szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hazai sörgyártás bevételei egyenletesen növekedtek az elmúlt 3 évben, de a piaci szereplők között rendkívüli módon hiányoznak a közepes méretű üzemek.

A sörgyártással foglakozó hazai vállalkozások elmúlt 3 éves pénzügyi beszámolóinak vizsgálatakor szembetűnő, hogy az ágazati szereplők méretüket tekintve rendkívül polarizáltak. Az egyik oldalon az a 10-11 közép- és nagyvállalat található, amelyek uralják a hazai piacot és általában külföldi licenszek alapján, nagyüzemi módon állítják elő termékeit – összegezte az OPTEN Informatikai Kft. elemzését Hantos Zoltán, a céginformációs szolgálat projektmenedzsere.

Árbevételük általában meghaladja az évi 100 millió forintot, és zömük évről évre milliárd feletti forgalmat produkál.

A másik oldalon pedig az elmúlt néhány évben a kézműves termékek divatját meglovagoló házi és családi főzdék állnak, melyek éves forgalma nem éri el a 100 millió forintot sem, sőt többségük csak néhány millió forint nettó árbevételt hoz össze. E két véglet között nincs működő piaci szereplő.

Hazai sörgyártó cégek adatai
 Cégek számaBeszámolót leadott cégek100 millió forint árbevétel alatti cégekEbből veszteséges100 millió feletti árbevétellel rendelkező cégekEbből veszteséges
20136956491773
20147361532484
201585726129112
Forrás: Opten

Az elmúlt 3 évben a piaci szereplőinek száma évről évre növekedett, elsősorban a mikro-és kisvállalati szegmensben, ami azt jelzi, hogy még most is sokan látnak fantáziát a kisüzemi sörfőzésben. A veszteséges vállalkozások arányát vizsgálva azonban jó látható, hogy a nem megfelelő tőkeerővel piacra lépő kis sörfőzdék majdnem fele (47,5 százaléka) veszteséges, ami a jövőre nézve nem ad okot a túlzott bizakodásra.

A hazai sörgyártó cégek árbevétele (millió forint)
 Nettó árbevétel összesenEbből a közép- és nagyvállalatok árbevételeEbből a mikro- és kisvállalkozások árbevétele
2013136 347135 578769
2014138 878137 948929
2015146 942145 994947
Forrás: Opten

A nagyüzemek száma szintén növekedett, sőt árbevételeiket is tudták növelni az elmúlt 3 évben. Árbevételük teszi ki az ágazat összes bevételeinek 94,2 százalékát, és közülük csak 2 vállalkozás volt veszteséges. Amennyiben a hazai sörfogyasztási szokások nem változnak drasztikusan, ez a növekedési tendencia a következő években is tartható lesz.

A jövő kulcskérdése, hogy továbbra is növekszik-e, a házi főzésű sörök iránti érdeklődés és kereslet, hála néhány, most már jelentős hagyománnyal rendelkező gasztrofesztiválnak és egyéb rendezvénynek. Ellenkező esetben a tőkeszegény kis sörfőzdék jó része biztosan lehúzhatja a rolót.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!