szerző:
M. László Ferenc
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Magyarázkodni kényszerült az RTL Klub, miután kiderült, hogy nemcsak a TV2-n, hanem rajta is segít az a kiskapu, amit az utolsó percben nyitottak a reklámadó-törvényben. Ám a könnyítés ellenére egyik tévé sem ússza meg az új különadót. A legkevésbé a Fidesz-közeli üzletemberek örülhetnek: ők évek óta annyira nyereségesek, hogy nem tudják enyhíteni a terheiket. Kiszámoltuk: ki mennyit fizet. Megnéztük: milyen csapdák vannak elrejtve még a nagy port kavart reklámadóban.

Jelentősen enyhíti, de nem szüntetni meg teljesen az RTL-csoport terheit az ellenzék által „lex TV2-ként” emlegetett reklámadó-törvény. A hvg.hu számításai szerint kizárólagosan az idei évre adott kedvezmény 1,6-2,3 milliárdnyi könnyítést jelent a cégnek, amely az engedmény ellenére így is, úgy is a legnagyobb befizető marad. Az RTL-en és a TV2-n kívül számos más médiavállalat is örülhet a kedvezménynek, a nagyobb befizetők közül egyedül a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cégbirodalom nem élhet a könnyítéssel, miután az elmúlt években masszívan nyereséges volt.

A reklámadóról szóló törvényt június 2-án nyújtotta be a fideszes L. Simon László. A sürgős eljárásban tárgyalt törvény elfogadását heves vita kísérte, csaknem a teljes média csatlakozott a Reklámszövetség kezdeményezte tiltakozáshoz és az elsötétítéshez. A kormánnyal más ügyekben megértőbb lapok, rádiók, tévék, hírportálok is kifejezték elégedetlenségüket.

Az utolsó pillanatban – az RTL-lel személyesen is konfrontálódó – Gulyás Gergely vezette parlamenti bizottság benyújtott egy módosító indítványt, amely lehetővé tette, hogy nehéz helyzetben lévő vállalatok leírhassák veszteségük egy részét a reklámadóból. Ezt a módosítást nevezte az ellenzék „lex TV2-nek”, mert szerintük a Fidesz így mentette fel a céget a teher megfizetése alól (a tévétársaság 2010 óta veszteséges, tavaly 11 milliárdos mínuszt könyvelt el).

A Fidesz adóvizsgálatot követel

A reklámadó-törvény kidolgozása óta az RTL Klub és a kormánypártok vezetői nyilatkozatháborúban állnak egymással. Csütörtökön a Portfolio.hu gazdasági szakportál azt írta, egy 2012-es 29,4 milliárdos ügyletnek köszönhetően a nagyobbik kereskedelmi tévé is élhet az adókedvezménnyel – annak ellenére, hogy évek óta nyereséget termel.

Az RTL Híradója beszámol a törvénytervezet elfogadásáról - ki szívja a nagyobbat?
©

A Fidesz pár órával később közleményben követelt vizsgálatot a kormánytól. A párt azt kérte „az illetékes kormányzati szervektől”: „részletesen vizsgálják ki, miként állhatott elő az a helyzet, hogy a sokmilliárdos nyereséggel rendelkező RTL-csoport Magyarországon két év óta egyetlen fillér társasági nyereségadót sem fizet”. Másnap a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Napi Gazdaságnak adott interjújában „korrupt vállalkozásnak” nevezte a tévétársaságot. Lázár János szerint az RTL híradója csak azért foglalkozik, „Orbán Viktor édesapjával, lányával vagy barátjával, Mészáros Lőrinccel”, mert nem akarnak adót fizetni. (Arról, hogy milyen gazdasági ügyletek vezettek a háborúhoz, a reklámadó kivetéséhez, és a konfliktust ki kezdte, itt olvashat részletesebben.)

Az ellenzék által „lex TV2-nek” nevezett kedvezmény arról szól, hogy a médiavállalatok az elhatárolt veszteségükkel – kizárólag a 2014-es évben – nem csak a társasági adót, hanem a reklámadójuk alapját is csökkenthetik. Az RTL könyveiben erre 23,1 milliárd forint (lásd keretes írásunkat) áll rendelkezésre, a TV2 2010-től felhalmozott vesztesége 18,1 milliárd. A reklámtörvény leszögezi, hogy ennek csak a felét lehet az adóalapból levonni. A reklámadó alapja a 2013-as hirdetésekből származó bevétel, amely – az olyan tisztán reklámokból élő tévék esetében, mint az RTL Klub és a TV2 főcsatornája – a nyilvános könyvekben szereplő árbevétel. Ez tavaly az előbbinél 23,6, az utóbbinál 14,2 milliárd volt.

