenne jó, ha a külföldi vállalkozásokra is érvényes lenne.
10. A házipénztárra vonatkozó szabályok lazítása.
A házipénztárszabályok lazításával óvatosnak kellene lennie a kormánynak, ugyanis lehetőséget teremt a vállalkozásoknak az adószabályok kijátszására – mondta Pitti Zoltán. A házipénztárat ugyanis általában egyfajta pufferként használják a vállalkozások, és azt a pénzt tartják benne, amit nem tudtak elszámolni költségként (így nem tudják csökkenteni vele az adóalapjukat), de nem akarják elszámolni nyereségként, hogy ne kelljen adózniuk utána. Ám ha a kisvállalkozások többségére érvényes lenne a munkavédelmi akciótervben meghirdetett evához hasonló adó, akkor a házipénztárszabályok lazításának nem lenne különösebb jelentősége, mert ahogyan az evánál, úgy valószínűleg az új adónál sem vizsgálná az adóhatóság a házipénztárat.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.