Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b0c8dbe1-c028-4ebf-b0cf-15f1a572798e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A korábbi híradásokkal ellentétben idén ősszel még nem láthatjuk a Ferrari első zéró emissziós modelljét.","shortLead":"A korábbi híradásokkal ellentétben idén ősszel még nem láthatjuk a Ferrari első zéró emissziós modelljét.","id":"20250509_kesobb-debutal-az-elso-tisztan-elektromos-ferrari","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0c8dbe1-c028-4ebf-b0cf-15f1a572798e.jpg","index":0,"item":"a30ae4a6-6187-4011-9d9a-5c1a23a6ebf1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_kesobb-debutal-az-elso-tisztan-elektromos-ferrari","timestamp":"2025. május. 09. 06:41","title":"Később debütál az első tisztán elektromos Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d64c6a8-8353-4bab-b78f-7860eb7cd884","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"Tételesen levezetjük, miért lesz bajban az NB I jelentős része azzal, hogy bevezetik azt az Orbán Viktor által presszionált módosítást, amely szerint legalább öt magyar labdarúgónak végig a pályán kell lennie minden meccsen, és ebből egynek 21 év alattinak kell lennie.","shortLead":"Tételesen levezetjük, miért lesz bajban az NB I jelentős része azzal, hogy bevezetik azt az Orbán Viktor által...","id":"20250509_magyar-labdarugo-szovetseg-MLSZ-NB-I-orban-viktor-magyar-jatekosok-valtoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d64c6a8-8353-4bab-b78f-7860eb7cd884.jpg","index":0,"item":"1daa9817-dcf0-4e32-ae5a-99f6d601f403","keywords":null,"link":"/sport/20250509_magyar-labdarugo-szovetseg-MLSZ-NB-I-orban-viktor-magyar-jatekosok-valtoztatas","timestamp":"2025. május. 09. 10:57","title":"Meghajolt Orbán akaratának az MLSZ, kijózanító pofon érheti a szurkolókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ad74694-b240-4a49-92d0-5f026a070c70","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"29 külföldi állam vezetője vesz részt a május 9-ei győzelem napi moszkvai katonai díszszemlén, ami a hivatalos orosz magyarázat szerint azt mutatja, hogy egyre nő az ország nemzetközi tekintélye. A vendégek közül csak hárman jönnek Nyugatról, a Moszkvába zarándokolók nagy része a volt szovjet tagköztársaságokból érkezik. A közös jellemző az lehet, hogy valamennyi külföldi politikusnak egyéni elképzelése van a demokráciáról, Moszkvában akár meg is alakíthatnák az „illiberális internacionálét”.","shortLead":"29 külföldi állam vezetője vesz részt a május 9-ei győzelem napi moszkvai katonai díszszemlén, ami a hivatalos orosz...","id":"20250508_moszkva-gyozelem-napi-felvonulas-vendegek-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ad74694-b240-4a49-92d0-5f026a070c70.jpg","index":0,"item":"3e46800c-8ad9-4214-9337-03cb56d2e44d","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_moszkva-gyozelem-napi-felvonulas-vendegek-putyin","timestamp":"2025. május. 08. 13:52","title":"Díszes társaság verődik össze Moszkvában a győzelem napi felvonulásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf9b4104-f815-405c-8625-a6145f04735f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Együtt fognak dolgozni a méltóságteljes békéért.","shortLead":"Együtt fognak dolgozni a méltóságteljes békéért.","id":"20250508_Merz-biztositotta-Zelenszkijt-arrol-hogy-Nemetorszag-tovabbra-is-tamogatja-Ukrajnat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf9b4104-f815-405c-8625-a6145f04735f.jpg","index":0,"item":"612203b4-4f60-4f23-afa1-336aa0a9c157","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_Merz-biztositotta-Zelenszkijt-arrol-hogy-Nemetorszag-tovabbra-is-tamogatja-Ukrajnat","timestamp":"2025. május. 08. 21:37","title":"Merz biztosította Zelenszkijt arról, hogy Németország továbbra is támogatja Ukrajnát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a9a261a-451c-4641-a280-7353edf5e398","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ki érzékeny a szexuális kudarcra? Mi a szexuális egészség? Milyen mindennapi dolgok befolyásolják a reprodukciós képességet? Baj, ha kevesebbet szexelnek a fiatalok? Tényleg árt a kerékpározás, a kontaktsport, vagy a szauna? A spontán szex a legjobb? Ezekről a témákról is szó esett a HVG egészségpodcastjának legújabb adásában.","shortLead":"Ki érzékeny a szexuális kudarcra? Mi a szexuális egészség? Milyen mindennapi dolgok befolyásolják a