Miért veszteség a nyereség?

Az RTL-t működtető részvénytársaság könyvelésében 2012-ben tűnt fel egy 29,4 milliárdos tétel, melyet felhasználtak arra, hogy csökkentsék az adóalapjukat, ami így -23,7 milliárdot mutatott.

 

Az összeg abból az ügyletből adódott, amely 2010 óta húzódott a cég életében. Simicska Lajos üzlettársa, Nyerges Zsolt cége a négy évvel ezelőtti választások után jelentette be, hogy megvenné az RTL 31 százalékát, de az üzlet nem jött létre. Ez a részesedés az IKO Holding nevű cég birtokában volt, melyet végül a német hátterű anyavállalat, az RTL Group vett meg 2011-ben. Ezt követően a magyar cég, az M-RTL Zrt. megvette az IKO két másik cégét, a kis csatornákat működtető RTL Kábeltelevíziót és a Romániában bejegyzett Cable Channels S.A-t, majd egy bonyolult ügylet keretében átengedte ezeket is a német anyának.

 

Ebből az ügyletből keletkezett a 29,4 milliárdos árfolyamnyereség, melyet a társaság bevezetett a könyveibe. Az adójogszabályok lehetővé teszik, hogy ezzel csökkentse a társasági adó alapját, sőt azt is, hogy veszteségként elhatárolja és továbbvigye a következő évekre, majd egy-egy részt „elhasználva” belőle újból csökkentse az adóalapját. Ezt 2013-ban 579 millió forint erejéig már meg is tette. Így 2012-ben 5 millió adót fizetett be csak, tavaly pedig nem fizetett társasági adót. Az RTL pénteken közleményben reagált a Fidesz bírálataira: 8,9 milliárdot fizetett be 2013-ban az államkasszába más adófajták formájában.

Ezek alapján kiszámoltuk, hogy mennyit nyer a két nagy tévé a reklámadó-törvénybe beiktatott kedvezménnyel, amit lenti táblázatunkban nézhet meg. (Az RTL-csoport adóját több verzióban is kiszámoltuk, ugyanis a törvény rendkívül pontatlan, több lehetőség is elképzelhető. Pirossal az a verzió, amely a reklámadó legvalószínűbb mértékét jelenti az esetükben.)

©

Magyarázat: A jogszabályok alapján nem világos, hogy mi minősül kapcsolt vállalkozásnak, de az RTL-csoportba három cég tartozik: M-RTL, RTL Kábeltelevízió, R-Time. Az RTL 1. csak a főcsatorna reklámadóját jelenti. Az RTL 2-soron a három cég általunk megbecsült, összesített reklámbevétele alapján számoltunk (ez az összeg lehet majd az RTL valós reklámadója). Az RTL 3-soron a három cég összesített árbetétele alapján számoltuk ki az adóterhet, de ez csalóka, hiszen nem világos a beszámolókból, hogy mennyi a terjesztési bevétel, ami nem adózik.

Így lőnek ki a sávok
©

2015-ben jön a feketeleves

A táblázatból látható, hogy egyik tévé sem ússza meg 2014-ben teljesen a reklámadót, 2015-től pedig az elhatárolt veszteségük ellenére jelentős összegeket fognak fizetni. Az RTL-nél óriási növekedést hoz majd, hogy három cégének vannak reklámbevételei, melyek összesen 34 milliárdos adóalapot adhatnak össze.

Az adó sávosan emelkedik: a 20 milliárd feletti összegnek már a 40 százalékát elvonja, ami a következő évben akár 8 milliárdos adót is összehozhat az RTL-csoportnak. (A csoporthoz tartozó cégek persze nem kötelesek az egymás közti elszámolásukat nyilvánosságra hozni, így nem tudható, hogy mennyi lesz a pontos reklámadó alapjuk, nincsenek-e ismétlődő tételek a három cég könyveiben. Ha vannak, a befizetendő összeg természetesen a 8 milliárdnál kisebb lesz – a szerk.)

A TV2 terheit viszont tovább enyhíti, hogy – az RTL kis csatornáihoz hasonlóan – terjesztési bevételt is szed a kábelszolgáltatóktól, viszont nyilvános könyvelésükben nem különítik el a reklám- és a terjesztési bevételt. Tehát nem zárható ki, hogy a 16,1 milliárdos árbevételéből jelentős összegeket kell levonni, és ezzel jóval kisebb sávok szerint fog adózni, mint az RTL. Az idei kedvezményt figyelembe véve akár pár tízmillióra is csökkenhet a terhe.

