szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Gyakran mondogatjuk, manapság a pénz irányítja a világot. Mégis keveset tudunk a pénzügyekről. Emiatt aztán viszonylag gyakran hozunk számunkra hátrányos döntéseket. A magyar banki ügyfelek jelentés része egyáltalán nem tájékozódik naponta pénzügyeiről, internetes bankolást alig használunk, illetve telefonos ügyintézés területén sem jobb a helyzet.

A gazdasági válság 2008-as kitörése óta napi témává váltak a médiában a pénzügyi kérdések. Devizahitelesek problémája, csökkenő betéti kamatok, tranzakciós illeték, ingyenes készpénzfelvétel például. Az elmúlt két évben mindezek ellenére 5 százalékponttal 21 százalékról 16 százalékra csökkent azok száma, akik naponta tájékozódnak pénzügyeikről. Megdöbbentő ez, főleg annak a függvényében, hogy az emberek 58 százaléka ma is úgy látja, nem árt naprakésznek lenni pénzügyekben – írja a Bankmonitor a GfK és az OTP közös kutatására hivatkozva.

2013-ban a legtöbben (a megkérdezettek 24 százaléka) egy hónapnál is ritkábban olvasnak pénzügyi témájú híreket. Az érdektelenek aránya ráadásul 2011 óta 7 százalékkal nőtt. Ha valaki veszi a fáradtságot és utánanéz a pénzügyeinek, az túlnyomó részben (85 százalékban) az interneten a banki hirdetéseket és különféle weboldalakat böngész. Utóbbi esetben a gazdasági témákkal foglalkozó oldalakon, a hírportálokon és pénzügyi blogokon lévő cikkeket olvas. A második legfontosabb információforrásnak a televízió (17 százalék informálódik innen), a harmadiknak pedig a banki ügyintéző (12 százalék kért itt segítséget) bizonyult. 

Arra a kérdésre, hogy vett-e már igénybe pénzügyi tanácsadást az elmúlt 1-2 évben, a megkérdezettek 49 százaléka válaszolt igennel. A legtöbben (48 százalék) a banki ügyintézőket választották, de csaknem ugyanilyen népszerűek a pénzügyi tanácsadók is. A banki szakértőket viszont nem szeretjük ennyire, csak 23 százalék mondta azt, hogy számít rájuk pénzügyi kérdésekben. A bizalmatlanság oka, hogy a megkérdezettek szerint csak az adott bank termékeit ajánlja, nem azt, ami az ügyfélnek a legjobb. Érdekes, hogy pénzügyi tanácsot már kis összeg, 500 ezer forint alatt is szívesen veszünk igénybe.

Azt sem szeretjük azonban, ha túl gyakran keresnek minket a banktól. 65 százalék mondta azt, hogy inkább ő keresné a banki ügyintézőt, ha szükség van rá. Az ügyfelek többsége évente vagy legfeljebb félévente szeretne pénzügyi tanácsot kapni. A banktól kapott tanáccsal általában elégedettek vagyunk, a legtöbben 5-ből 4-es osztályzatot adtak a megszerzett információra.

Emellett a TNS Hoffmann adatai szerint a 18-70 éves banki ügyfelek 37 százaléka legalább havonta felkeresi a bankfiókot, vagyis a személyes ügyintézést választja. Az online ügyintézés kényelmes, gyors és nem utolsó sorban olcsó, ám a jelek szerint mégsem szeretjük. A már említett korosztály 68 százaléka még sosem, 11 százaléka pedig csak ritkán intézte bankügyeit ily módon. A 17-80 éves banki ügyfeleknek pedig 55 százaléka még sosem használta a telefonos banki ügyintézést.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!