Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9e77cec8-4e65-4b78-8fd7-c5914fcc8789","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színész a Saturn-díjátadón mondott köszönőbeszédében figyelmeztetett a mesterséges intelligencia filmipari felhasználásának veszélyeire, valamint David Lynchről is megemlékezett.","shortLead":"A színész a Saturn-díjátadón mondott köszönőbeszédében figyelmeztetett a mesterséges intelligencia filmipari...","id":"20250205_Nicolas-Cage-Nem-hagyhatjuk-hogy-robotok-almodjanak-helyettunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e77cec8-4e65-4b78-8fd7-c5914fcc8789.jpg","index":0,"item":"9b69d147-8a93-4fb6-8a72-502e5b65e0ff","keywords":null,"link":"/elet/20250205_Nicolas-Cage-Nem-hagyhatjuk-hogy-robotok-almodjanak-helyettunk","timestamp":"2025. február. 05. 16:00","title":"Nicolas Cage: Nem hagyhatjuk, hogy robotok álmodjanak helyettünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","shortLead":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","id":"20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"a874bb20-b9ae-4e2c-bd95-9c5503713d1d","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","timestamp":"2025. február. 05. 11:22","title":"Nem megerősített hitelességű videók keringenek a svédországi lövöldözésről, menekülő emberekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe687c39-5063-44b5-bb34-79c5693c94f0","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Nemrég egy Nobel-díjas szerző könyvét vitte filmre, most pedig azt a regényt, amely a legendás szexfilmet, az Emmanuelle-t ihlette. Audrey Diwant a régi és az új Emmanuelle-ről, a hetvenes évek erotikus filmjeiről, a jégkockás önkielégítésről és a mai „posztszex éráról” is kérdeztük.","shortLead":"Nemrég egy Nobel-díjas szerző könyvét vitte filmre, most pedig azt a regényt, amely a legendás szexfilmet...","id":"20250206_emmanuelle-film-Audrey-Diwan-interju-szexjelenet-posztszex-intimitas-koordinator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe687c39-5063-44b5-bb34-79c5693c94f0.jpg","index":0,"item":"bda31734-0c2b-4370-94a0-7c72371f433f","keywords":null,"link":"/360/20250206_emmanuelle-film-Audrey-Diwan-interju-szexjelenet-posztszex-intimitas-koordinator","timestamp":"2025. február. 06. 19:30","title":"A maszturbálós jelenetnél egy apró jellel adta a tudtomra, hogy kísérletezni szeretne – interjú az új Emmanuelle film rendezőjével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1485a2d-fc97-499d-a2df-f15f4ee5d957","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"A La Niña sem segített.","shortLead":"A La Niña sem segített.","id":"20250206_legmelegebb-januar-homerseklet-la-nina-klimavaltozas-masfel-fok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1485a2d-fc97-499d-a2df-f15f4ee5d957.jpg","index":0,"item":"34016ede-f8f8-43a3-9b3b-6d5d15c18bd8","keywords":null,"link":"/zhvg/20250206_legmelegebb-januar-homerseklet-la-nina-klimavaltozas-masfel-fok","timestamp":"2025. február. 06. 06:37","title":"A valaha mért legmelegebb volt az idei január","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad388f29-aee1-4588-bfaf-9de53cbe00d8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump amerikai elnök emellett az ENSZ palesztin menekülteket segítő hivatalának nyújtott támogatások megszüntetéséről is döntött.","shortLead":"Donald Trump amerikai elnök emellett az ENSZ palesztin menekülteket segítő hivatalának nyújtott támogatások...","id":"20250205_donald-trump-usa-ensz-unesco-emberi-jogi-tanacs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad388f29-aee1-4588-bfaf-9de53cbe00d8.jpg","index":0,"item":"065c23ea-dd95-4af9-918c-713e83197b1d","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_donald-trump-usa-ensz-unesco-emberi-jogi-tanacs","timestamp":"2025. február. 05. 