Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"16b16361-de27-4d02-9a36-f1cce73a7a6d","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Ennek is vége van, nem csak az évnek.","shortLead":"Ennek is vége van, nem csak az évnek.","id":"20250101_Januar-elseje-nincs-mar-Vodafone-honlap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16b16361-de27-4d02-9a36-f1cce73a7a6d.jpg","index":0,"item":"f4443e56-7c5b-4fcd-9a1b-2f5459c19e22","keywords":null,"link":"/kkv/20250101_Januar-elseje-nincs-mar-Vodafone-honlap","timestamp":"2025. január. 01. 17:43","title":"Január elsejétől nincs már Vodafone, a honlap sem tölt be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ee0ce9-788b-45d5-b87d-a0654644a83f","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"Magyar Zoltán, a sportági szövetség elnöke szerint az ötszörös olimpiai bajnok a hullámzó magyar torna védőbástyája volt.","shortLead":"Magyar Zoltán, a sportági szövetség elnöke szerint az ötszörös olimpiai bajnok a hullámzó magyar torna védőbástyája...","id":"20250102_keleti-agnes-tornasport-berki-krisztian-magyar-zoltan-emlekezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ee0ce9-788b-45d5-b87d-a0654644a83f.jpg","index":0,"item":"fa0832f0-f6be-4220-92f2-058d1647642f","keywords":null,"link":"/sport/20250102_keleti-agnes-tornasport-berki-krisztian-magyar-zoltan-emlekezes","timestamp":"2025. január. 02. 13:43","title":"Berki Krisztián Keleti Ágnesről: Elragadó, elbűvölő és mindenkit inspiráló személyiség volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39637abd-82fa-4833-98eb-f569749df866","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Igaz, sok minden más drágul január elsejével.","shortLead":"Igaz, sok minden más drágul január elsejével.","id":"20250101_roman-miniszterelnok-tetovalas-AFA-nem-emelkedik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39637abd-82fa-4833-98eb-f569749df866.jpg","index":0,"item":"dd06a76d-0596-4dd3-9717-a8dce8acfcb7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250101_roman-miniszterelnok-tetovalas-AFA-nem-emelkedik","timestamp":"2025. január. 01. 14:56","title":"A román miniszterelnök magára tetováltatta, hogy az áfa nem emelkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92b0ea6a-9b4d-4166-b5bd-93dd01db2dbd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2023 óta nem termel a Vágóhíd utcai gyár, most be is zárja a veszteséges üzemet az ukrán Roshen.","shortLead":"2023 óta nem termel a Vágóhíd utcai gyár, most be is zárja a veszteséges üzemet az ukrán Roshen.","id":"20250102_bezar-a-bonbonetti-gyar-roshen-ukran-edesseggyarto-cukorka-vallalkozas-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92b0ea6a-9b4d-4166-b5bd-93dd01db2dbd.jpg","index":0,"item":"b634d0c7-340b-4442-b72a-3795e8ce3f16","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_bezar-a-bonbonetti-gyar-roshen-ukran-edesseggyarto-cukorka-vallalkozas-kkv","timestamp":"2025. január. 02. 08:36","title":"Bezárja az ukrán tulajdonos a budapesti Bonbonetti-gyárat ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7087a7e9-685f-4c47-88a9-9638b3dfc0e4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ezúttal a Csaknekedkislány jegyzi az orfűi fesztivál hivatalos dalát.","shortLead":"Ezúttal a Csaknekedkislány jegyzi az orfűi fesztivál hivatalos dalát.","id":"20250102_fishing-on-orfu-himnusz-csaknekedkislany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7087a7e9-685f-4c47-88a9-9638b3dfc0e4.jpg","index":0,"item":"76ba130f-c13b-4126-b08b-0a4acb57992f","keywords":null,"link":"/kultura/20250102_fishing-on-orfu-himnusz-csaknekedkislany","timestamp":"2025. január. 02. 