reprodukciós...","id":"20250507_Kosz-jol-A-merevedesi-zavar-tunet-nem-betegseg-szexualitas-egeszseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a9a261a-451c-4641-a280-7353edf5e398.jpg","index":0,"item":"505ecd82-c400-40a0-9625-79e11bbc2010","keywords":null,"link":"/elet/20250507_Kosz-jol-A-merevedesi-zavar-tunet-nem-betegseg-szexualitas-egeszseg-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 20:00","title":"Kösz, jól: A merevedési zavar tünet, nem betegség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e250b0dc-c7f5-4a4f-a74e-ceff9c83c1bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Akár Zeusz, a villámok ura is megirigyelhetné azt a drónt, amelyik egy különleges kísérlet keretében villámcsapást gerjesztett, miközben maga villámhárítóként működött.","shortLead":"Akár Zeusz, a villámok ura is megirigyelhetné azt a drónt, amelyik egy különleges kísérlet keretében villámcsapást...","id":"20250508_villamharito-dron-kiserlet-villamvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e250b0dc-c7f5-4a4f-a74e-ceff9c83c1bd.jpg","index":0,"item":"c235ee59-dcc5-4ec3-b175-4150afa7b2e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_villamharito-dron-kiserlet-villamvedelem","timestamp":"2025. május. 08. 20:03","title":"Különleges kísérlet eredménye a repülő villámhárító: mindig oda megy a város fölött, ahova éppen kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6628916-8284-446e-9a5d-947f2989769b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Úgy tűnik rendszámos, de kérdés, hogy így is lehet-e jogosítvány nélkül vezetni.","shortLead":"Úgy tűnik rendszámos, de kérdés, hogy így is lehet-e jogosítvány nélkül vezetni.","id":"20250507_Tesla-motort-kapott-a-Citroen-miniautoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6628916-8284-446e-9a5d-947f2989769b.jpg","index":0,"item":"ee9ebfaf-1493-4bae-b4e6-6531749e596b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Tesla-motort-kapott-a-Citroen-miniautoja","timestamp":"2025. május. 07. 20:20","title":"Tesla-motort kapott a Citroen Ami - 900 Nm-es városi rakéta lett belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c9b38c6-7811-47b3-9dcf-ef7b4a7fe396","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Alighanem az utolsó esélye az egykori Dunaferrnek, hogy legalább a hengerművét megveszi az egyik érdeklődő. A cseh jelentkező mögött a háborút vívó Ukrajna egyik komoly hadiipari beszállítója áll.","shortLead":"Alighanem az utolsó esélye az egykori Dunaferrnek, hogy legalább a hengerművét megveszi az egyik érdeklődő. A cseh...","id":"20250508_hvg-cseh-dunaferr-kina-magyar-hengermu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c9b38c6-7811-47b3-9dcf-ef7b4a7fe396.jpg","index":0,"item":"96de3e73-34c4-441f-adfd-9fb3852363e5","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-cseh-dunaferr-kina-magyar-hengermu","timestamp":"2025. május. 08. 12:42","title":"Ukrajna egyik fegyverszállítójának adja a Dunaferr hengerművét a kormány?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vannak áldozatai a megyei matricának, de az állam nagyot kaszált
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Megetette az autósokat a kormány tavaly, amikor az új megyematrica elfogadtatása érdekében azt sulykolta, nem kell többet fizetni. Hát a számok mást mutatnak: több mint tízmilliárd forint extra bevételt hozott tavaly a költségvetésnek az új sztrádamatricás rendszer. Az sem vált valóra, hogy a fővárosból a Balatonra igyekvők tömegével majd inkább 3-4-5 megyei matricával megússzák, és elhagyják az éves vagy a 10 napos vignettát. A havi matricákat felejtjük el inkább.
Amikor 2015. január 1-jével bevezették a megyei sztrádamatricás rendszert – melynek a hétköznapi autós számára az volt a lényege, hogy évi egyszeri 5 ezer forint megfizetése után a megye gyorsforgalmi útjait igénybe vehette –, temérdek jogos kritika fogalmazódott meg már maga az ötlet, illetve a megvalósítás előkészítetlensége miatt is. Az első hetek sok esetben észszerűtlen és anakronisztikusnak tűnő részleteinek tisztázása után azonban – legalábbis a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-től (NÚSz) kikért adatok alapján – úgy tűnik, mégiscsak beváltotta a kormányzati titkolt reményeket.
Na nem feltétlenül azt, melyben azt ígérték, hogy mindez kevesebbe kerül majd az autósoknak, és ettől önmagában kisebbek lesznek majd a dugók. Az se igazolódott be, hogy igazságosabbá tehető az úthasználók teherviselése – elég azt felidézni, hogy a Budapest környéki autósok több mint 210 kilométernyi gyorsforgalmi útra váltottak jegyet az ötezer forintos matricával, míg a Vas megyeiek ugyanennyit kénytelenek fizetni 17 kilométernyi útdíjasított útjaikra.