06:12","title":"Trump az ENSZ Emberi Jogi Tanácsából is kiléptette az USA-t, és az UNESCO-tagságot is felülvizsgáltatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da234299-ec67-4b7f-81a5-79d0b59208bb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy gondolják, harminc éve nincs érdemi reform az egészségügyben.","shortLead":"Úgy gondolják, harminc éve nincs érdemi reform az egészségügyben.","id":"20250205_Tuntetest-szervez-a-Magyar-Orvosi-Kamara-Almos-Peter-MOK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da234299-ec67-4b7f-81a5-79d0b59208bb.jpg","index":0,"item":"2bda1974-71de-4809-9f3b-100ea1971438","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Tuntetest-szervez-a-Magyar-Orvosi-Kamara-Almos-Peter-MOK","timestamp":"2025. február. 05. 11:50","title":"Tüntetést szervez a Magyar Orvosi Kamara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee0917d7-35cb-4f9b-bd0a-60a06f24ecc6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"53 százalékkal több e-autót adtak el, mint egy évvel korábban, de a Tesla számai épp az ellenkező irányban mozognak. ","shortLead":"53 százalékkal több e-autót adtak el, mint egy évvel korábban, de a Tesla számai épp az ellenkező irányban mozognak. ","id":"20250206_tesla-musk-karlendites-nemetorszag-eauto-eladasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee0917d7-35cb-4f9b-bd0a-60a06f24ecc6.jpg","index":0,"item":"718f6780-9fbd-476e-b183-5a09f41348f4","keywords":null,"link":"/kkv/20250206_tesla-musk-karlendites-nemetorszag-eauto-eladasok","timestamp":"2025. február. 06. 13:48","title":"Nagyot zuhantak a Tesla-eladások Németországban, mióta Elon Musk a szélsőjobbal kokettál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75b5ed13-c47c-4c1b-8702-60bb9012768a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szoros közelségbe kerül a Hold és a Mars vasárnap este, az égi jelenség szabad szemmel is könnyen megfigyelhető lesz – közölte a Svábhegyi Csillagvizsgáló.","shortLead":"Szoros közelségbe kerül a Hold és a Mars vasárnap este, az égi jelenség szabad szemmel is könnyen megfigyelhető lesz –...","id":"20250205_hold-mars-kozelseg-megfigyeles-egyuttallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75b5ed13-c47c-4c1b-8702-60bb9012768a.jpg","index":0,"item":"20d177b1-e111-40a1-a011-84de8c2f84c3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_hold-mars-kozelseg-megfigyeles-egyuttallas","timestamp":"2025. február. 05. 14:03","title":"Érdemes lesz az eget kémlelni vasárnap este: szoros közelségbe kerül a Hold és a Mars","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ilyen drasztikus lépésre még nem volt példa a repülésben
szerző:
Samu Ádám
Tetszett a cikk?
Az amerikai légügyi hatóság (FAA) döntését követően az egész világon földre parancsolták a Boeing 787-8 Dreamliner utasszállító repülőgépeket. A sorozatos meghibásodások és a két, januári tűzeset vezetett az amerikai gyártó új típusának ideiglenes repülési tilalmához. A légitársaságok ezzel együtt kiállnak a Dreamliner mellett.
Miután két Dreamliner kigyulladt az elmúlt bő tíz nap során, egy pedig "elvesztett" 150 liter üzemanyagot, több más gépen pedig az elektromos rendszer kisebb-nagyobb meghibásodását tapasztalták, az üzemeltető légitársaságok egy emberként parancsolták a földre az új csodarepülőgépet. A sorozatos meghibásodások miatt így több, a típust üzemeltető légitársaság is a 787-essel tervezett járatainak elhalasztására vagy típuscserékre kényszerült.
Épül az amerikai álom
AFP / Saul Loeb
Mindezek ellenére a légitársaságok kiálltak a típus mellett és nyilatkozataikban a Boeing-gyár és az üzemeltetők folyamatos együttműködését hangsúlyozták a hibák és a megbízhatatlan működés mielőbbi orvoslása érdekében.
A repülésben iparági szinten abszolút prioritást élvez a biztonság kérdése, ám megfigyelők azt sem hallgatják el, hogy a gyártók folyamatos nyomás alatt dolgoznak a határidők, költségek, az eredeti specifikációban vállalt paramétereknek történő megfelelés szempontjából, a versenypiaci vagy gazdasági érdekek azonban semmiképpen sem írhatják felül a biztonság elsődlegességét.
Mi vezetett a típus leállításához?