11:50","title":"„A tó hűt! A bor fűt!” – megjelent a Fishing on Orfű idei himnusza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bf887f4-1646-43e8-90bf-8a0c2e1a7087","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Számítógépek memóriamoduljait tanulmányozó biztonsági szakértők feltártak egy ijesztő hiányosságot, ami a felhők szervereit érintheti, az AMD pedig azonnal firmware-frissítéseket adott ki a felhőszolgáltatók számára.","shortLead":"Számítógépek memóriamoduljait tanulmányozó biztonsági szakértők feltártak egy ijesztő hiányosságot, ami a felhők...","id":"20250101_badram-tamadas-becsapja-a-felhoszerverek-processzorait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bf887f4-1646-43e8-90bf-8a0c2e1a7087.jpg","index":0,"item":"41a3732b-74ed-4a56-93df-a50adee5ad7e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_badram-tamadas-becsapja-a-felhoszerverek-processzorait","timestamp":"2025. január. 01. 10:03","title":"Elég hozzá 4000 forint, hogy megrendüljön a bizalom a felhőben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be70f134-eb26-4eaf-981d-479b0b045e31","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Januárban lett volna 104 éves.","shortLead":"Januárban lett volna 104 éves.","id":"20250102_Keleti-Agnes-meghalt-tornasz-olimpiai-bajnok-melbourne-helsinki-holokauszt-tulelo-sportolo-nemzet-sportoloja-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be70f134-eb26-4eaf-981d-479b0b045e31.jpg","index":0,"item":"d1ba1ff1-2890-4045-9268-cf743c76fb2f","keywords":null,"link":"/sport/20250102_Keleti-Agnes-meghalt-tornasz-olimpiai-bajnok-melbourne-helsinki-holokauszt-tulelo-sportolo-nemzet-sportoloja-ebx","timestamp":"2025. január. 02. 08:27","title":"Meghalt Keleti Ágnes, a világ legidősebb olimpiai bajnoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az aszteroidák követése a Naprendszerben azért is nehéz, mert a gravitáció miatt a fény elhajlik, így nem pontosan ott vannak az objektumok, ahol látni őket. Spanyol kutatók munkájának köszönhetően azonban ez most megváltozott.","shortLead":"Az aszteroidák követése a Naprendszerben azért is nehéz, mert a gravitáció miatt a fény elhajlik, így nem pontosan ott...","id":"20250102_aszteroida-fold-feny-gravitacio-matematika-egyenlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0.jpg","index":0,"item":"fe861ffb-3516-4776-b16f-407ada7bc087","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_aszteroida-fold-feny-gravitacio-matematika-egyenlet","timestamp":"2025. január. 02. 18:03","title":"Newton és Einstein is dolgozott rajta, de most megszületett az új egyenlet, ami segíthet megvédeni a Földet az aszteroidáktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ilyen drasztikus lépésre még nem volt példa a repülésben
szerző:
Samu Ádám
Tetszett a cikk?
Az amerikai légügyi hatóság (FAA) döntését követően az egész világon földre parancsolták a Boeing 787-8 Dreamliner utasszállító repülőgépeket. A sorozatos meghibásodások és a két, januári tűzeset vezetett az amerikai gyártó új típusának ideiglenes repülési tilalmához. A légitársaságok ezzel együtt kiállnak a Dreamliner mellett.
Miután két Dreamliner kigyulladt az elmúlt bő tíz nap során, egy pedig "elvesztett" 150 liter üzemanyagot, több más gépen pedig az elektromos rendszer kisebb-nagyobb meghibásodását tapasztalták, az üzemeltető légitársaságok egy emberként parancsolták a földre az új csodarepülőgépet. A sorozatos meghibásodások miatt így több, a típust üzemeltető légitársaság is a 787-essel tervezett járatainak elhalasztására vagy típuscserékre kényszerült.
Épül az amerikai álom
AFP / Saul Loeb
Mindezek ellenére a légitársaságok kiálltak a típus mellett és nyilatkozataikban a Boeing-gyár és az üzemeltetők folyamatos együttműködését hangsúlyozták a hibák és a megbízhatatlan működés mielőbbi orvoslása érdekében.
A repülésben iparági szinten abszolút prioritást élvez a biztonság kérdése, ám megfigyelők azt sem hallgatják el, hogy a gyártók folyamatos nyomás alatt dolgoznak a határidők, költségek, az eredeti specifikációban vállalt paramétereknek történő megfelelés szempontjából, a versenypiaci vagy gazdasági érdekek azonban semmiképpen sem írhatják felül a biztonság elsődlegességét.
Mi vezetett a típus leállításához?