MTI / Máthé Zoltán
Azt azonban kár volna tagadni, hogy több, korábban éppen az autópályadíjak miatt sokak által elkerült szakaszon (ilyen az M3-as Hatvan felé vagy az M5-ös Szolnok és Szeged irányába) tömegek jelentek a korábbi – tavaly év elejétől útdíjasított – alsóbbrendű utakról.
2014 vs. 2015
És ami talán a pénzéhes állam szempontjából talán fontosabb: e tekintetben bejött a megyematricásítás, az új szakaszok díjkötelessé tétele. Ez ugyanis összességében jelentős többletbevételt generált – ahogy ez a kérésünkre a NÚSz által küldött két alábbi táblázatból az gyorsan kiolvasható: a matricabevétel a 2014-es, megyematrica nélküli évi 47-ről közel 58 milliárd forintra hízott.
Ez volt a helyzet a megyei matricák előtt....
Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató
Az értékesítési adatok alaposabb szemügyre vétele azt is megmutatja, hogy a 2015-ben bevezetett megyei marticás rendszer (1,352 millió darabot adtak el ebből, és így az államnak bő 7 milliárd forint bevétele származott) elsősorban a havi autópálya matricák rovására erősödött meg: ebből félmillió darabbal kevesebbet vásároltak az autósok.
Az, hogy a havi matricákat úgy kannibalizálta az új megyematrica bevezetése, hogy abból több mint ötödével (-22 százalék) fogyott kevesebb tavaly, mint egy évvel korábban, azért is meglepő, mert eközben az országos érvényű, éves matricákból csaknem 28 százalékkal többet adtak el, mint 2014-ben.
Nem igazolódott viszont az a tavaly év elején a kormányzati kommunikációban az elfogadtatás mellett felhozott érvként sulykolt megoldás sem, hogy az autósok az éves, országos autópálya-matrica helyett 3-4-5 megyei matricával oldják majd meg például a Budapest-Balaton környéke távolságra szóló pályahasználati kötelezettségüket.
... és ez utána
Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató
Részben ez a magyarázata annak, hogy a 10 napos matricából tavaly lényegében ugyanannyi fogyott, mint 2014-ben. De az is logikus, hogy e kategória a legideálisabb az alkalmi úthasználathoz, illetve a tranzitforgalomnak – már az érvényes választási lehetőségek közül, mivel a korábbi, 4 napig érvényes matricatípusok már nem jelenthetnek alternatívát.
Vas: a sor végén, de már nem sokáig
A 2015-ben vásárolt megyematricák megyénkénti bontásából az az egyáltalán nem meglepő adat ugrik ki elsőként, hogy Pest megyei használatra fizették ki a legtöbbet – az összes eladási darabszám mintegy 60 százalékát. Ez bő 810 ezer, Pest megyére érvényes matricát jelent.
Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató
Valószínűleg akkor sem állunk messze az (egyébként számszerűen nem ismert) igazságtól, ha azt állítjuk, hogy a legtöbb megyei matricát a fővárosi agglomerációból ingázók voltak kénytelenek megváltani – annál az egyszerű oknál fogva, hogy Vác, Esztergom, Aszód vagy akár Cegléd felől a fővárosba dolgozni járók zöme a korábban ingyenes, 2015 januárjától viszont fizetőssé tett gyorsforgalmi és autópálya-szakaszokon közlekedett az otthona és a munkahelye között.
A megyéket rangsoroló listán az sem túl meglepő, hogy a Top3-ban még Fejér (11,19 százalék) illetve Győr-Moson-Sopron (5,53 százalék) szerepel. Annak is megvan a maga magyarázata, hogy miért található a „sereghajtók” között az autópályával gyakorlatilag nem rendelkező Veszprém megye (ahol összesen 5776 eladott megyei matricát váltottak). És bár Vas megyében még ennek is kevesebb, mint a felét (szám szerint 2439 darabot) értékesítettek tavaly, könnyen lehet, hogy e kettő idén helyet cserél. Az ok: 2016 január 1-jétől fizetőssé vált a Csornát tehermentesíteni hivatott M85-ös út.
Az M86-os ingyenes marad – ugyanakkor az ország másik végén van egy másik új fizetős szakasz. Az M43-as autópálya makói csomópontjától a határig tartó szakaszának használatáért is fizetni kell. A 2016-ra érvényes autópálya-matricák ára változatlan maradt, a tavalyi megyei matricák 2016. január 31-ig érvényesek.