Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az európai RTL is megérzi a magyarországi reklámadót: a cég részben ezzel az új adófajtával magyarázta, miért romlott a médiabirodalom helyzete egész Európában. A hvg.hu becslései szerint 2015-ben fog a leginkább fájni a reklámadó az RTL-nek, amikor a magyar tévétársaságot érintő elvonás a 8,6 milliárd forintot is elérheti.
Jelentős mértékben rontotta az RTL-csoport kilátásait nemzetközi szinten is a magyarországi reklámadó – közölte az egyik legnagyobb európai műsorszolgáltató cégcsoport szerdán. Financial Times később arról írt, a bejelentés hatására a csoport részvényei 8,5 százalékot estek.
A luxembourgi székhelyű nemzetközi médiacsoport már július 7-én jelezte, hogy a magyarországi reklámadó bevezetésével éves szinten körülbelül 15 millió euróval, mintegy 4,6 milliárd forinttal nő az RTL Group adófizetési kötelezettsége. Akkor a médiacsoport jelezte, hogy augusztus 21-én nyilvánosságra hozzák, mekkora értékvesztést szenvedett el a magyar RTL a reklámadó miatt az érintett időszakban. Akkor azt írták, ennek mértéke az előzetes várakozások szerint rekordértékű lesz.
A reklámadóra hivatkoznak, de...
A cégcsoport szerdán bejelentette, hogy a korábbi várakozásokkal ellentétben rosszabbak lesznek az idei növekedési kilátásai, és ezt a fordulatot részben a Magyarországon bevezetett reklámadóval magyarázta. Ezek szerint idén a bevételek 2,5 százalékkal csökkenek, a cég számításai szerint az első félévben 2,69 milliárd euró, azaz hozzávetőlegesen 844 milliárd forint bevételük volt. AZ EBITA (a kamatok, adók és az értékcsökkenés leírása előtti eredmény) számításaik szerint nagyobb, 6 százalékos csökkenést mutat, ez az első félévben 519 millió euró volt. Az EBITA-szám ugyanakkor azt is mutatja, hogy a reklámadótól függetlenül is romlottak az RTL kilátásai.
A hírt közlő Reuters hozzáteszi, az elemzői előrejelzések 2,7 milliárdos bevétellel és 523 millió EBITA-nyereséggel számoltak. Tavaly az RTL-csoport konszolidált bevétele 5,8 milliárd euró, hozzávetőlegesen 1776 milliárd forint volt, ami enyhe csökkenést jelentett a 2012-es 6 milliárdhoz képest. Az RTL Európa egyik legsikeresebb médiavállalata, amely még a válság éveiben is jól teljesít vetélytársaihoz képest: 2011-ről 2012-re 4 százalékkal tudta növelni bevételeit, a 2012-es bevétele például rekordösszegnek számított, igaz, közben nyereségtermelő képessége 13 százalékkal csökkent – ami részben azt is mutatja, hogy Európa-szerte nem olyan nyereségesek már a médiabefektetések, mint korábban. (Arról, hogy a magyarországi médiavállalatok hogyan kerültek lejtőre, és ebből 2013-ban kik profitálhatnak, itt olvashat részletesebben)
Célba vették
A magyarországi reklámadó elsősorban az RTL-t érinti: mivel az elvonás sávos, a legtöbb reklámbevételt termelő tévétársaság bevételeinek nagyobb hányada esik a 40 százalékos sávba. A hvg.hu korábbi számításai szerint nemcsak az idei félévre, de 2015-ben is az RTL fogja befizetni a médiaszektort érintő adó több mint felét, becsléseink szerint 8,6 milliárd forintot.
Az adózók 2014-ben az első adóelőleget augusztus 20-áig kötelesek bevallani és befizetni, az adóelőleg alapja a 2013-ban elért nettó árbevételnek a törvény hatálybalépése napjától, azaz augusztus 15-étől december 31-éig terjedő időarányos része. Az új adófajta ötletét tavaly vetette fel először a kormány, de az ügy átmenetileg lekerült napirendről. Bár Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter októberben még azt ígérte, hogy a reklámadó nem kerül be a 2014-es költségvetésbe, az idei választások után a Fidesz mégis beterjesztette és megszavazta a törvénytervezetet, ami már az idei évre is vonatkozik.
A törvény elfogadása után derült ki, hogy 2012-ben az RTL egy bonyolult, házon belüli cégeladás után – az akkori adójogszabályoknak megfelelően – elhatárolt 23,7 milliárd veszteséget, ami lehetővé tette, hogy kihasználja az ellenzék által lex-TV2-nek nevezett kiskaput. A hvg.hu akkori számításai szerint az idei évre adott kedvezmény legalább 1,6 milliárdnyi könnyítést jelentett volna a cégnek. Csakhogy a kormány – miután az RTL 2012-es veszteségelhatárolása nyilvánosságra került – ráküldte az adóhatóságot a cégre, majd még a törvényt is módosította úgy, hogy a tévétársaság ne tudjon élni a kedvezménnyel, viszont a TV2 továbbra is ki tudja használni a veszteség-leírási kiskaput.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.