szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Akár 60 százalékot is meghaladó ugrást produkálhatnak egyetlen év alatt az elektromos autók és buszok akkumulátorgyártói. A tavalyi, mintegy 11 ezer MWh legyártott teljesítményt (tárolási kapacitást) az idei első félévben 8 ezerrel tolták meg. És bár még a Teslának készülő akkuk uralják a piacot, a tendenciákat elnézve ez nem biztos, hogy sokáig így marad.

Az elektromos autó legköltségesebb, és egyben legérzékenyebb pontja az akkumulátor. Itt zajlik a fejlesztők és gyártók leginkább drámai innovációs versenye is, mely leegyszerűsítve úgy írható le, hogy az a nyerő, aki minél nagyobb teljesítményt és reciklikálást képes kipréselni a (lehetőleg) minél kisebb tömegből és térfogatból. Az egész világon ingerküszöb fölé kerülő elektromosautó-kereskedelem vákuumként szívja magába a termelőkapacitásokat – így dőlnek meg sorra a korábbi csúcsok az akkumulátorgyártóknál is.

A Cleantechnica hozta le azt a táblázatot, mely a tavalyi és az idei év első felének energiatárolási kapacitás alapján összesített rangsorát közli. (Annak, hogy miért nem legyártott darabszámokat hasonlítanak össze, kézenfekvő a magyarázata: a gyártók különböző teljesítményű és kapacitású akkumulátorokat adnak az autóiparnak – van, amivel a járművek 300 km-t mennek, van, amivel csak 50-et).

Cleantechnica

A termelési lista élén – nem meglepő módon – a Tesla beszállító partnere, a Panasonic áll. Tavaly egész évben valamivel több mint 4550 MWh teljesítményt produkáltak, amivel az összpiac mintegy 40 százalékát tekinthették a magukénak. Ez utóbbi lényegesen az idei első félévben sem változott, de az elgondolkodtató, hogy a Panasonic júliusig több mint 3000 MWh-ig jutott.

A listán azonban nem csak ez meglepő, hanem az is, ami a listán lejjebb található. Nem a Nissan és az NEC kooperációjával termelő AESC második helyére gondolunk, hanem arra, hogy a top10-ben négy kínai cég is van (meg 3-3 japán és dél-koreai, de európai vagy amerikai mutatóba se). És a kínaiaknak a termelési volumen "elszállása" már legalább annyira köszönhető, mint a Teslának. Mert miközben a termelésnövelési versenyben kivételt jelentő Mitsubishi mellé odaállítható akár a növekedni alig képes Samsung és LG Chem produkciója is, a BYD olyan brutálisan fejlődött, hogy máris uralja az otthoni elektromosautó- (és busz-) piacot.

Cleantechnica

A BYD a tavalyi termelési szinttel (1652 MWh) lényegében azonosra volt képes 2016 első felévben (1540 MWh) – és mindezt úgy, hogy egy éve, 2015 első félévét még "mindössze" 461 MWh-val zárta. Arányokat nézve azonban a Wanxiang még ezt is felülmúlta. Az 1969-ben kerékpárok javításával induló cégnek már az USA-ban is van gyára, és az akkumulátorgyártási volumene a tavalyi összesített 268 MWh-ja helyett az első félévben meghaladta a 300 MWh-át. Hasonlóan gyorsít a jelek szerint a gyorstöltésre specializálódó Beijing Pride Power is, mely bár csupán 2014-ben bukkant fel a "térképen", de a 2014-es 121 MWh-t tavaly már 397-ig tornázta fel, míg az idei hat hónap summája pedig több volt, mint 460 MWh.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!