Irány a Mátrix!

Bár a kormánypárti politikusok 2010 óta többször megígérték, hogy az ország versenyképessége érdekében egyszerűsítik az adózást (Orbán Viktor „söralátét” nagyságú szja-bevallásról beszélt például), a reklámadó-törvénnyel sikerült az egyik legbonyolultabb adótörvényt megalkotniuk.

 

a kedvezményt kizárólag 2014-ben lehet igénybe venni

 

idén már év közben adózni kell

 

idén nem a teljes adót, csak egy előleget kell befizetni a 2013-as adatok alapján, év végén, amikor véglegessé válnak az adóbevételek, akkor az egészet újra kell számolni

 

az előleget nem a teljes évre, hanem az év hátralevő részére kell kiszámolni a törvény kihirdetésétől számítva (így a táblázatunkban mi 170 nappal számoltunk)

 

a bevételeket és nem a nyereséget adóztatják

 

újabb különadóval gyarapították az adófajták számát (a médiacégek ezen felül áfát, szja-t, járulékokat és – nagy részük – társasági adót is fizet)

 

megadóztatják az úgynevezett önreklámot is, tehát azt, ha például a hvg.hu a HVG-ben hirdeti önmagát. Mivel ezt ingyen teszi, lehetetlen kiszámítani, hogy mit kell ilyen esetben megadóztatni

 

lehetetlen megállapítani, hogy a magyar reklámokat forgalmazó külföldi vállalatok (pl. Facebook) hogyan adóznak.

 

Az adót az egymással tulajdonosi kapcsolatban álló (úgynevezett kapcsolt) vállalkozások összbevételéből kell számítani. Bár törvény szabályozza, hogy mi a „kapcsolt vállalkozás”, az adóhatóság rendszeresen arra kényszerül, hogy oldalakon keresztül magyarázza: az egymáshoz kapcsolódó vállalkozások, bonyolult céghálók közül mi minősül annak, és mi nem. Tehát nehéz kiszámolni, hogy mit kell összeadni mivel.

Nemcsak a két tévé jár jól

Nemcsak az RTL és a TV2 élhet a veszteségleírással. A mínuszok elhatárolásával és adócsökkentésre való felhasználásával rendszeresen élnek a cégek, az adójogszabályok lehetővé teszik, hogy éveken keresztül leírhassák a magukkal hurcolt veszteséget.

Így a 33 legnagyobb médiavállalkozás közül 2014-ben legalább 13 cég mérsékelni tudja majd a terheit. Ennek oka, hogy a médiapiac bevételei jelentősen visszaestek a válság 2008-as berobbanása óta, egyre kevesebb cég akar reklámozni és egyre kevesebb pénzt költ reklámra.

A kisebb csatornákat működtető Chello könyveiből például 19 milliárd elhatárolt vesztességet olvastunk ki, de a negyedik legnagyobb befizető – a Nők Lapját is kiadó – Sanoma-csoport is le tudja írni a 752 milliós mínuszát. A Chello viszont főleg a kábelszolgáltatoktól szedett terjesztési díjból él (amit nem adóztatnak meg), a Sanomának az elhatárolt vesztesége nem olyan nagy összeg, hogy igazán nyerhessen a kedvezménnyel. Számításaink szerint az idén befizetendő adóelőlegnél csak 33 millió forintot nyer a „lex TV2-vel” a Sanoma.

A kormánypárti politikusok azt nyilatkozták, 8-10 milliárd forintra számítanak a reklámadóból. Ha mindenki igénybe veszi a könnyítést, akkor számításaink szerint idén alig fog 3-3,5 milliárd forint befolyni a reklámadóból a költségvetésbe. Viszont a kedvezmény kivonása után a kapcsolt vállalkozások miatt jövőre akár 15 milliárdra is felszaladhat az összeg, aminek több mint felét az RTL fizetheti majd be.

Simicskáék buknak?

Szinte semmit nem nyernek viszont a kedvezménnyel a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó médiavállalatok.

A Fidesz-közelinek tartott üzletemberek főleg a hirdetésekből élnek: óriásplakátjaik vannak, ők üzemeltetik a Hír TV-t, az egyetlen országos kereskedelmi rádiót, Class FM-et, az ingyenes Metropol újságot, a Magyar Nemzetet, a Heti Választ. Az 5 legnagyobb árbevételű cégük könyveiben a hvg.hu nem talált 2014-re elhatárolt veszteséget. Korábban a Class FM mögötti cég, illetve a Nemzet Kft. könyveiben feltűnt néhány százmilliós veszteség, de azt már felhasználták az adóalapjuk csökkentéséhez.

