Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"88a022f7-f9fc-45b0-bd68-1e40098adfa3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A második helyre a Kutyapárt jelöltje futott be.","shortLead":"A második helyre a Kutyapárt jelöltje futott be.","id":"20250119_obuda-idokozi-onkormanyzati-valasztas-malinas-sandor-fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88a022f7-f9fc-45b0-bd68-1e40098adfa3.jpg","index":0,"item":"087c65fa-bd6e-49de-8f31-1a003a4e3275","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_obuda-idokozi-onkormanyzati-valasztas-malinas-sandor-fidesz","timestamp":"2025. január. 19. 20:43","title":"A Fidesz jelöltje nyerte az időközi önkormányzati választást Óbudán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64f660ef-b65e-4978-8b5a-797b3c9130e4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A forint hétfő délután benézett a 394-es dollár alá is, és az euróval szemben is erősödött.","shortLead":"A forint hétfő délután benézett a 394-es dollár alá is, és az euróval szemben is erősödött.","id":"20250120_Jot-tett-a-forintnak-a-hir-hogy-Trump-egyelore-nem-megy-neki-Europanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64f660ef-b65e-4978-8b5a-797b3c9130e4.jpg","index":0,"item":"f3276810-6e07-462a-b094-0b30ca9df005","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Jot-tett-a-forintnak-a-hir-hogy-Trump-egyelore-nem-megy-neki-Europanak","timestamp":"2025. január. 20. 17:19","title":"Jót tett a forintnak a hír, hogy Trump egyelőre nem megy neki Európának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7bb508a-8442-4cb2-9bec-014600782264","c_author":"HVG","category":"360","description":"Diplomáciai viharokat is kavartak Habsburg Ottó úti okmányai. A történtek szövevényes hátterét tárta fel a Századvégben megjelent tanulmányában Fejérdy Gergely, a Habsburg Ottó Alapítvány tudományos igazgatóhelyettese. ","shortLead":"Diplomáciai viharokat is kavartak Habsburg Ottó úti okmányai. A történtek szövevényes hátterét tárta fel a Századvégben...","id":"20250120_Fejerdy-Gergely-Habsburg-Otto-utlevelugyei-1919-1949","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7bb508a-8442-4cb2-9bec-014600782264.jpg","index":0,"item":"7291eb55-a916-4f56-8210-e1d0872c5d92","keywords":null,"link":"/360/20250120_Fejerdy-Gergely-Habsburg-Otto-utlevelugyei-1919-1949","timestamp":"2025. január. 20. 18:30","title":"Egy trón és állampolgárság nélküli trónörökös utazásai: így szerzett útleveleket Habsburg Ottó a két világháború között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"602e3cfc-7f5b-40eb-b0e4-b43ad5ab2654","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Eltörölhetik az egyéni választókerületeket, játszhatnak a listaállítási feltételekkel, vagy akár a bejutási küszöbbel is – László Róbert, a Political Capital választási szakértője illúziónak tartja, hogy a kormánypárt ne nyúlhatna egy évvel a 2026-os országgyűlési választások előtt a törvényhez. Kacskovics Mihály Béla a szakértőt a Fülke legújabb adásában kérdezte a félprezidenciális rendszerről szóló pletykákról és a tolnai időközi választásról is.","shortLead":"Eltörölhetik az egyéni választókerületeket, játszhatnak a listaállítási feltételekkel, vagy akár a bejutási küszöbbel...","id":"20250121_Fulke-podcast-Laszlo-Robert-elorehozott-valasztas-felprezidencialis-rendszer-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/602e3cfc-7f5b-40eb-b0e4-b43ad5ab2654.jpg","index":0,"item":"219a224c-d109-497c-8492-20a6e3e12c31","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Fulke-podcast-Laszlo-Robert-elorehozott-valasztas-felprezidencialis-rendszer-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 06:30","title":"László Róbert a Fülkében: Egy előrehozott választás a gyengeség beismerése volna a Fidesznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"260a1515-de17-45b3-850e-319a5989417b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester szerint a történetnek nincs itt vége.","shortLead":"A főpolgármester szerint a történetnek nincs itt vége.","id":"20250120_Netto-hazaarulas-Karacsony-Gergely-kiakadt-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/260a1515-de17-45b3-850e-319a5989417b.jpg","index":0,"item":"b17e2d79-c5f2-4458-8851-72bb1c0bb62c","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Netto-hazaarulas-Karacsony-Gergely-kiakadt-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. január. 20. 