Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2daa4dd5-3305-402f-9ba4-f6257679d599","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Huawei szoftveres Toyota bZ7 a Tesla Model S kategóriájában áll rajtvonalhoz.","shortLead":"A Huawei szoftveres Toyota bZ7 a Tesla Model S kategóriájában áll rajtvonalhoz.","id":"20250424_latvanyos-elektromos-szedannal-rukkolt-elo-a-toyota-bz7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2daa4dd5-3305-402f-9ba4-f6257679d599.jpg","index":0,"item":"b1fd6afb-b612-4f8e-bfcc-ea1ea39cc453","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_latvanyos-elektromos-szedannal-rukkolt-elo-a-toyota-bz7","timestamp":"2025. április. 24. 10:49","title":"Látványos elektromos szedánnal rukkolt elő a Toyota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b0a534b-0f8f-4203-8d4f-9e6a4f76e624","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Három új felügyelőbizottsági tagot nevezett ki a Pallas Athéné alapítvány vagyonkezelője a varsói GTC ingatlancéghez. A cél, hogy visszafordítsák az Állami Számvevőszék által feltételezett, rendőrségi nyomozáshoz vezető százmilliárdos vagyonvesztést.","shortLead":"Három új felügyelőbizottsági tagot nevezett ki a Pallas Athéné alapítvány vagyonkezelője a varsói GTC ingatlancéghez...","id":"20250424_MNB-Pallas-Athene-Domus-Meriti-Alapitvany-Optima-Hegedus-Istvan-GTC-fb-ASZ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b0a534b-0f8f-4203-8d4f-9e6a4f76e624.jpg","index":0,"item":"3d4ad314-2d25-450c-853e-3897e9e36bea","keywords":null,"link":"/360/20250424_MNB-Pallas-Athene-Domus-Meriti-Alapitvany-Optima-Hegedus-Istvan-GTC-fb-ASZ","timestamp":"2025. április. 24. 13:13","title":"Lengyelországban és Svájcban is égre-földre keresik az MNB-alapítvány százmilliárdjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy tűnik, mégis van olyan politika, ami megjelenhet a Művészetek Házában.","shortLead":"Úgy tűnik, mégis van olyan politika, ami megjelenhet a Művészetek Házában.","id":"20250424_pilisvorosvar-orban-forum-muveszetek-haza-pottyondy-edina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"ff45ba00-c844-40bd-b06a-dd7d7d18dcad","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_pilisvorosvar-orban-forum-muveszetek-haza-pottyondy-edina","timestamp":"2025. április. 24. 09:22","title":"Orbán ott tartott fórumot, ahonnan Pottyondy Edinát kitiltották, mert a polgármester szerint oda nem való a politika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d6e8228-10fb-4e8e-a89e-4480e426d07d","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Korábban már üzemeltetett nálunk egy hírportált a magyar származású szakember.","shortLead":"Korábban már üzemeltetett nálunk egy hírportált a magyar származású szakember.","id":"20250424_hvg-az-amerikai-bulvarblogger-budapesten-nick-denton-gawker","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d6e8228-10fb-4e8e-a89e-4480e426d07d.jpg","index":0,"item":"b43edb66-a95e-4d30-a3c5-9e06c0ee0337","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-az-amerikai-bulvarblogger-budapesten-nick-denton-gawker","timestamp":"2025. április. 24. 12:15","title":"Botrányosan dőlt be előző médiavállalkozása, most Budapesten alapított céget a bulvárblogger","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81f0d653-ca37-450b-abad-11cce32f760d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A közösségi média túlzott használata a depresszió egyik fő okává lépett elő a tizenévesek körében.","shortLead":"A közösségi média túlzott használata a depresszió egyik fő okává lépett elő a tizenévesek körében.","id":"20250422_kozossegi-media-karos-hatas-tizenevesek-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81f0d653-ca37-450b-abad-11cce32f760d.jpg","index":0,"item":"a56dc618-e089-49be-9a9f-54c0b5086003","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_kozossegi-media-karos-hatas-tizenevesek-felmeres","timestamp":"2025. április. 22. 16:56","title":"A tinédzserek fele szerint ártalmas a közösségi média a korosztályukra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a879129d-ff7e-463c-9c61-308b37f39e59","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A hatóságok nem zárják ki a terrorcselekmény lehetőségét.","shortLead":"A hatóságok nem zárják ki a terrorcselekmény lehetőségét.","id":"20250423_Robbanas-tuz-Moszkva-Oroszorszag-bevasarlokozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a879129d-ff7e-463c-9c61-308b37f39e59.jpg","index":0,"item":"93205064-0c34-404f-89cb-daccbd195c09","keywords":null,"link":"/vilag/20250423_Robbanas-tuz-Moszkva-Oroszorszag-bevasarlokozpont","timestamp":"2025. április. 23. 