Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az európai repülőgépgyártó óriás ellen hivatalosan is korrupciós vizsgálatot indított az SFO Nagy-Britanniában. A Serious Fraud Office- komoly pénzügyi csalások irodája- azért jött létre, mert Londonban rájöttek arra, hogy a brit cégek külföldön megvesztegetés segítségével egyengetik az export útját.
Ezúttal is ilyen gyanúról van szó: harmadik országokban történhetett megvesztegetés. A multicégek általában azzal védekeznek az ilyen vádak ellen, hogy azokban az országokban egészen egyszerűen ez a szokás. Másképp nem lehet üzletet kötni a Közel Keleten, Indiában vagy Kínában.
A brit gyógyszeróriás, a GlaxoSmithKline Kínában került bajba. Egyszerre vizsgálták korrupciós ügyeit Pekingben és Londonban. A helyi igazgatót lecsukták és a cégnek hatalmas büntetést kellett fizetnie. Most az Airbus ugyanezzel a problémával néz szembe, bár egyetlen konkrét adattal sem szolgált az SFO. Sőt azt is közölte: egyelőre nem is kíván újabb részleteket közzétenni. Az Airbus megerősítette a korrupciós vizsgálat tényét. Közölte: együttműködik a brit hatósággal. Szakértők több milliárd eurós bírságra számítanak.
Ez nem különösen jó hír az Airbus brit dolgozóinak. A cég a Brexit népszavazás előtt felszólította a dolgozókat, hogy ne szavazzanak a kilépésre, mert ez nem érdekük. Miután a többség mégis a Brexitre szavazott, így félő, hogy az Airbus megszüntet munkahelyeket Nagy Britanniában. Pénzügyileg is megrendítheti az európai repülőgépgyártó óriást a korrupciós bírság. Több mint egymilliárd euróba került ugyanis nemrégiben az a kínos tény, hogy az új nagy katonai szállító gép (A 400M) nem készült el határidőre és több technikai nehézség is adódott. Az új utasszállító gép, az A350-es is egyelőre viszi a pénzt, mert 385 millió eurót kellett az alvállalkozókra költenie az Airbusnak.
Persze azért jó hírek is vannak: 1,9 milliárd eurót hozott a kasszába az új cég, az Airbus Safran Launchers és az, hogy eladták a Dassault részvényeket. A profit is kedvezően alakult: az első negyedévben 15 százalékos volt a növekedés, ez 1,76 milliárd eurót jelent. Lesz tehát miből kifizetnie a korrupciós bírságot az Airbusnak.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
A szél konténereket kapott fel, amelyek átszakították a védelmi kerítést.