Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"db1da201-48fc-4286-9490-c7ea4a5a79e6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gyurcsány Ferenc azt kérte az utolsó pártelnöki levelében a párttársaitól, hogy támogassák majd a DK új elnökét, és tartsanak ki a DK mellett.","shortLead":"Gyurcsány Ferenc azt kérte az utolsó pártelnöki levelében a párttársaitól, hogy támogassák majd a DK új elnökét, és...","id":"20250508_gyurcsany-bucsuuzenet-dk-partelnok-lemondas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db1da201-48fc-4286-9490-c7ea4a5a79e6.jpg","index":0,"item":"eb065355-95c3-4182-b380-30b0150431e6","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_gyurcsany-bucsuuzenet-dk-partelnok-lemondas-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 17:17","title":"Gyurcsány búcsúüzenete: Tudom, milyen érzés legyőzni Orbán Viktort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc627998-9a50-4df9-9376-4bb92cec2f0f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Továbbra is döglődik az akkumulátorgyártás, de más ágazatok esetében már növekedés történt februárhoz képest.","shortLead":"Továbbra is döglődik az akkumulátorgyártás, de más ágazatok esetében már növekedés történt februárhoz képest.","id":"20250508_Csak-nem-bir-kikecmeregni-a-godorbol-a-magyar-ipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc627998-9a50-4df9-9376-4bb92cec2f0f.jpg","index":0,"item":"90b91143-520b-4561-89a6-32b137ceb1f9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Csak-nem-bir-kikecmeregni-a-godorbol-a-magyar-ipar","timestamp":"2025. május. 08. 08:50","title":"Csak nem bír kikecmeregni a gödörből a magyar ipar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c9b38c6-7811-47b3-9dcf-ef7b4a7fe396","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Alighanem az utolsó esélye az egykori Dunaferrnek, hogy legalább a hengerművét megveszi az egyik érdeklődő. A cseh jelentkező mögött a háborút vívó Ukrajna egyik komoly hadiipari beszállítója áll.","shortLead":"Alighanem az utolsó esélye az egykori Dunaferrnek, hogy legalább a hengerművét megveszi az egyik érdeklődő. A cseh...","id":"20250508_hvg-cseh-dunaferr-kina-magyar-hengermu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c9b38c6-7811-47b3-9dcf-ef7b4a7fe396.jpg","index":0,"item":"96de3e73-34c4-441f-adfd-9fb3852363e5","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-cseh-dunaferr-kina-magyar-hengermu","timestamp":"2025. május. 08. 12:42","title":"Ukrajna egyik fegyverszállítójának adja a Dunaferr hengerművét a kormány?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Még mindig nem sikerült levinni a célként kitűzött 4 százalék alá az inflációt, de már jobb a helyzet, mint egy hónapja volt. ","shortLead":"Még mindig nem sikerült levinni a célként kitűzött 4 százalék alá az inflációt, de már jobb a helyzet, mint egy hónapja...","id":"20250509_inflacio-arak-dragulas-arres-ksh-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa.jpg","index":0,"item":"547d52ab-af22-419d-9cf6-e03dcc20c527","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_inflacio-arak-dragulas-arres-ksh-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 08:37","title":"Tovább lassult az infláció, de nem annyira az árrés, inkább a benzinár miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5aca7315-a219-42a9-87c6-d5f313489b49","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Ugyanis 2017 óta ő az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottságának elnöke, amely a törvények nagy részéhez módosító indítványokat fűz a zárószavazás előtt. Márpedig gyakran éppen ilyen törvények alkotmányosságáról kellene döntenie.","shortLead":"Ugyanis 2017 óta ő az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottságának elnöke, amely a törvények nagy részéhez módosító...","id":"20250508_alkotmanybirosag-hende-csaba-szavazas-elfogultsag-erintettseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5aca7315-a219-42a9-87c6-d5f313489b49.jpg","index":0,"item":"5a186233-3603-47b1-a1aa-28a4a4a2ad59","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_alkotmanybirosag-hende-csaba-szavazas-elfogultsag-erintettseg","timestamp":"2025. május. 08. 19:04","title":"Sokszor kell majd kimennie az Alkotmánybíróság üléséről Hende Csabának, ha megválasztják alkotmánybírónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a57bb5c5-7a84-44a2-9e67-3d0eda5e9751","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az összes parlamenti képviselő a megállapodás mellett szavazott.","shortLead":"Az összes parlamenti képviselő a megállapodás mellett szavazott.","id":"20250508_Ukrajna-Trump-Zelenszkij-asvanykincsekrol-szolo-megallapodas-ratifikal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a57bb5c5-7a84-44a2-9e67-3d0eda5e9751.jpg","index":0,"item":"0a7a2a5a-c963-4989-891d-5751ea4cda93","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Ukrajna-Trump-Zelenszkij-asvanykincsekrol-szolo-megallapodas-ratifikal","timestamp":"2025. május. 