16:26","title":"Felrobbant egy autó egy moszkvai bevásárlóközpont mélygarázsában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","shortLead":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","id":"20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46.jpg","index":0,"item":"aed1035d-e29b-4d80-b1a3-75dd9d415502","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","timestamp":"2025. április. 24. 08:18","title":"Villanyautók és hibridek nyomulnak: így változott az autópiac itthon és Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96766fcf-ec19-4fef-a7d7-0017fe9d7dc7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Egy konkrét ügy jutott el az Alkotmánybíróságig, az ügyvédi törvény módosításáról jövő kedden szavaz az országgyűlés.","shortLead":"Egy konkrét ügy jutott el az Alkotmánybíróságig, az ügyvédi törvény módosításáról jövő kedden szavaz az országgyűlés.","id":"20250424_ugyved-letet-alkotmanybirosag-torvenymodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96766fcf-ec19-4fef-a7d7-0017fe9d7dc7.jpg","index":0,"item":"345fcfa4-26d0-47f6-9f2f-b426ee95c345","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_ugyved-letet-alkotmanybirosag-torvenymodositas","timestamp":"2025. április. 24. 14:36","title":"A jövőben nem veszhetnek el az ügyvédeknél elhelyezett nagy összegű letétek, még ha azokat el is lopják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
El lehet menni: A Malév bukása olyan volt, mint egy katapult
szerző:
Szabó Ágnes
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Aki a repülés közelében akar maradni, kénytelen külföldre menni. A volt Malév-alkalmazottak a világ legkülönfélébb tájaira szóródtak szét, miközben még itthon is fenntartanak egy háztartást. Ki tudja, meddig.
Péter ötéves kora óta pilótának készült, de nem vették fel a repülőtiszti főiskolára. Ezért azt az utat választotta, hogy utaskísérő lett a Malévnál és a saját költségén kezdett el kisgépen tanulni. Ha valaki rendelkezik már kisgépes jogosultságokkal, akkor megvan az alapja ahhoz, hogy nagy gépen is pilóta lehessen. A következő lépcső egy 6 hetes, 35-40 ezer euróba kerülő képzés, amit az ember maga áll, vagy jó esetben azt már a légitársaság fizeti. Péter erre várt a Malévnál, amikor tavaly február 3-án bejelentették a leállást.
„Azt tudtuk nagyjából 2003 óta, hogy rezeg a léc, de mindig volt holnap. Február 2-án még Frankfurtból landoltam este 10-kor, másnap reggel keltem, hogy viszem a gyereket óvodába. Akkor már volt tíz nem fogadott hívásom a szolgálatvezetőtől. Visszahívtam és közölte, hogy 10-ig ki kell pakolnunk az öltözőszekrényt, mert holnaptól csődhelyzet van, lepecsételik az ajtókat, és utána nem lehet bemeni. Bent már több százan pakolták sírva a szekrényeket, húzták maguk után a malévos bőröndöket az egyenruhákkal. Tényleg senki sem tudta, mindenkit döbbenetként ért a hír. A lízingcég azonnal visszakérte az összes repülőt, ebből is lehetett tudni, hogy nagy a baj. Délután 3-kor volt állománygyűlés a hangárban, akkor mondták meg, hogy ennyi, nincs tovább.”
Az utolsó már lekapcsolta
MTI / Lakatos Péter
Német kapcsolat
A 31 éves utaskísérő egy külsős munkaerő-kölcsönző kft.-ben volt alkalmazott, ők adták kölcsön a Malévnak, de nem állt a Malév alkalmazásában. Mivel náluk más volt a jogviszony, más volt a felmondási idő is és természetesen más a végkielégítés is. Az utaskísérőknek, ha a szakmájukban akartak maradni, csak a külföldi munkavállalás jöhetett szóba. A Magyarországon is aktív Ryanair és a Wizzair ajánlatát kevesen fogadták el, mert az átképzést az előbbinél teljes egészében, a Wizzairnél pedig részben a pályázónak kell fizetnie, és a bázis esetükben sem Budapest lett volna.
Az utaskísérők közül 15-20-an Dubajban találtak munkát különböző arab légitársaságoknál. Itt az utaskísérők a Malév átlagosan háromszázezer forintos fizetésnek a másfélszeresét kapják. Egy másik nagyobb csoportot a német Lufthansa, valamint a charterjáratokat és saját utakat kínáló diszkont légitársaság, a szintén német Germania szívta fel. A családosok a kisebb távolság miatt inkább a német munkaadót választották.
Péter bevetés előtt
hvg.hu
Péterrel együtt a Lufthansánál dolgozik a 48 éves Attila, aki még az NDK-ban érettségizett, a Malévnál vezető utaskísérőként dolgozott. „Egy német munkaerő-közvetítő cég a Lufthansának keresett utaskísérőket. Én szerveztem azt a 14 embert, akik ma itt vannak kint Berlinben. A hírek szerint a légitársaság átalakítja az európai működését, és állítólag a kontintentális, kis távolságú járatok üzemeltetését a Germanwings alá szervezik be. Mivel a munkaerő-közvetítő is Lufthansa-tulajdonban van, sanszos, hogy az átszervezéssel átvesz minket is Lufthansa diszkonttársasága” – mondta Attila.
