szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az első becslések szerint éves szinten körülbelül 15 millió euróval nő az RTL Group adófizetési kötelezettsége a magyarországi reklámadó bevezetésével – közölte hétfő reggel a luxembourgi székhelyű nemzetközi médiacsoport. Azt még nem tudni, mekkora értékvesztés várható az új teher miatt a magyar RTL-nél, az ezzel kapcsolatos előrejelzést a tervek szerint augusztus 21-én hozzák nyilvánosságra. Az RTL két vezére vészjelzést küldött Luxembourgból a magyarországi befektetőknek.

A reklámadó bevezetése miatt rövid idő alatt látványosan megromlott az Orbán-kormány és a magyar RTL, illetve a külföldi tulajdonos RTL Group kapcsolata. Hetek óta egymásnak üzengetnek a két oldal szereplői: egyes kormánypárti politikusok adócsalást emlegettek a kereskedelmi televízióval kapcsolatban, az RTL Híradó pedig egyes vélemények szerint a korábbiakhoz képest sokkal kritikusabb lett a kormánypárti politikusokkal.

Az utolsó pillanatban – az RTL-lel személyesen is konfrontálódó – Gulyás Gergely vezette parlamenti bizottság benyújtott egy módosító indítványt, amely lehetővé tette, hogy nehéz helyzetben lévő vállalatok leírhassák veszteségük egy részét a reklámadóból. Ezt a módosítást nevezte az ellenzék „lex TV2-nek”, mert szerintük a Fidesz így mentette fel a céget a teher megfizetése alól (a tévétársaság 2010 óta veszteséges, tavaly 11 milliárdos mínuszt könyvelt el).

Az RTL Klub székháza Luxemburgban
©

A törvény elfogadása után derült ki, hogy 2012-ben az RTL egy bonyolult, házon belüli cégeladás után – az akkori adójogszabályoknak megfelelően – maga is elhatárolt 23,7 milliárd vesztességet. Ezt továbbgörgette a következő évekre, így ő is élhetett ezzel a reklámadót csökkentő kedvezménnyel. A hvg.hu akkori számításai szerint az idei évre adott kedvezmény 1,6-2,3 milliárdnyi könnyítést jelentett volna a cégnek, amely az engedmény ellenére így is, úgy is a legnagyobb befizető maradt volna. Csakhogy a kormány – miután az RTL 2012-es veszteségelhatárolása nyilvánosságra került – ráküldte az adóhatóságot a cégre, majd még a törvényt is módosította úgy, hogy a tévétársaság ne tudjon élni a kedvezménnyel.

A hvg.hu kiszámolta, hogy az RTL vállalkozásai összesen mennyi reklámadót fizethetnek be idén. A törvény szerint az egymással tulajdonosi kapcsolatban álló cégek adóbevételeit össze kell ugyanis adni, és így kell kiszámítani az adó alapját (a magyar RTL-csoport három vállalkozásból áll). Mivel az adó sávos – azaz, minél nagyobb a bevétel, annál nagyobb az elvonás –, az RTL-csoport bevételeinek nagy része a 40 százalékos kategóriába fog esni. Akkor úgy számoltunk, az RTL idei adója (2014-es év hátralévő részére) 4,04 milliárd lehet. Az összeget akkor csak becsültük, hiszen a médiacégek – így az RTL sem – nem szokták nyilvánosságra hozni, hogy az összbevételükön belül mennyi pénz származik kifejezetten a reklámból. Most viszont az RTL kiszámolta a pontos összeget, ami szerintük 4,6 milliárd lesz 2014-re.

A hvg.hu úgy becsülte, hogy egy teljes évre számítva – tehát 2015-ben – az RTL fogja befizetni a médiaszektort érintő adó több mint felét, 8,6 milliárd forintot.

„Vészjelzés minden magyarországi befektetőnek”

A luxembourgi székhelyű RTL Group hétfőn hivatalosan is jelezte, hogy a júniusban megszavazott, majd júliusban módosított magyarországi reklámadó hatással lesz a cégcsoport 2014-es nettó nyereségére.  

Anke Schäferkordt
©

A magyar RTL lesz az országban az egyetlen médiatársaság, amelyet a legmagasabb, 40 százalékos kulccsal sújtanak, és várhatóan augusztus végén már fizetni is kell az új, sávos adóterhet.

Az RTL-csoport előzetes becslései alapján éven szinten körülbelül 15 millió euróval növekednek az adófizetési kötelezettségeik a reklámadó miatt.

2013-ban a magyar RTL 15 millió euró adózás előtti eredményt produkált a körülbelül százmillió eurós bevétele után – tették hozzá.

A féléves adatok összesítésénél megbecsülik majd azt is, hogy a magyar RTL mekkora értékvesztést szenvedett el a reklámadó miatt az érintett időszakban.

Ennek mértéke az előzetes várakozások szerint rekordértékű lesz. A számításokat már elkezdték, a végleges eredményeket augusztus 21-én hozzák nyilvánosságra, amikor ismertetik a nemzetközi RTL-csoport féléves mérlegét – derül ki a hétfőn megjelent közleményből.

Guillaume de Posch
©

Ugyancsak hétfőn közölték Anke Schäferkordt és Guillaume de Posch luxembourgi vezérigazgatók közös nyilatkozatát, amelyben „vészjelzést küldtek” minden Magyarországon jelen lévő nemzetközi befektetőnek.

Egyben újra felszólították a magyar kormányt, hogy gondolja újra a reklámadót, amely szerintük kifejezetten az RTL-t sújtja a legdurvábban, veszélyezteti a társaság működését valamint az újságírás szabadságát az országban. 

Az RTL-es vezetők jelzik, hogy az RTL Klub 1997-es indulása óta jelentős értéket halmoztak fel Magyarországon, több mint 350 embernek adnak munkát, és beruháztak a helyi szórakoztatóiparba valamint a független hírgyártásba. Ezek védelméért továbbra is megtesznek mindent. És emellett folyamatosan fizetnek adót évről évre – tették hozzá.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!