08. 14:43","title":"Ukrajna ratifikálta az amerikai ásványkincsszerződést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"És egyre több lesz évről évre. ","shortLead":"És egyre több lesz évről évre. ","id":"20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29.jpg","index":0,"item":"27cefdcd-c0f8-4f6b-8380-9059178425af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","timestamp":"2025. május. 08. 14:06","title":"Az olaszoknál tényleg járműdömping van: 1000 lakosra 942 jut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a","c_author":"HVG","category":"360","description":"Másfél évvel a boszniai cementgyárvásárlás után ismét határon túli akcióra készül Orbán Viktor barátja.","shortLead":"Másfél évvel a boszniai cementgyárvásárlás után ismét határon túli akcióra készül Orbán Viktor barátja.","id":"20250508_hvg-Talentis-International-Infrastructure-Investments-Meszaros-Lorinc-Nemeth-Tamas-Bosznia-Lukavac-Cement","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a.jpg","index":0,"item":"56060b2b-e032-4ee2-8775-d405c1f2aa58","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Talentis-International-Infrastructure-Investments-Meszaros-Lorinc-Nemeth-Tamas-Bosznia-Lukavac-Cement","timestamp":"2025. május. 08. 06:00","title":"Újabb nemzetközi üzletekben utazik Mészáros Lőrinc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Négy dolog, ami jól működik a metrópótlásban, és kettő, amin javítani kellene
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Négy munkanap telt el a 3-as metró kiesése óta, folyamatosan nyomon követtük a metrópótlást a csúcsforgalomban. A buszoknál nincs gond, a villamosok azonban döcögnek.
Alapvetően dicséret illeti a BKK-t és a BKV-t a metrópótlásban nyújtott teljesítménye miatt, hiszen eddig jó szervezettséggel bonyolították le az amúgy igen nehéz feladatot.
A metrópótlónak kinevezett 12-es és 14-es villamosok azonban a vártnál sokkal rosszabbul teljesítettek, késnek, dugóba kerülnek és kifejezetten zsúfoltak a csúcsidőben.
A pótlás első három napján reggel és délután is kint voltunk a helyszínen, illetve Kelemen Tamás, a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet alelnöke is megosztotta velünk tapasztalatait a metrópótlásról.
1. A vártnál gyorsabb, egyenletesebb haladás
A BKK és a BKV a lehetőségekhez képest eddig jól bonyolította le a pótlóbuszok közlekedését. Egy hatkocsis metrószerelvény utasait képtelenség annál sokkal kisebb buszokkal zsúfoltság nélkül elszállítani, a pótlásnak elkerülhetetlen következménye, hogy a buszok csúcsforgalomban megtelnek, a zsúfoltságot amennyire lehet, a sűrűn induló buszokkal és a jól megszervezett menekülő útvonalakkal a BKK eddig elviselhető szinten tartotta.
A buszok ráadásul a felszínen számos akadályba ütköznek, amelyekkel a metrónak az alagútban nem kell megküzdenie. A metrópótlók zavartalan haladása érdekében a Budapest Közút a Váci út teljes hosszán mindkét irányban buszsávot jelölt ki, illetve a lámpákat is a buszokhoz hangolták, a rendőrség pedig igyekszik biztosítani, hogy a Váci úti buszsávot ne állják el az autósok – igaz, ez nem mindig sikerül.
2. Tiszta, korszerű pótlóbuszok
Noha sok hírt lehetett arról olvasni, hogy nem lesz elég pótlóbusz, illetve az is félő volt, hogy a régi buszokat állítják újra csatasorba a metrópótlókon, egyik sem következett be. Az sem könnyítette a helyzetet, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság elkaszálta a BKK metrópótló busztenderét, a beszerzés körüli bonyodalmak miatt végül a BKK és a BKV saját maga oldotta meg a buszok rendelkezésre állását. Ez is sikerült, a pótlást a legkorszerűbb új Mercedes buszok végzik, melyeknek besegít néhány régebbi Volvo is.
Fülöp Máté
A metrópótlók tiszták is, azokat külön személyzet takarítja a Lehel téren, tudtuk meg Kelemen Tamástól, a Közlekedő Tömeg alelnökétől.
3. Alternatív útvonalak segítése
A BKK-nak jár a piros pont a metrópótlókat elkerülő menekülő útvonalak megerősítéséért és az ezzel kapcsolatos tájékoztatásért is. A korábban csak Angyalföldig közlekedő 12-es villamos vonalát meghosszabbították a Lehel téri ideiglenes metróvégállomásig, és a 14-essel együtt metrópótló villamosnak nevezték ki. Így a Lehel tér és Újpest, Rákospalota és Káposztásmegyer között a 12M és 14M villamosokkal is lehet utazni, melyek ugyanannyi idő alatt érnek el Újpest-Központig, mint a pótlóbuszok. A BKK emellett jelentősen sűrítette a 20E és a 30-30A buszokat is, melyekkel Újpestről a Hősök teréhez és a Keleti pályaudvarig lehet eljutni. Gyakrabban jár továbbá az 5-ös és a 7E busz is, illetve az Árpád hídtól a Lehel téri metróvégállomásig hosszabbították a 34-es és 106-os buszokat.
