Farkas Zoltán: Orbán adóbombája

Újabb gondolatolvasásra kényszerül az üzleti kör. Orbán Viktor miniszterelnök a Regionális Digitális Konferencián bejelentette, hogy jövőre egy számjegyű, 9 százalékos és arányos lesz a vállalati nyereségadó. Részletek hiányában kénytelenek vagyunk a fantáziánkra hagyatkozni.

Farkas Zoltán: Orbán adóbombája

Az első kérdés, mit jelent az „egyaránt vonatkozik a kis- és középvállalatokra és a nagyvállalatokra” kitétel? Tényleg egykulcsos lesz a mai, kétkulcsos rendszer helyett, amelyben 500 millió forintos eredményig 10 százalékos, e fölött 19 százalék az adó?

Eredetileg a második Orbán-kormány alacsony szinten megállapított, egykulcsos adót képzelt el, de a költségvetés 2010 körül ezt még nem bírta volna ki. A Széll Kálmán-terv például megállapítja: „Eredeti terveink szerint 2013‐ban már megszűnt volna a 19 százalékos társaságiadó-kulcs és általánossá vált volna a 10 százalékos adómérték. A Széll Kálmán Tervre vonatkozó politikai döntés szerint azonban 2013‐2014‐ben még nem csökkentjük 19 százalékról 10 százalékra a társasági adó általános szintjét, miközben megtartjuk 500 millió forint nyereségig a 10 százalékos adómértéket. Ez 120 milliárd forinttal segíti az államadósság‐csökkentés programját.” 

Az elképzelés az volt, hogy a meg-nem-szüntetésből származó többletbevétel egy Államadósság-csökkentő Alapba kerül. Ez nem történt meg, és a tavaly tavaszig nem is volt szó a profitadó csökkentéséről. Akkor a 2011-es stabilitási törvény miatt viszont lépni kényszerült a kormány. Az alapján ugyanis 2016-ra egységesíteni kellett volna a társasági adót. Erre továbbra sem látta elérkezkezettnek az időt, ezért a kormány a stabilitási törvényben módosíttatta a vonatkozó passzust.

A jövő évi költségvetés 734 milliárd forint bevételt irányoz elő ebből az adónemből, ez nem elhanyagolható tétel, durván kétszerese a honvédelmi kiadásoknak. Az egykulcsos társasági adó mellett amúgy sokkal több érv szól, mint az egykulcsos szja mellett, viszont ha így dönt a kormány, akkor a többségében magyar tulajdonú kkv-szektor versenyhátrányba kerülhet a multikkal szemben.

A második kérdés, hogy mi lesz a kedvezményekkel? A jövő évi költségvetés szerint ezek összege 227 és 257 milliárd közé eshet. Az érvényesített adókedvezmények rovatban a legnagyobb tétel a sportcélú támogatás adókedvezménye, 82-92 milliárd közötti összeggel, ami annyit tesz, hogy ennyi bevételről mond le a költségvetés a látványsportok javára. Ehhez viszonyítva az előadó-művészeti tevékenység adókedvezménye szerény 23-25 milliárd. A másik ágon, az adóalap-csökkentő tételek közt a kutatásra, fejlesztésre elszámolt költségek után 67-70 milliárd forint körüli összeget hagy az üzleti szférában.

A harmadik kérdés, hogy mi lesz a különadókkal? Hiszen az önmagában rendkívül torz adórendszert jelent, ha az ágazati különadókból és a bankadóból befolyó summa nagyobb, mint a teljes társaságiadó-bevétel. A jövő évi költségvetés a különadókból (az energia-ellátókat, a közműveket, a távközlést, a bankokat, biztosítókat és a reklámozókat terhelő adókból, illetve a tranzakciós illetékből) együttesen csaknem 480 milliárd forint bevételt vár. Ha a gazdaság összes vállalkozása, a nyeresége után, ennél kevesebbet fizet a költségvetésbe, akkor a gazdaság még jobban kettészakad: a megadóztatott szektorokat már-már brutális méretű terhek sújtják, miközben például az ipari, építőipari tevékenység Európa legalacsonyabb kulcsával adózik.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Meghalt Ozzy Osbourne

Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.

utazás

Európa 5 legszebb vasútvonala

Lélegzetelállító alpesi tájaktól a Harry Potterből ismerős viaduktig az öreg kontinens tele van szebbnél szebb vasútvonalakkal, melyeknek nagy részén ráadásul külön felár nélkül vonatozhatunk.