A férfi feleségével áttelepült Németországba. Három gyerekük van – a legfiatalabb 18 éves –, ők Magyarországon maradtak. „Egy húsz év alatt felépített, hitellel terhelt házat adtunk el, mert otthon nem találtam munkát, és Németországból sem tudtuk volna finanszírozni. A gyerekeknek vettünk egy kisebb lakást, a jövedelmemből és a fennmaradó pénzből fizetjük a két háztartást” – mesélte a férfi. Attila és Péter fizetése a malévos jövedelmüknél egy kicsivel magasabb, de ahogy szinte mindannyian, mindketten két háztartást tartanak fenn.
Jöttek a kínaiak
Hasonló a helyzet Tamás esetében, aki 10 pilótatársával együtt a legnagyobb kínai légitársaságnak, a Hainannak dolgozik. Barátnője Renáta, aki szintén a Malévnál volt utaskísérő, a Lufthansánál talált munkát. Tamás és Attila azóta sem kapták meg a végkielégítésüket a Malévtól, noha a bíróság másodfokon is megítélte nekik. „A jár, de nem jut tipikus esete” – mondta a volt elsőtiszt.
Tamás on the board
hvg.hu
„Egy ideig vártam, hogy történjen valami, de aztán elkezdtem beadni külföldre a papírjaimat, mert ezek több hónapig tartó procedúrák. A szakszolgálati engedélyt repülési idő nélkül 1 év után elveszítjük, de van olyan cég, amely kéri, hogy a kisesés ne legyen több hat hónapnál.” A Wizzair Tamásnál a repülőgéptípus miatt nem jött szóba, mert a teljes szimulátoros típusképzést ki kellett volna fizetnie. Kínába úgy került, hogy a Hainannak volt közös járata a Malévval.
„Még februárban eljöttek Magyarországra, mert nagy szükségük volt pilótákra – mesélte Tamás. – Áprilisban volt a szimulátoros felvételi. Májusban következett egy orvosi vizsgálat és egy teszt a kínai szakszolgálati engedélyhez, Kína ugyanis nem fogadja el az európai jogosultságokat. Ehhez nekünk meg kellett előlegezni a berlini repülőjegyeket, a pekingi reptéri illetékeket, ami 200-300 ezer forint/út költséget jelentett, de ezt utólag visszakaptuk. Május óta itthon vártuk az eseményeket, szeptemberben értesítettek, hogy megfeleltem. Akkor írtam alá a szerződést, fizetést azóta kapok” – mondta Tamás, aki három évre kötelezte el magát, de a szerződés meghosszabbítható. Egyelőre még mindig nem repül, mert két hónapig a munkavállalási engedélyt intézte, most pedig arra vár, hogy megérkezzen a kínai szakszolgálati engedélye.
Partvonalon
Ottó, kisgépes oktató
Pilótaakadémia
A 41 éves Ottó, aki szintén pilóta, az 5 éves kisfia miatt nem akart elmenni az országból. Külföldi légitársaságoktól körülbelül 3 havonta tudott volna hazajárni, ő viszont ennél gyakrabban akarta látni a fiát, részese akart lenni nevelésének. „Ha ezt elmulasztod, az már soha nem lesz pótolható” – mondta Ottó, aki azóta kisgépes oktatóként dolgozik „Amit most csinálok, az kényszerpálya. A kisgépes repülés halódik a válság miatt, kevés a növendék és már a perspektíva sem a régi a Malév összeomlása óta, a fizetésem pedig ötöde az akkorinak.”
Ottónál még az a veszély is fennáll, hogy elveszti nagygépes jogosultságait, hiszen egy éve nem repült már. A szakszervezet egyelőre fizeti a szimulátoros tesztek felét, ami szükséges a szinten tartáshoz és az engedélyek hosszabbításához, de azzal is szembe kell néznie, hogy előbb-utóbb polgári foglalkozás után kell néznie, ha itthon akar maradni. „12 éves korom óta arról álmodtam, hogy pilóta leszek, 5 évet vártam rá, pilótaengedéllyel a zsebemben, hogy a Malévhoz kerülhessek, de úgy fogom fel, hogy így is volt 8 szép évem. Nem hiszek az újonnan felreppent új nemzeti légitársaságban. A Wizzair és a Ryanair azonnal átvette a Malév egykori desztinációit, anélkül pedig nem látom, hogyan lehetne új légitársaságot csinálni” – mondta Ottó a légitársaság újraindításának esélyeiről.
Európa-szerte egyre népszerűbbek a szélsőjobboldali pártok, ám rajtuk kívül is van egy aktív, politikával nem foglalkozó underground szcéna, ahol a radikálisok kivárnak. De nem mindenki.