Az elmúlt hetekben három komolyabb incidens miatt került a repülőgép reflektorfénybe. Január 7-én a bostoni repülőtéren a JAL, japán légitársaság egyik Dreamlinerének hátsó elektromos részlegben, az utastér szintje alatt elhelyezett egyik lítium-ion akkumulátor robbant fel és okozott tüzet a repülőgépen. Szerencsére az utasok ekkor már elhagyták a repülőgépet és a tüzet észlelő szerelő azonnal riasztotta a tűzoltókat, akik hamar eloltották a tüzet. Másnap ugyancsak Bostonban a JAL 787-eséből ömlött ki mintegy 150 liter üzemanyag a felszállást megelőző gurulás során. Az amerikai hatóságok az incidenseket követően elrendelték a gépek teljes biztonsági felülvizsgálatát, azonban ekkor még nem parancsolták földre a típust.
Január 16-án egy másik japán légitársaság, az ANA (All Nippon Airways) – ami egyébként a 787-es első üzemeltetője – hajtott végre kényszerleszállást Japán északi részén, miután a repülőgép személyzete akkumulátorokat érintő problémákat észlelt, a repülőgépen pedig égett szag kezdett el terjengeni. A pilóták a repülőgépet – az előírásoknak megfelelően – utazómagasságról mintegy negyedórán belül földre tették és az utasokat a vészcsúszdákon még a gurulóúton kimenekítették a gépből. Súlyosabb személyi sérülés szerencsére itt sem történt.
A bűnbak. Több gépen is leromlott a lítium-ion akkumulátor
MTI / EPA / Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács
A kényszerleszállást a japán hatóságok „komoly incidensnek” minősítették és még szerdán elrendelték a japán JAL és ANA légitársaságoknál üzemelő Boeing 787-esek teljes repülési tilalmát.
A hatóságok még időben léptek
Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) a Japánban történt incidens után kiadott direktívájában (Emergency Airworthiness Directive - AD) azonnali hatállyal földre parancsolta az amerikai regisztráció alatt repülő 787-eseket. Amíg a lítium-ion akkumulátorokat érintő problémákat nem sikerül megnyugtatóan orvosolni, az amerikai hatóság megtiltotta a repülőgépek felszállását.
Ez a döntés ugyan „de jure” csak a United Airlines hat repülőgépét érintette, de ekkor már tudható volt, hogy hamarosan a többi 787-est üzemeltető ország hatósága is a típus leállítása mellett dönt. A lépés néhány órán belül be is következett, így csütörtökön már az összes üzemeltető, köztük a chilei LAN, az Ethiopian Airlines, az Air India, a Qatar Airways és a lengyel LOT Boeing 787-es gépei is a földön maradtak.
Bár az FAA direktívájában hangsúlyozta, hogy a tiltás csak ideiglenes, egyelőre nem lehet tudni, hogy a Dreamlinerek akkumulátorainak biztonságos működését garantáló megoldás kidolgozása és annak az összesen forgalomban lévő mintegy 50 repülőgépen történő alkalmazása mennyi időt vesz majd igénybe. Egyelőre a Boeing sem tudott a határidővel kapcsolatban részletekkel szolgálni, az amerikai repülőgépgyár csütörtöki nyilatkozatában mindössze annyit hangsúlyozott, hogy éjt nappallá téve, a hatóságokkal együttműködve dolgoznak a probléma megoldásán, mert az utasok és a repülőgép-személyzetek biztonsága elsődleges a cég számára.
Eddig nem használt technológiák sorát alkalmazzák
A Boeing 787-8 Dreamliner tervezése még a ’90-es években kezdődött. Az egyre növekvő üzemanyagárak miatt a légitársaságok részéről komoly igény mutatkozott egy, a hagyományos repülőgépeknél olcsóbban üzemeltethető típusra. A 787-es fejlesztésénél a Boeing a repülőgépgyártásban forradalmian új technológiákat dolgozott ki a hatékony és a környezetbarát üzemeltethetőség érdekében.
A Dreamlinerek a mai repülőgépeknél átlagosan 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A hatékonyság jelentős javulása az új generációs hajtóműveknek, a gép lényegesen kisebb önsúlyának és az új aerodinamikai megoldásoknak köszönhető. A Dreamlinerek mai változatai – székezéstől függően – 210-250 utas szállítására alkalmasak és akár 15 200 kilométert is képesek leszállás nélkül repülni. A gépek mindemellett nagyobb áruszállítási (cargo) kapacitást is kínálnak a légitársaságok számára.
