szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A világ legjelentősebb salakpályás teniszversenye most zajlik, a legendás Roland Garros komplexumban. Aki egyszer már járt ott, az tudja, hogy ennek a sportlétesítménynek egészen sajátos hangulata van. Meg kulisszatitkai.

A komplexum Párizs egyik elegáns negyedében, Porte d’Auteuil-ben található, egyébként nem messze a Parc des Princes stadiontól, a Paris St-Germain pályájától. A francia nyílt teniszbajnokság az ország második legnagyobb médiaeseménye a cannes-i filmfesztivál után. A Le Figaro most ezt anyagi oldalról próbálta megvilágítani. Két tévécsatorna rendelkezik az exkluzív jogokkal, a francia közszolgálati televízió, illetve az Eurosport. Ketten együtt 17,5 millió euróért kapták meg a közvetítési lehetőségét. Persze a csatornák tovább adják a jogokat más társaságoknak is, és az így befolyt jövedelem egy részét visszafizetik a tornát szervező francia teniszszövetségnek.

Mellesleg: a US Open tévés jogdíja hatvanmillió euró, a wimbledoni tornáé 30 millió. De még így is a francia szervezők legjelentősebb bevételi forrása a tévé- és jogdíj, ami a teljes, 230 millió eurós költségvetés 37 százalékát fedezi. A következő nagy tétel a szponzoroktól, a partnerektől jön. Több fokozat van: a prémium támogatók logója mindig jól látható a tévéközvetítések során, aztán vannak partnerek és hivatalos beszállítók is. Ebből a forrásból fedezik a költségek 27 százalékát. De ezen belül van egy különleges kategória: a VIP-vendégé. Ha valaki egy napra vesz jegyet egy kiváló, a pályához közel eső helyre, 340 eurót fizet. De kibérelhetők páholyok is egy vagy két napra, sőt a verseny egész két hetére is. Ha ehhez még ebédet, és egyéb szolgáltatást is igényel a páholyt bérlő cég, akár 86 ezer eurót is le kell perkálnia. És bármennyire is hihetetlen: épp ezeket a luxusszolgáltatásokat veszik a legjobban.

Egyáltalán nem érdekes, hogy a cég által meghívott fontos embereket érdekli-e a tenisz. Az első szabály: a Roland Garros-i tornán ott kell lenni, látszani kell a tévéközvetítésen. És a második: a meccsek között a komplexum luxusbárjaiban és éttermeiben fontos személyiségekkel, politikusokkal vagy üzletemberekkel lehet találkozni. Az egyik főszponzor cég PR-menedzsere elárulta: a verseny idején, két hét alatt, annyi fontos üzleti megbeszélést lehet összehozni, mint amennyit fél év alatt, a nagy teniszesemény nélkül. A mezei jegybevételek a büdzsé 17 százalékát fedezik, az üzletekben eladott Roland Garros márkájú trikók, kulcstartók és egyéb kütyük a teljes költségvetés hat százalékát adják.

És végül azért beszéljünk a teniszezőkről is: az általuk hazavitt teljes pénzdíj 36 millió euró. A férfi és a női győztes, e tekintetben már teljes az egyenjogúság, egyaránt 2,1 millió euróval gazdagodik. De idén az első fordulóban kiesők is jobban jártak, mint tavaly, mert pénzdíjukat, amely közel van a húszezer euróhoz, 17 százalékkal emelték.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gergely Zsófia Itthon

"A játszóteret használták vécének" – így zajlott nálunk az első ATP-torna

Sikerült a teniszsport legfontosabb versenysorozatának magyarországi kiírását egy olyan helyszínen megrendezni, amelyre nem is volt használatbavételi engedély. Bár tele volt a sajtó az ATP-tornáról szóló hírekkel, az építési hatóságoknak eszébe sem jutott rákérdezni erre az ellentmondásra a szövetségnél, amelynek vezetője főállásban fideszes országgyűlési képviselő. Miközben egy sima házfelújítás után be sem lehet költözni, ha nem stimmel az engedély.