Az elmúlt hetekben három komolyabb incidens miatt került a repülőgép reflektorfénybe. Január 7-én a bostoni repülőtéren a JAL, japán légitársaság egyik Dreamlinerének hátsó elektromos részlegben, az utastér szintje alatt elhelyezett egyik lítium-ion akkumulátor robbant fel és okozott tüzet a repülőgépen. Szerencsére az utasok ekkor már elhagyták a repülőgépet és a tüzet észlelő szerelő azonnal riasztotta a tűzoltókat, akik hamar eloltották a tüzet. Másnap ugyancsak Bostonban a JAL 787-eséből ömlött ki mintegy 150 liter üzemanyag a felszállást megelőző gurulás során. Az amerikai hatóságok az incidenseket követően elrendelték a gépek teljes biztonsági felülvizsgálatát, azonban ekkor még nem parancsolták földre a típust.
Január 16-án egy másik japán légitársaság, az ANA (All Nippon Airways) – ami egyébként a 787-es első üzemeltetője – hajtott végre kényszerleszállást Japán északi részén, miután a repülőgép személyzete akkumulátorokat érintő problémákat észlelt, a repülőgépen pedig égett szag kezdett el terjengeni. A pilóták a repülőgépet – az előírásoknak megfelelően – utazómagasságról mintegy negyedórán belül földre tették és az utasokat a vészcsúszdákon még a gurulóúton kimenekítették a gépből. Súlyosabb személyi sérülés szerencsére itt sem történt.
A bűnbak. Több gépen is leromlott a lítium-ion akkumulátor
MTI / EPA / Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács
A kényszerleszállást a japán hatóságok „komoly incidensnek” minősítették és még szerdán elrendelték a japán JAL és ANA légitársaságoknál üzemelő Boeing 787-esek teljes repülési tilalmát.
A hatóságok még időben léptek
Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) a Japánban történt incidens után kiadott direktívájában (Emergency Airworthiness Directive - AD) azonnali hatállyal földre parancsolta az amerikai regisztráció alatt repülő 787-eseket. Amíg a lítium-ion akkumulátorokat érintő problémákat nem sikerül megnyugtatóan orvosolni, az amerikai hatóság megtiltotta a repülőgépek felszállását.
Ez a döntés ugyan „de jure” csak a United Airlines hat repülőgépét érintette, de ekkor már tudható volt, hogy hamarosan a többi 787-est üzemeltető ország hatósága is a típus leállítása mellett dönt. A lépés néhány órán belül be is következett, így csütörtökön már az összes üzemeltető, köztük a chilei LAN, az Ethiopian Airlines, az Air India, a Qatar Airways és a lengyel LOT Boeing 787-es gépei is a földön maradtak.
Bár az FAA direktívájában hangsúlyozta, hogy a tiltás csak ideiglenes, egyelőre nem lehet tudni, hogy a Dreamlinerek akkumulátorainak biztonságos működését garantáló megoldás kidolgozása és annak az összesen forgalomban lévő mintegy 50 repülőgépen történő alkalmazása mennyi időt vesz majd igénybe. Egyelőre a Boeing sem tudott a határidővel kapcsolatban részletekkel szolgálni, az amerikai repülőgépgyár csütörtöki nyilatkozatában mindössze annyit hangsúlyozott, hogy éjt nappallá téve, a hatóságokkal együttműködve dolgoznak a probléma megoldásán, mert az utasok és a repülőgép-személyzetek biztonsága elsődleges a cég számára.
Eddig nem használt technológiák sorát alkalmazzák
A Boeing 787-8 Dreamliner tervezése még a ’90-es években kezdődött. Az egyre növekvő üzemanyagárak miatt a légitársaságok részéről komoly igény mutatkozott egy, a hagyományos repülőgépeknél olcsóbban üzemeltethető típusra. A 787-es fejlesztésénél a Boeing a repülőgépgyártásban forradalmian új technológiákat dolgozott ki a hatékony és a környezetbarát üzemeltethetőség érdekében.
A Dreamlinerek a mai repülőgépeknél átlagosan 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A hatékonyság jelentős javulása az új generációs hajtóműveknek, a gép lényegesen kisebb önsúlyának és az új aerodinamikai megoldásoknak köszönhető. A Dreamlinerek mai változatai – székezéstől függően – 210-250 utas szállítására alkalmasak és akár 15 200 kilométert is képesek leszállás nélkül repülni. A gépek mindemellett nagyobb áruszállítási (cargo) kapacitást is kínálnak a légitársaságok számára.
