szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A magyar vásárlók 40 százaléka hosszasan hajlandó autózni egy jó bevásárlásért. Ennél többet csak a skandináv országok lakói áldoznak az idejükből és a benzinből.

A magyar vásárlók 40 százaléka 15 percet, 25 százalékuk több mint fél órát is hajlandó autózni azért, hogy elérjen egy bevásárlóközpontot. Ennél hosszabb időt csak a skandináv országok lakosai vállalnak – közölte Borbély Gábor, a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég régiós piackutatási vezetője kedden.

A 21 országban, ezerfős mintákon elvégzett felmérésük alapján a másik magyar jellemző, hogy a vásárlók ragaszkodnak a megszokott bevásárlóközpontjukhoz, így az első generációs létesítményeket megéri felújítani.

Stiller Ákos

Eddig csak egy-egy bevásárlóközpont vonzását vizsgálták, most viszont mód nyílt az európai szokások összehasonlítására is. Így markánsan elkülönül Észak- és Dél-Európa, de külön kellett kezelni a kettő közötti országokat is.

Délen szinte a plázákban élnek

Míg Dél-Európában – némi túlzással – az emberek a plázákban élnek, addig északabbra egyre céltudatosabban térnek be oda. Tudják, hogy milyen szolgáltatást találnak ott és milyenek az árak. A vásárlás után pedig távoznak.

A két véglet között elhelyezkedő országokban vannak elvárt szolgáltatások – például hogy legyen ingyen wifi és ingyen parkoló a plázában, illetve legyenek jók az éttermek és biztonságos legyen a hely – de a látogatás módja inkább az északi mintát követi.

A kutatás szerint a környező országok közül Románia a déli pólushoz, míg Csehország a skandináv mintához tartozik. Magyarország viszont a köztes – egyébként legnépesebb – országcsoportot követi.

Jó biznisz a plázafelújítás

Borbély Gábor elmondta: miután Magyarországon az utóbbi években nem épültek új plázák és visszaesett a kiskereskedelem teljesítménye, ezek is hozzájárulhattak ahhoz, hogy a meglévő bevásárlóközpontok felújítása került előtérbe. Erre jó példa az első generációs Pólus bevásárlóközpont – tette hozzá.

A felmérés része volt az online vásárlás feltérképezése is. A magyar vásárló az interneten tájékozódik, majd az üzletben vásárolja meg a kiválasztott árut. Ez a felmérés szerint fontos jelzés a kereskedőnek, hiszen jó internetes platform nélkül nem tud vevőket szerezni. Ugyanakkor nem kell félni az üzlet fenntartásától, hiszen az informálódás után betér oda a vásárló – áll a tanulmányban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!