Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Akár 60 százalékot is meghaladó ugrást produkálhatnak egyetlen év alatt az elektromos autók és buszok akkumulátorgyártói. A tavalyi, mintegy 11 ezer MWh legyártott teljesítményt (tárolási kapacitást) az idei első félévben 8 ezerrel tolták meg. És bár még a Teslának készülő akkuk uralják a piacot, a tendenciákat elnézve ez nem biztos, hogy sokáig így marad.
Az elektromos autó legköltségesebb, és egyben legérzékenyebb pontja az akkumulátor. Itt zajlik a fejlesztők és gyártók leginkább drámai innovációs versenye is, mely leegyszerűsítve úgy írható le, hogy az a nyerő, aki minél nagyobb teljesítményt és reciklikálást képes kipréselni a (lehetőleg) minél kisebb tömegből és térfogatból. Az egész világon ingerküszöb fölé kerülő elektromosautó-kereskedelem vákuumként szívja magába a termelőkapacitásokat – így dőlnek meg sorra a korábbi csúcsok az akkumulátorgyártóknál is.
A Cleantechnica hozta le azt a táblázatot, mely a tavalyi és az idei év első felének energiatárolási kapacitás alapján összesített rangsorát közli. (Annak, hogy miért nem legyártott darabszámokat hasonlítanak össze, kézenfekvő a magyarázata: a gyártók különböző teljesítményű és kapacitású akkumulátorokat adnak az autóiparnak – van, amivel a járművek 300 km-t mennek, van, amivel csak 50-et).
A termelési lista élén – nem meglepő módon – a Tesla beszállító partnere, a Panasonic áll. Tavaly egész évben valamivel több mint 4550 MWh teljesítményt produkáltak, amivel az összpiac mintegy 40 százalékát tekinthették a magukénak. Ez utóbbi lényegesen az idei első félévben sem változott, de az elgondolkodtató, hogy a Panasonic júliusig több mint 3000 MWh-ig jutott.
A listán azonban nem csak ez meglepő, hanem az is, ami a listán lejjebb található. Nem a Nissan és az NEC kooperációjával termelő AESC második helyére gondolunk, hanem arra, hogy a top10-ben négy kínai cég is van (meg 3-3 japán és dél-koreai, de európai vagy amerikai mutatóba se). És a kínaiaknak a termelési volumen "elszállása" már legalább annyira köszönhető, mint a Teslának. Mert miközben a termelésnövelési versenyben kivételt jelentő Mitsubishi mellé odaállítható akár a növekedni alig képes Samsung és LG Chem produkciója is, a BYD olyan brutálisan fejlődött, hogy máris uralja az otthoni elektromosautó- (és busz-) piacot.
A BYD a tavalyi termelési szinttel (1652 MWh) lényegében azonosra volt képes 2016 első felévben (1540 MWh) – és mindezt úgy, hogy egy éve, 2015 első félévét még "mindössze" 461 MWh-val zárta. Arányokat nézve azonban a Wanxiang még ezt is felülmúlta. Az 1969-ben kerékpárok javításával induló cégnek már az USA-ban is van gyára, és az akkumulátorgyártási volumene a tavalyi összesített 268 MWh-ja helyett az első félévben meghaladta a 300 MWh-át. Hasonlóan gyorsít a jelek szerint a gyorstöltésre specializálódó Beijing Pride Power is, mely bár csupán 2014-ben bukkant fel a "térképen", de a 2014-es 121 MWh-t tavaly már 397-ig tornázta fel, míg az idei hat hónap summája pedig több volt, mint 460 MWh.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
A politológus arra utal, hogy a kormányfő nem igazán tudja vagy akarja a helyükön kezelni a választási felméréseket.