A BKK és a Budapest Közút segítette a kerékpáros közlekedést is. A Magyar Kerékpárosklub bringás metrópótló kampányt indított, hiszen kerékpárral jól elkerülhetők a pótlás okozta kellemetlenségek. A BKK és a Budapest Közút a kezdeményezések jó részére nyitott volt, engedélyezték pl. a szembe-kerékpározást a Lehel téri metróállomás felé a Bulcsú utcában, illetve a Victor Hugo utca egy szakaszán.
Megtiltották végre a behajtást déli irányban a metró utasainak átvételében fontos szerepet játszó fonódó villamos autókkal közös sávban haladó vágányainak egy szakaszán a Frankel Leó úton. Itt korábban a feltorlódó autóforgalom miatt volt, hogy 5-15 percet vesztegeltek a villamosok a dugóban – a régóta fennálló problémáról itt írtunk korábban.
4. Jól látható és egyértelmű utastájékoztatás
Elkönyvelhetjük, hogy sikerült a metrópótlás utastájékoztatása. Minden érintett metrómegállóban hatalmas és jól látható tájékoztatón magyarázzák el a változtatásokat, magyarul és angolul.
hvg.hu
Emellett a megállókban a földön külön matricák jelzik a pótlóbuszokhoz és villamosokhoz vezető irányt.
hvg.hu
A metrómegállókban utastájékoztató alkalmazottak is állnak, prospektusokat osztanak, eligazítják a bizonytalan utasokat.
-1. Sok a probléma a metrópótló villamosokkal
Amilyen jól sikerült a pótlóbuszok megszervezése, annyira nem működik olajozottan a 12M és 14M villamosok közlekedése. Először is a BKK alig sűrítette a villamosokat. Azon kívül, hogy meghosszabbította a negyedóránként járó 12-est a Lehel térig, se az, se a 14-es nem közlekedik elég sűrűn. Ennek az az oka, hogy a BKV komoly villamosvezető-hiánnyal küzd, különösen Észak-Pesten – erről itt írtunk bővebben. A villamosok emiatt viszont a csúcsforgalomban rendszeresen tömötten közlekednek.
Azonban nem ez az egyetlen gond a 12M és 14M közlekedésével: azt is a Közlekedő Tömegtől tudjuk, hogy a vonal egy szakaszán, Újpesten a Görgey Artúr utcában az autóforgalommal közös sávban haladnak a szerelvények, ahol emiatt reggelente torlódás alakul ki, ettől a villamosok késnek, haladásuk lelassul.
hvg.hu
A Közlekedő Tömeg szerint egyébként a villamosok lámpahangolásán is lenne mit javítani, tapasztalatai szerint a rosszul beállított lámpaváltások is lassítják a járművek haladását.
-2. Sokat késnek a pótlóbuszok
Az alapvetően jó szervezettség ellenére sajnos a metrópótlók csúcsforgalomban sokat késnek, a menetrendet gyakran nem tudják rendesen tartani. Ennek oka a csúcsidőben megnövekvő utasforgalom, illetve hogy Újpesten, ahol nincsen buszsáv, az autók néha elállják a busz útját. Emiatt haladásuk a vártnál lassabb, a biztosított férőhely az előírtnál kevesebb, mondja Kelemen Tamás – erről az Index bővebben is írt.
A BKK elégedett
A pótlás tapasztalatairól kérdéseinkkel megkerestük a BKK-t és a BKV-t is, csak a BKK válaszolt, azt írta: tapasztalatai szerint a metrópótló autóbuszok rendben közlekedtek, az utasokat megfelelő színvonalon elszállították, emellett a metrópótló villamos is számottevő forgalmat vonzott. Folyamatosan nyomon követik a járatok kihasználtságát és menetrendszerűségét, szükség esetén segítik a metrópótlás lebonyolítását. Már az első napon módosították a metrópótló villamosok menetrendjét, így azok kedd óta egyenletesebben közlekednek.
Szellős tömegben és gördülékenyen indult az első pótlóbuszos munkanap a hármas metró északi szakaszán, ahol egy évig nem fognak vonatok járni. Sok helyen rendőrök irányították a forgalmat, káosz az első reggelen nem volt. Kérdés, tartható-e mindez a felújítás végéig. Videó.
Sokan kritizálták a BKV-t, amiért alig sűrítette a 3-as metró pótlása idején az Újpestet a Lehel térrel összekötő 12-es és 14-es villamost. Megtudtuk, a BKV nem spórolás miatt nem növelte a villamosok számát, hanem azért, mert nincs elég ember, aki azokat elvezetné.