szerző:
hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

November 1-jétől a percdíjak és az üzenet díjai is drágulnak a Magyar Telekom ügyfelei számára. A Telenor már szeptemberben emelt, a Vodafone várhatóan ezután fog. Az egyoldalú szerződésmódosítással megindulhat az ügyfélvándorlás, ami elsősorban a Telekomot fenyegeti. De nagy piaci mozgásra ők se számítanak.

Azt követően, hogy július elsejével a céges előfizetők részére a eddigi 2-ről 3 forintra emelte a telefonadó mértékét a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), a Magyar Telekom díjszabásai is megváltoznak, melyekről a napokban vehetik kézbe az ügyfelek az értesítőt.

A percdíjak emelését bejelentették, a kocka el van vetve
©

November elsejétől emelkednek a hálózaton belüli és kívüli percdíjak, valamint az sms-díjak mind a lakossági, mind az üzleti ügyfelek számára. Az egy-két forintos egységáremelés praktikusan azt jelenti, hogy adott havidíj kevesebb telefonálást és üzenetküldést tesz lehetővé -–illetve ugyanannyi használat többe kerül majd. A díjváltozás az előfizetői díjakat nem érinti. Becslések szerint a cég e két területről származó bevétele a tarifamódosításnak köszönhetően 5-10 százalékkal növekedhet.

Az áremelés elvileg nem érinti a kifejezetten üzleti - például flottás - csomagokat, de mivel a drágulás nem az ügyfelekre, hanem a díjcsomagokra vonatkozik, az nem csak a lakossági felhasználókat érinti. Ennek oka, hogy az áremelés előtt álló csomagok közül több is kifejezetten népszerű a kkv-szektor és az egyéni vállalkozók számára. (A MédiaMánia és Mozaik díjcsomagok esetében csak akkor keletkezik pluszban fizetendő számlatöbblet, ha az ügyfél a havi lebeszélhető keretén túl, nagyobb forgalmat bonyolít.)

Emellett a Telekom jelenleg is értékesített vezetékes telefon- és internet-előfizetés díja egységesen, havonta száz forinttal emelkedik. Az egységárazást tekintve a cég egyik szakembere szerint „alig észrevehető” emelésre azért volt még szükség, mert a telefonadó megemelésének hírére esni kezdett a Budapesti Értéktőzsdén az M-Telekom részvényeinek az értéke, és az egy évvel ezelőtti 420 forintot meghaladó árfolyamról mára 310 forint körüli szintre esett. Ez nagy zuhanásnak számít, különösen, hogy közben a cég árbevétele nőtt (a 2012 első félévi eredménye 292 milliárd, az idei első félévi eredmény 313,5 milliárd forint volt). A problémát az okozza, hogy az  M-Telekom működési eredménye éppen az adóemeléseknek betudhatóan eközben a közel 50 milliárd forintos szintről 38,5 milliárd alá esett. Ez 22,7 százalékos csökkenést jelent, és emellett a menedzsment már nem mehetett el szó nélkül.

Az árváltozás kapcsán a Magyar Telekom kommunikációs igazgatóságának tájékoztatása szerint a novembertől érvényes díjváltozásokat "elsősorban a vállalat működési környezetével összefüggő költségek emelkedése indokolja. Az ármódosítások mértéke összességében a jelenlegi fogyasztói infláció szintje alatt marad".

