szerző:
hvg.hu

A Continental közleményben utasította vissza "a sajtó egyoldalú hisztériakeltését" a dohánygyárhoz köthető trafiknyertesekkel kapcsolatban. A közlemény azonban a sajtó egyetlen megállapítását sem cáfolja, sőt közvetetten alátámasztja azokat. A Contintental szerint dolgozói központi szervezés nélkül, de a dohánygyár érdekében indultak a trafikpályázaton.

A Continental Dohányipari Zrt. már meg sem lepődik azon, hogy az elmúlt napokban több olyan cikk is megjelent a sajtóban, amelyik a magyar tulajdonú dohánygyárhoz "köthető" dohánykoncessziós nyertesekről ír – "természetesen" más dohányipari szereplőhöz köthető trafikosokról egyetlen szó sem esett eddig – írta a dohánygyár szerdán kiadott közleményében.

A hvg.hu kedden számolt be arról, hogy Baján egyetlen lakásba a napokban 25 olyan céget jegyeznek be, amelyek több mint 90 dohányboltot irányíthatnak majd. A cégek mindegyike bel- és kültagjaikon keresztül szoros kapcsolatba hozható a Continentallal, valamint terjesztő és forgalmazó cégével, a Tabán Trafik Zrt.-vel. A dohánygyár közleményében egyetlen ezzel kapcsolatos megállapítást sem cáfol, inkább alátámasztja a témáról írtakat.

Központi szervezés nélkül a Continentalért

A Continental közleményében kifejti, hogy „nem kíván ujjal mutogatni azokra a pályázókra, akik multinacionális cégekhez köthetőek, és nyertek is a dohánykoncessziós pályázaton, de felhívja a figyelmet arra, hogy szép számmal vannak ilyenek is”. A közlemény szerint a multinacionális gyártók aktívan (a sajtó támadásaitól nem zavartatva) szervezik is a nyertes trafikosokat – a saját hasznukra. Ezért a dohánygyár visszautasítja „a sajtó egyoldalú hisztériakeltését a magyar dohánygyárhoz vélt vagy valós kötődéssel rendelkező személyekkel kapcsolatban”.

Keressük a multinacionális cégekhez köthető trafiknyerteseket!

Ha tud ilyen személyekről, illetve olyan csoportba szerveződő, leendő trafikosokból álló betéti társaságokról, amelyek kimutatható kapcsolatban állnak valamelyik multinacionális dohánygyárral - tehát a Philip Morris-szal, vagy a British American Tobaccoval (BAT) -, kérjük, írja meg az [email protected] címre.

Arra külön is felhívja a figyelmet, hogy érthetetlen, „miért kell ’óriási szenzációként’ tálalni azt a tényt, hogy számos – ahogy a sajtó fogalmaz – a ’céghez köthető’ személy is nyert a pályázaton”. A gyár azzal védekezik, hogy tulajdonosai többször nyilvánosan kiálltak a trafiktörvény mellett, és nyilatkoztak arról is, hogy „javasolják mindenkinek – beleértve a munkatársakat, családtagjaikat, barátaikat is –, hogy minél nagyobb számban pályázzanak erre a lehetőségre”.

"Ezt a munkatársak egyébként minden ’központi szervezés’ nélkül is megtették, mivel az elmúlt 8-10 évben folyamatosan, a mindennapi munkájuk során tapasztalták azt, hogy egyre-másra szorulunk ki a dohánytermékek értékesítési helyeiről (és ezáltal saját munkájuk, megélhetésük került veszélybe)” – áll a közleményben. Vagyis maga a dohánygyár is úgy látja, hogy a Continental érdekeit képviselve indultak a dolgozók a pályázaton.