A Dreamlinerek törzsének és szárnyszerkezetének építésekor a Boeing már 50 százalékban kompozit anyagokat használ, többek közt ennek is köszönhető a repülőgépek önsúlyának jelentős csökkenése. A súlycsökkentés érdekében a Boeing számos új megoldást alkalmazott a gép egyéb rendszereiben is. Ilyenek a fedélzeten a vészhelyzeti áramellátást biztosító lítium-ion akkumulátorok is, amelyeket még az Airbus A380-as óriásgépen is csak igen korlátozott mértékben alkalmaznak.
A típus 2009. december 15-én emelkedett először a levegőbe. Az első üzemeltető, a Japán ANA légitársaság, 2011. szeptember 26-án vehette át első gépét. Jelenleg összesen 49 Dreamliner van szolgálatban összesen nyolc légitársaságnál és további 848 darabra van a Boeingnek érvényes megrendelése.
A típus első európai üzemeltetője a LOT lengyel nemzeti légitársaság, mely 2012. novemberében vette át első 787-es gépét. A LOT Dreamlinere januárban háromszor is ellátogatott Budapestre a repülőgépek személyzet kiképzési programjának részeként.
Az új repülőgép-típusok esetében nem ritka, hogy előfordulnak kezdeti kisebb-nagyobb meghibásodások. Egy repülőgép olyannyira komplex rendszer, hogy még a csúcstechnológiás számítógépes modelleken, és a több ezer órás tesztelési program során is képtelenség minden részegységet és körülményt teljesen kitesztelni.
A Boeing 787-esek ideiglenes repülési tilalmának elrendelésekor ennek ellenére az amerikai gyártó részvényárfolyamaiban komoly esés volt tapasztalható. A LOT lengyel légitársaság még csütörtökön jelezte, hogy kötbérigényt fognak benyújtani a Boeing felé. A LOT 2013. január 16-án teljesítette első transzatlanti járatát Varsóból Chicagóba, ahol a repülőgép minden gond nélkül le is szállt, a visszaúti járatot azonban már törölni kellett a típus repülési tilalmának elrendelése miatt.
A Boeing elnöke, Jim McNerney nem késlekedett leszögezni, hogy a cég továbbra is hisz a típus integritásában és biztonságában. Amennyiben a hibát sikerül néhány napon-héten belül megnyugtatóan orvosolni és a gépek újra a levegőbe emelkedhetnek nem várható, hogy a légitársaságok nagy számban visszamondanák a típusra leadott megrendeléseiket. A Boeingnek - és rajta keresztül a gépek elektromos rendszeréért és akkumulátoraiért felelős beszállítóknak - legfeljebb a típus ideiglenes leállítása és a gépátadások esetleges további csúszása miatti kártérítések és kötbérek kifizetésével kell számolnia. A kompenzációt a Boeing a panaszos légitársaságoknak a jövőben átadásra kerülő 787-es gépek 208 millió dolláros listaárából adható kedvezmények formájában is érvényesítheti.
Ha kinövi a gyerekbetegségeit tényleg álomgép lesz
A Dreamliner gépek nem csak az üzemanyag-takarékosság és a környezetbarát üzemelés terén jelentenek komoly ugrást a repülőgépgyártásban. A Boeing 787-esek az utasok számára is különleges repülési élményt nyújtanak és a sok apró újításnak köszönhetően sokkal kényelmesebbé és elviselhetőbbé válik akár egy 10 óránál hosszabb repülés is.
A gép lényegesen csendesebb a ma ismert hasonló repülőgépeknél. Az utasok számára elsőként a hatalmas, elektronikusan elsötétíthető ablakok, a nagy belmagasságnak köszönhető szellős terek tűnhetnek fel.
Az utastér ledes megvilágítása a több színű és fényerejű beállításokkal, a hosszú távú repülés egyes szakaszaihoz igazodik. Utazómagasságon is a földi körülményekhez hasonló nagyobb légnyomás és magasabb páratartalom biztosítja az utasok komfortérzetét. Minden ülésben - a turistaosztályon is - nagyképernyős fedélzeti szórakoztató-rendszer és USB csatlakozó áll az utasok rendelkezésére.
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.