Tavaly már volt ilyen

A tavaly bevezetett telefonadóra akkor is kétféle választ adhattak volna a szolgáltatók: a) lenyelik a megemelkedő költséget, b) részben vagy egészben áthárítják azt az ügyfeleikre. Tavaly a Telenor és a Vodafone jó előre bejelentette, hogy emeli az árait, a Magyar Telekom pedig, mely előzetesen úgy tűnt, hogy lenyeli a békát, végül szintén áremelés mellett döntött. De 2012 szeptemberében még csak a mobilos tarifák ára nőtt. Az akkori helyzet annyiban hasonlít a mostani bejelentéshez, hogy a telefonadó miatti emelkedő telefonszámla-díjak egyoldalú szerződésmódosításnak minősülnek. Ez pedig az általános szerződési feltételeknek (ászf) megfelelően elég indok lehet az ügyfeleknek arra, hogy az érvényben lévő szolgáltatói szerződéseiket felmondják. (A vonatkozó jogszabály szerint "amennyiben a módosítás az előfizető számára hátrányos rendelkezéseket tartalmaz, az előfizető az értesítéstől számított 15 napon belül további jogkövetkezmények nélkül jogosult felmondani a határozott időtartamú előfizetői szerződést".)

Bár a Magyar Telekom az új tarifatáblázatok utáni magyarázó szövegben a bejelentést kétoldalú szerződésmódosítási ajánlatként definiálja, mindez azonban a felmondási opciót csak annyiban korlátozza, hogy az ügyfeleknek 15 napjuk van arra, hogy ez ügyben nyilatkozzanak. Vagyis: felmondhatják a szerződésüket, de ha nem teszik, akkor az áremelésre vonatkozó ajánlatot a cég elfogadottnak tekintheti.

Úgy tudjuk, a Magyar Telekomnál nem készülnek nagy felmondási hullámra, mivel a tavalyi, hasonló helyzettel szemben most csak a céges szerződéseket lehetne ezzel az indokkal biztosan felmondani, márpedig tavaly a lakossági és üzleti ügyfelek együttesen is csak néhány ezer felmondásig jutottak el. Ahogy azonban az egyik mobilcég elemzője rámutatott: a tavalyi, alacsony számú elvándorlással szemben most csak a Telekom jelentett be plasztikus, percdíjra lebontott áremelést. Márpedig ez azt is jelenti, hogy a felmondások száma is náluk lehet a legnagyobb.

Más úton a riválisok

A Vodafone Magyarország sajtóosztályán azt mondták, a cég nem tervez áremelést, és a már meghirdetett díjcsomagok esetében mind az előfizetői díj, mind pedig a perc-, illetve üzenetküldési díj változatlan marad. A tervezett új tarifacsomagokkal, illetve azzal kapcsolatban, hogy ezekbe beépül-e akár közvetve is a megemelt adó költsége, a cégnél nem nyilatkoztak. A Telenor szeptember 1-jétől emelte az árait, de a drágulást az inflációhoz igazították. „A Telenor az üzleti ügyfeleinek 5,7 százalékos emelést jelentett be, „ahol a szerződés erre lehetőséget adott” – közölték lapunk kérdésére. Hozzátéve, hogy ahol a szerződés alapján a távközlési adó áthárítása is lehetséges volt, ott az új adó is beépült a tarifákba.

Úgy emeltek, hogy egy éve még azt mondták, nem fognak

Noha a Nemzetgazdasági Minisztérium tavaly ősszel még külön közleményt is kiadott, melyben határozottan cáfolta azokat a sajtóhíreket, amelyek szerint a (...) percenként és üzenetenként kétforintos telefonadó emelésére készül a kormány", idén nyáron Varga Mihály bejelentette: megemelik a cégek terheit. Sőt, az augusztustól életbe is lépett változáshoz az is hozzáadódott, hogy a céges előfizetőknek az adóbefizetés felső határa is duplájára emelkedett – havi 2500 forintról 5000 forintra.

A telefonadó emelése a Magyar Telekomnak mintegy 8 milliárd forintos extra adóterhet, a Telenornak és a Vodafone-nak 2,5-3,5 milliárd forint közötti összeget jelenthet. Figyelembe véve, hogy a három szolgáltató 2010-2012 között mintegy 200 milliárd forintot fizetett be az államkasszába a szektoradók és más állami elvonások eredményeként, és a múlt héten pénteken további 100 milliárd forint azonnali befizetését vállalták azért, hogy 2022-ig a már meglévő frekvenciaszeleteiken maradhassanak, nem tűnik túl soknak.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!