A közlemény kitér a Continental háttérbe szorulásának okára is. Eszerint „a nagy dohányipari multinacionális cégek folyamatosan olyan (összehangolt) tisztességtelen gyakorlatot folytattak, hogy ők biztosították a cigarettapolcot az értékesítési helyeken, a polc kihelyezéséért további igen jelentős (milliós) éves díjat fizettek, és cserébe azt kérték, vagy elvárták a kereskedőktől, hogy az általuk jóvá nem hagyott gyártó termékét nem helyezhetik ki az üzletekben (legfeljebb a 'pult alól' árulhatták azokat)” – írja a dohánygyár. A Continental szerint felvetődik a kérdés, hogy „a sajtó erről miért nem ír akkor, amikor a Continental Zrt. pozícióinak vélt javulásával harsogja tele a magyar közvéleményt? Miért nem tárja fel részletesen az előzményeket is?” Emellett kifejezi azt a reményét, hogy „ezt, a versenyt súlyosan korlátozó, szinte elnyomó és ezáltal magyarországi munkahelyeket veszélyeztető rendszert a trafiktörvény valóban megszünteti".

Csak csöndben dolgozik

A közlemény további részében a dohánygyár megfeddi a sajtót, hogy arról bezzeg „senki nem beszél, hogy a trafiktörvénynek milyen jelentősége lehet a dohányzás visszaszorításában, mert ez nem ’címlap sztori’”. Ehelyett a sajtónak a cég szerint érdekesebb egy körülbelül 6 százalékos piaci részesedéssel bíró magyar cég, „amely ’megrengetni’ készül a dohánypiacot és mellesleg hódmezővásárhelyi”.

A közlemény hozzáteszi, hogy a cégcsoport több, mint 500 családnak biztosít jelenleg megélhetést, és a Magyarországon működő dohányipari cégek közül az egyetlen, amelyik nyereségesen termel, és nyereségadót is fizet hazánkban. „Szemben multinacionális versenytársaival, a Continental Zrt. nem fenyegeti Magyarországot beruházásai leállításával, nem zárta be magyarországi gyárait, nem szippantja ki hazánkból a nyereséget, hanem ’csöndben dolgozik’, termel és beruház. Mi nem érünk el Brüsszelig sem, ahol ma már köztudomású tény, hogy a multinacionális cégek írják, illetve döntően befolyásolják az uniós dohányipari jogszabályokat (elég lenne csak a most folyó új uniós szabályokról folyó egyeztetések kulisszái mögé nézni)” – írja a Continental, és úgy véli, ha a sajtó abban is érdekelt lenne, hogy ezt is "leleplezze", akkor talán nem lenne ennyire egyoldalú a kép, és felháborítónak tartja, hogy ezek után nekik rója fel a sajtó, hogy véleményezhették (egyébként a multinacionális cégekkel együtt) a trafiktörvényt.

A dohánygyár szerint a sajtó egy része „akarva-akaratlanul is azokat a dohányipari cégeket támogatja, amelyek a világ top 500 legnyereségesebb vállalkozásaiban szerepelnek, és érdekes módon csak Magyarországon dolgoznak veszteségesen”. Ezek a cégek a Continental szerint a jelenlegi helyzet fenntartásában érdekeltek, mindenáron el akarják kerülni a tisztességes versenyt lehetővé tevő trafikrendszer bevezetését, és ehhez minden eszközt bevetnek annak érdekében, hogy a közvéleményben az a kép alakuljon ki, hogy a trafiktörvény csak a Continentalnak kedvez.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
15 millió forint körül startol a 300 lóerős apró Audi SQ2

15 millió forint körül startol a 300 lóerős apró Audi SQ2

Cafeteria: ezeket a támogatásokat éri meg még az új év előtt kiszórni

Cafeteria: ezeket a támogatásokat éri meg még az új év előtt kiszórni

Elvesztette a kisbabáját, mégis a szüléshez kapcsolódó hirdetésekkel bombázza a Facebook

Elvesztette a kisbabáját, mégis a szüléshez kapcsolódó hirdetésekkel bombázza a Facebook

Bátor húzásra készülnek Oroszországban

Bátor húzásra készülnek Oroszországban

Bayer Zsolt erős minősítésekkel körítve közölte, jöhetne a békemenet

Bayer Zsolt erős minősítésekkel körítve közölte, jöhetne a békemenet

Trump kiadná Erdogannak a 2016-os puccs állítólagos szervezőjét

Trump kiadná Erdogannak a 2016-os puccs állítólagos szervezőjét