A Class FM ennek köszönhetően az első években, 2009-ben és 2010-ben nem fizetett társasági adót, 2011-ben csak 3,5 milliót, majd amikor leírta a veszteségét, 2012-ben 154 millióra ugrott az adója. Simicska üzlettársa, Fonyó Károly szintén élt az adóleírás lehetőségével. Még mielőtt megvette volna az újságot, 2009-ig a Metropol jelentős veszteséget termelt. Ezért 2010 és 2013 között összesen több mint 870 millió forintot írt le, aminek köszönhetően az első két évben nem is fizetett társasági adót.

Simicska plakátcégei sem ússzák meg
©

Azért sem veszteségesek ma már ezek a cégek, mert a 2010-es kormányváltás óta ezek a vállalatok szárnyalnak, az óriásplakátokban utazó Publimont 2012-ről 2013-ra 34 százalékkal növelte a bevételeit. (Mint a Kreatív médiaszaklap kimutatta, az állami hirdetések jelentős része náluk csapódik le, tavaly 8,2 milliárd forint osztalékot vettek ki a cégeikből.)

A Simicska nevével fémjelzett birodalomnak a széttagoltság a nagy erénye adózási szempontból. Mi sem mutatja ezt jobban, mint a Pro Aurum nevű vagyonkezelő mögötti cégháló. Ez a részvénytársaság kisebb-nagyobb arányban tulajdonos a Publimontban, a Hír TV-ben, a Class FM-ben, a Magyar Nemzetben. A Pro Aurum és Simicska Lajos közé viszont még beékelődik négy cég a céghálóban. Így a NAV útmutatásai alapján lehetetlen megállapítani, hogy a médiacégek egymás kapcsolt vállalkozásai-e, holott egy érdekkörbe tartoznak.

Ha kapcsolt vállalkozásként működnének, akkor a Simicska-birodalom közel annyit fizetne be idén, mint az RTL. Ha az adóhatóság nem fogja kapcsoltként kezelni ezeket a cégeket, akkor a cégcsoport az RTL, a TV2 és a Sanoma után a negyedik legnagyobb befizető lesz 2014-ben.

©

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu/MTI Itthon

"Azt gondolják, törvényen felül állnak" - Lázár nekiment az RTL-nek

A Napi Gazdaságnak interjút adó Lázár János is észrevette, hogy az RTL Klub Híradója egy ideje előszeretettel foglalkozik a kormánnyal és Orbán Viktorral. Úgy gondolja, ez bebizonyítja, hogy a csatorna "korrupt válallkozás", ráadásul "gyarmatnak tekintik az országot".

hvg.hu Itthon

RTL – kormány háború: most a Fidesz-frakciónál van furkósbot?

Az Országgyűlés Fidesz-frakciója szerint a magyarországi RTL-csoport az elmúlt években számviteli trükkökkel elérte, hogy a sokmilliárdos nyereség ellenére se kelljen itthon társasági nyereségadót fizetnie. A kormánypárti képviselőcsoportnál úgy látják: a csütörtökön nyilvánosságra került információk azt mutatják, hogy az RTL Klub vezetői nem mondtak igazat, ezért vizsgálatot kérnek az ügyben a kormánytól.

hvg.hu Itthon

Mészárost és Sonkodit osztották az RTL Híradóban

Részletes beszámolót közölt a felcsúti polgármester frissen közzétett vagyonnyilatkozatáról a csütörtöki RTL Híradó. Grafikonok, helyszíni felvételek segítségével mutatták meg, hogyan gyarapodott hatalmasat Mészáros Lőrinc vagyona. A műsorból Sonkodi Balázs miniszterelnökségi államtitkár cégének tartozásait sem hagyták ki, amelyekről csütörtökön a hvg.hu írt.

Kihajózott az iráni tankhajó Gibraltárból

Kihajózott az iráni tankhajó Gibraltárból

Három gyermek kapta a halálra vert kunmadarasi kislány szerveit

Három gyermek kapta a halálra vert kunmadarasi kislány szerveit

Beer Miklós és a tornasor

Beer Miklós és a tornasor

Habzó, bűzös trutyi lebegett a Duna felszínén Dunaújváros közelében

Habzó, bűzös trutyi lebegett a Duna felszínén Dunaújváros közelében

Ez a fiatalember kiköpött David Bowie

Ez a fiatalember kiköpött David Bowie

10 hely, ahol igazi versenyre kényszerül a Fidesz

10 hely, ahol igazi versenyre kényszerül a Fidesz