A Dreamlinerek törzsének és szárnyszerkezetének építésekor a Boeing már 50 százalékban kompozit anyagokat használ, többek közt ennek is köszönhető a repülőgépek önsúlyának jelentős csökkenése. A súlycsökkentés érdekében a Boeing számos új megoldást alkalmazott a gép egyéb rendszereiben is. Ilyenek a fedélzeten a vészhelyzeti áramellátást biztosító lítium-ion akkumulátorok is, amelyeket még az Airbus A380-as óriásgépen is csak igen korlátozott mértékben alkalmaznak.
A típus 2009. december 15-én emelkedett először a levegőbe. Az első üzemeltető, a Japán ANA légitársaság, 2011. szeptember 26-án vehette át első gépét. Jelenleg összesen 49 Dreamliner van szolgálatban összesen nyolc légitársaságnál és további 848 darabra van a Boeingnek érvényes megrendelése.
A típus első európai üzemeltetője a LOT lengyel nemzeti légitársaság, mely 2012. novemberében vette át első 787-es gépét. A LOT Dreamlinere januárban háromszor is ellátogatott Budapestre a repülőgépek személyzet kiképzési programjának részeként.
Az új repülőgép-típusok esetében nem ritka, hogy előfordulnak kezdeti kisebb-nagyobb meghibásodások. Egy repülőgép olyannyira komplex rendszer, hogy még a csúcstechnológiás számítógépes modelleken, és a több ezer órás tesztelési program során is képtelenség minden részegységet és körülményt teljesen kitesztelni.
A Boeing 787-esek ideiglenes repülési tilalmának elrendelésekor ennek ellenére az amerikai gyártó részvényárfolyamaiban komoly esés volt tapasztalható. A LOT lengyel légitársaság még csütörtökön jelezte, hogy kötbérigényt fognak benyújtani a Boeing felé. A LOT 2013. január 16-án teljesítette első transzatlanti járatát Varsóból Chicagóba, ahol a repülőgép minden gond nélkül le is szállt, a visszaúti járatot azonban már törölni kellett a típus repülési tilalmának elrendelése miatt.
A Boeing elnöke, Jim McNerney nem késlekedett leszögezni, hogy a cég továbbra is hisz a típus integritásában és biztonságában. Amennyiben a hibát sikerül néhány napon-héten belül megnyugtatóan orvosolni és a gépek újra a levegőbe emelkedhetnek nem várható, hogy a légitársaságok nagy számban visszamondanák a típusra leadott megrendeléseiket. A Boeingnek - és rajta keresztül a gépek elektromos rendszeréért és akkumulátoraiért felelős beszállítóknak - legfeljebb a típus ideiglenes leállítása és a gépátadások esetleges további csúszása miatti kártérítések és kötbérek kifizetésével kell számolnia. A kompenzációt a Boeing a panaszos légitársaságoknak a jövőben átadásra kerülő 787-es gépek 208 millió dolláros listaárából adható kedvezmények formájában is érvényesítheti.
Ha kinövi a gyerekbetegségeit tényleg álomgép lesz
A Dreamliner gépek nem csak az üzemanyag-takarékosság és a környezetbarát üzemelés terén jelentenek komoly ugrást a repülőgépgyártásban. A Boeing 787-esek az utasok számára is különleges repülési élményt nyújtanak és a sok apró újításnak köszönhetően sokkal kényelmesebbé és elviselhetőbbé válik akár egy 10 óránál hosszabb repülés is.
A gép lényegesen csendesebb a ma ismert hasonló repülőgépeknél. Az utasok számára elsőként a hatalmas, elektronikusan elsötétíthető ablakok, a nagy belmagasságnak köszönhető szellős terek tűnhetnek fel.
Az utastér ledes megvilágítása a több színű és fényerejű beállításokkal, a hosszú távú repülés egyes szakaszaihoz igazodik. Utazómagasságon is a földi körülményekhez hasonló nagyobb légnyomás és magasabb páratartalom biztosítja az utasok komfortérzetét. Minden ülésben - a turistaosztályon is - nagyképernyős fedélzeti szórakoztató-rendszer és USB csatlakozó áll az utasok rendelkezésére.