szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tavaly karácsony előtt az Elmű és az Émász két számlával lepte meg sok ügyfelét. Az ügyről akkor beszámoltunk, az azonban csak most, az energiahivatal közleményéből vált nyilvánvalóvá, hogy egyrészt ez tömeges jelenség volt, másrészt, hogy az energiaszolgáltatók ezzel a saját üzletszabályzatukban foglaltaknak sem tettek eleget.

Tavaly, még karácsony előtt nagy felháborodást keltett az a hvg.hu által megírt eset, hogy az Elmű-Émász idő előtt kiszámlázta egy fogyasztójának a decemberi fogyasztását, és így azzal rövid időn belől kétszer fizetetett villanyszámlát. Az ügynek lapunkban még egy cikk volt a folytatása, melyből kiderült, hogy a leírtak egyáltalán nem egyedi esetet takartak, igaz, ezt a konklúziót akkor lényegében visszautasította az áramszolgáltató szóvivője (illetve azt állította, hogy ilyen eset elő sem fordulhat). Most kiderült, hogy mégis, ráadásul mindez tömegesen is megtörtént.

MTI / Máthé Zoltán

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a témában lakossági panaszokra hivatkozással elrendelt vizsgálata azt állapította meg – ahogy az erről megjelent hír beszámol –, hogy összesen több mint 500 ezer fogyasztóját verte át az áramszolgáltató. A hivatal közleményében egészen pontos számokat is közölt, e szerint az  Észak-magyarországi Áramszolgáltatónál (Émász) 179.252, a  Budapesti Elektromos Műveknél (Elmű) pedig 323.808 ügyfelével szemben végzett jogszerűtlen elszámolást, és így számlázási szabálysértést követett el.

Mint azt korábban megírtuk, az esettel kapcsolatban, anno megkerestük az ELMŰ Kommunikációs és Szabályzásmanagement Igazgatóságának igazgatóját, de Boross Norbert az esetről előbb kijelentette, hogy az ő rendszerükben ilyesmi nem lehetséges, majd miután a birtokunkban lévő számlákon szereplő adatok alaposabb ismertetése is megtörtént, a szóvivő már azt állította, hogy az eset nem is számít előre számlázásnak. Boross az első cikk megjelenését követően azt írta lapunknak, hogy "[a szerző] a telefonbeszélgetésünk dacára szakszerűtlen és téves megállapításokat fogalmaz meg” (..) ezért neki „a továbbiakban interjút és tájékoztatást nem áll módomban adni“. Ismét felhívtuk Borosst, de a sajtófőnök a cikkben sem az általa szakszerűtlennek és tévesnek nevezett megfogalmazásokra nem mutatott rá, sem pedig arra nem adott magyarázatot, miből vezette le azt, hogy a kialakult helyzetet „az újságíró felkészületlensége okozta“.

A MEKH vizsgálata, döntése és közleménye feketén-fehéren azt mutatja, hogy az áramszolgáltató tilosban járt. A MEKH az Émászt 2 millió, az Elműt 4 millió forintra bírságolta meg. Az energiahivatal azt is megállapította, hogy a társaságok amellett, hogy számláikban érvényesítették a novemberi újabb díjcsökkentést, a fizetési határidők meghatározásakor nem tettek eleget az üzletszabályzataikban foglaltaknak. A birság alacsony összegét az magyarázhatja, hogy a számlák összegszerűen egyébként "nagyjából rendben voltak".  

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!