11:16","title":"„Nettó hazaárulás” – Karácsony kiakadt a Mini-Dubaj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed6e97f9-4434-42d2-8d24-5423b72067bf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Két tűzeset is történt vasárnap este Pest megyében.","shortLead":"Két tűzeset is történt vasárnap este Pest megyében.","id":"20250119_tuzeset-godollo-veroce","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed6e97f9-4434-42d2-8d24-5423b72067bf.jpg","index":0,"item":"cda53d0d-0d0f-47ca-9689-bb2d860f0aee","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_tuzeset-godollo-veroce","timestamp":"2025. január. 19. 21:09","title":"Gödöllőn egy autó, Verőcén egy faház lángolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"790b508a-ed9a-4825-9ebd-bbfa17d8b87b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szentendrei HÉV vonalon, a Vasút sor melletti szakasznál történt az eset.","shortLead":"A szentendrei HÉV vonalon, a Vasút sor melletti szakasznál történt az eset.","id":"20250119_A-HEV-elgazolt-egy-embert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/790b508a-ed9a-4825-9ebd-bbfa17d8b87b.jpg","index":0,"item":"6cfe909e-8844-48ec-a91f-9ea48e9d8cd3","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_A-HEV-elgazolt-egy-embert","timestamp":"2025. január. 19. 15:49","title":"A HÉV elgázolt egy embert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1a177c5-cbd6-49d2-8392-0225f27c6756","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A kihívásokkal teli tavalyi évet követően növekedést hozó 2025-ben reménykedik az Opel hazai képviselete, mely ígéretes áron vezeti be a piacra az elektromos Fronterát.","shortLead":"A kihívásokkal teli tavalyi évet követően növekedést hozó 2025-ben reménykedik az Opel hazai képviselete, mely ígéretes...","id":"20250120_magyarorszagon-az-opel-frontera-minden-korabbinal-olcsobb-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1a177c5-cbd6-49d2-8392-0225f27c6756.jpg","index":0,"item":"ec0efaa1-c620-4f43-8738-9a066b461382","keywords":null,"link":"/cegauto/20250120_magyarorszagon-az-opel-frontera-minden-korabbinal-olcsobb-uj-villanyauto","timestamp":"2025. január. 20. 12:01","title":"Magyarországon az Opel minden korábbinál olcsóbb új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
El lehet menni: A Malév bukása olyan volt, mint egy katapult
szerző:
Szabó Ágnes
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Aki a repülés közelében akar maradni, kénytelen külföldre menni. A volt Malév-alkalmazottak a világ legkülönfélébb tájaira szóródtak szét, miközben még itthon is fenntartanak egy háztartást. Ki tudja, meddig.
Péter ötéves kora óta pilótának készült, de nem vették fel a repülőtiszti főiskolára. Ezért azt az utat választotta, hogy utaskísérő lett a Malévnál és a saját költségén kezdett el kisgépen tanulni. Ha valaki rendelkezik már kisgépes jogosultságokkal, akkor megvan az alapja ahhoz, hogy nagy gépen is pilóta lehessen. A következő lépcső egy 6 hetes, 35-40 ezer euróba kerülő képzés, amit az ember maga áll, vagy jó esetben azt már a légitársaság fizeti. Péter erre várt a Malévnál, amikor tavaly február 3-án bejelentették a leállást.
„Azt tudtuk nagyjából 2003 óta, hogy rezeg a léc, de mindig volt holnap. Február 2-án még Frankfurtból landoltam este 10-kor, másnap reggel keltem, hogy viszem a gyereket óvodába. Akkor már volt tíz nem fogadott hívásom a szolgálatvezetőtől. Visszahívtam és közölte, hogy 10-ig ki kell pakolnunk az öltözőszekrényt, mert holnaptól csődhelyzet van, lepecsételik az ajtókat, és utána nem lehet bemeni. Bent már több százan pakolták sírva a szekrényeket, húzták maguk után a malévos bőröndöket az egyenruhákkal. Tényleg senki sem tudta, mindenkit döbbenetként ért a hír. A lízingcég azonnal visszakérte az összes repülőt, ebből is lehetett tudni, hogy nagy a baj. Délután 3-kor volt állománygyűlés a hangárban, akkor mondták meg, hogy ennyi, nincs tovább.”
Az utolsó már lekapcsolta
MTI / Lakatos Péter
Német kapcsolat
A 31 éves utaskísérő egy külsős munkaerő-kölcsönző kft.-ben volt alkalmazott, ők adták kölcsön a Malévnak, de nem állt a Malév alkalmazásában. Mivel náluk más volt a jogviszony, más volt a felmondási idő is és természetesen más a végkielégítés is. Az utaskísérőknek, ha a szakmájukban akartak maradni, csak a külföldi munkavállalás jöhetett szóba. A Magyarországon is aktív Ryanair és a Wizzair ajánlatát kevesen fogadták el, mert az átképzést az előbbinél teljes egészében, a Wizzairnél pedig részben a pályázónak kell fizetnie, és a bázis esetükben sem Budapest lett volna.
Az utaskísérők közül 15-20-an Dubajban találtak munkát különböző arab légitársaságoknál. Itt az utaskísérők a Malév átlagosan háromszázezer forintos fizetésnek a másfélszeresét kapják. Egy másik nagyobb csoportot a német Lufthansa, valamint a charterjáratokat és saját utakat kínáló diszkont légitársaság, a szintén német Germania szívta fel. A családosok a kisebb távolság miatt inkább a német munkaadót választották.
Péter bevetés előtt
hvg.hu
Péterrel együtt a Lufthansánál dolgozik a 48 éves Attila, aki még az NDK-ban érettségizett, a Malévnál vezető utaskísérőként dolgozott. „Egy német munkaerő-közvetítő cég a Lufthansának keresett utaskísérőket. Én szerveztem azt a 14 embert, akik ma itt vannak kint Berlinben. A hírek szerint a légitársaság átalakítja az európai működését, és állítólag a kontintentális, kis távolságú járatok üzemeltetését a Germanwings alá szervezik be. Mivel a munkaerő-közvetítő is Lufthansa-tulajdonban van, sanszos, hogy az átszervezéssel átvesz minket is Lufthansa diszkonttársasága” – mondta Attila.
A férfi feleségével áttelepült Németországba. Három gyerekük van – a legfiatalabb 18 éves –, ők Magyarországon maradtak. „Egy húsz év alatt felépített, hitellel terhelt házat adtunk el, mert otthon nem találtam munkát, és Németországból sem tudtuk volna finanszírozni. A gyerekeknek vettünk egy kisebb lakást, a jövedelmemből és a fennmaradó pénzből fizetjük a két háztartást” – mesélte a férfi. Attila és Péter fizetése a malévos jövedelmüknél egy kicsivel magasabb, de ahogy szinte mindannyian, mindketten két háztartást tartanak fenn.
Jöttek a kínaiak
Hasonló a helyzet Tamás esetében, aki 10 pilótatársával együtt a legnagyobb kínai légitársaságnak, a Hainannak dolgozik. Barátnője Renáta, aki szintén a Malévnál volt utaskísérő, a Lufthansánál talált munkát. Tamás és Attila azóta sem kapták meg a végkielégítésüket a Malévtól, noha a bíróság másodfokon is megítélte nekik. „A jár, de nem jut tipikus esete” – mondta a volt elsőtiszt.
Tamás on the board
hvg.hu
„Egy ideig vártam, hogy történjen valami, de aztán elkezdtem beadni külföldre a papírjaimat, mert ezek több hónapig tartó procedúrák. A szakszolgálati engedélyt repülési idő nélkül 1 év után elveszítjük, de van olyan cég, amely kéri, hogy a kisesés ne legyen több hat hónapnál.” A Wizzair Tamásnál a repülőgéptípus miatt nem jött szóba, mert a teljes szimulátoros típusképzést ki kellett volna fizetnie. Kínába úgy került, hogy a Hainannak volt közös járata a Malévval.
„Még februárban eljöttek Magyarországra, mert nagy szükségük volt pilótákra – mesélte Tamás. – Áprilisban volt a szimulátoros felvételi. Májusban következett egy orvosi vizsgálat és egy teszt a kínai szakszolgálati engedélyhez, Kína ugyanis nem fogadja el az európai jogosultságokat. Ehhez nekünk meg kellett előlegezni a berlini repülőjegyeket, a pekingi reptéri illetékeket, ami 200-300 ezer forint/út költséget jelentett, de ezt utólag visszakaptuk. Május óta itthon vártuk az eseményeket, szeptemberben értesítettek, hogy megfeleltem. Akkor írtam alá a szerződést, fizetést azóta kapok” – mondta Tamás, aki három évre kötelezte el magát, de a szerződés meghosszabbítható. Egyelőre még mindig nem repül, mert két hónapig a munkavállalási engedélyt intézte, most pedig arra vár, hogy megérkezzen a kínai szakszolgálati engedélye.
Partvonalon
Ottó, kisgépes oktató
Pilótaakadémia
A 41 éves Ottó, aki szintén pilóta, az 5 éves kisfia miatt nem akart elmenni az országból. Külföldi légitársaságoktól körülbelül 3 havonta tudott volna hazajárni, ő viszont ennél gyakrabban akarta látni a fiát, részese akart lenni nevelésének. „Ha ezt elmulasztod, az már soha nem lesz pótolható” – mondta Ottó, aki azóta kisgépes oktatóként dolgozik „Amit most csinálok, az kényszerpálya. A kisgépes repülés halódik a válság miatt, kevés a növendék és már a perspektíva sem a régi a Malév összeomlása óta, a fizetésem pedig ötöde az akkorinak.”
Ottónál még az a veszély is fennáll, hogy elveszti nagygépes jogosultságait, hiszen egy éve nem repült már. A szakszervezet egyelőre fizeti a szimulátoros tesztek felét, ami szükséges a szinten tartáshoz és az engedélyek hosszabbításához, de azzal is szembe kell néznie, hogy előbb-utóbb polgári foglalkozás után kell néznie, ha itthon akar maradni. „12 éves korom óta arról álmodtam, hogy pilóta leszek, 5 évet vártam rá, pilótaengedéllyel a zsebemben, hogy a Malévhoz kerülhessek, de úgy fogom fel, hogy így is volt 8 szép évem. Nem hiszek az újonnan felreppent új nemzeti légitársaságban. A Wizzair és a Ryanair azonnal átvette a Malév egykori desztinációit, anélkül pedig nem látom, hogyan lehetne új légitársaságot csinálni” – mondta Ottó a légitársaság újraindításának esélyeiről.