Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dee84c1e-5e27-4032-a7e3-a5ed7106306d","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A várakozások szerint 100 milliárd forintos profitot értek el a biztosítók a lakásbiztosítási piacon tavaly, de 2025-re így is átlagosan mintegy 10 ezer forinttal emelkednek a lakásbiztosítási díjak – a márciusi kampányban viszont mi spórolhatunk tízezreket, de idén sem érdemes kizárólag az ár alapján döntenünk.","shortLead":"A várakozások szerint 100 milliárd forintos profitot értek el a biztosítók a lakásbiztosítási piacon tavaly, de 2025-re...","id":"20250218_lakasbiztositasi-kampany-netrisk-sajtotajekoztato-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee84c1e-5e27-4032-a7e3-a5ed7106306d.jpg","index":0,"item":"a3778a96-ecf7-4faf-b15d-062ebf45e5a1","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250218_lakasbiztositasi-kampany-netrisk-sajtotajekoztato-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 15:37","title":"Taroltak a biztosítók tavaly a lakáspiacon, de így is tízezrekkel emelkedhetnek a díjak idén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dff76b1b-6fc4-4016-9a53-bb5d36994bc7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A három telek eddig beépíthető terület volt, ha a Közgyűlés is rábólint, akkor viszont a jövőben ez erdővé válik, ami azt jelenti, hogy nem lehet majd beépíteni.","shortLead":"A három telek eddig beépíthető terület volt, ha a Közgyűlés is rábólint, akkor viszont a jövőben ez erdővé válik, ami...","id":"20250217_30-ezer-negyzetmetert-minositett-erdove-a-12-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dff76b1b-6fc4-4016-9a53-bb5d36994bc7.jpg","index":0,"item":"778f0822-1581-47f2-8e03-6040ecbc8f89","keywords":null,"link":"/zhvg/20250217_30-ezer-negyzetmetert-minositett-erdove-a-12-kerulet","timestamp":"2025. február. 17. 14:34","title":"30 ezer négyzetmétert minősített erdővé a 12. kerület","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68cb4fb8-ed1a-4680-8b96-abd6e9b9ae42","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikaiakat az is érdekli, hogy mely európai országok biztosítanának csapatokat egy ukrajnai békefenntartó misszióhoz.","shortLead":"Az amerikaiakat az is érdekli, hogy mely európai országok biztosítanának csapatokat egy ukrajnai békefenntartó...","id":"20250216_ukrajna-biztonsagi-garanciak-europa-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68cb4fb8-ed1a-4680-8b96-abd6e9b9ae42.jpg","index":0,"item":"471e2471-5492-4e0e-ad28-95285eff0a37","keywords":null,"link":"/vilag/20250216_ukrajna-biztonsagi-garanciak-europa-usa","timestamp":"2025. február. 16. 20:17","title":"Washington kíváncsi, hogy mire van szükségük az európaiaknak ahhoz, hogy részt vegyenek az Ukrajnának adandó biztonsági garanciák fenntartásában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d6c638c-25e6-4d16-8e99-91dc4e45b78e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ez a második szakasza annak a projektnek, amelynek keretein belül már felépült egy egymilliárd dolláros adatközpont Lengyelországban.","shortLead":"Ez a második szakasza annak a projektnek, amelynek keretein belül már felépült egy egymilliárd dolláros adatközpont...","id":"20250217_microsoft-lengyelorszag-befektetes-hadsereg-kiberbiztonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d6c638c-25e6-4d16-8e99-91dc4e45b78e.jpg","index":0,"item":"71b17de7-44b9-4883-bdf1-73c6fbc0f458","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_microsoft-lengyelorszag-befektetes-hadsereg-kiberbiztonsag","timestamp":"2025. február. 17. 12:05","title":"Újabb 700 millió dollárt fektet be a Microsoft Lengyelországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f80745c-a08f-4027-b617-38e07a98a31a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Jó Hír: az állam kifizeti az állampapírokra járó kamatot, jelentette be Orbán Viktor január derekán. Ez valóban jó, azt azonban sokan nem tudják, mivel járna, ha ez nem valósulna meg és egyáltalán miért jó befektetés az állampapír.","shortLead":"Jó Hír: az állam kifizeti az állampapírokra járó kamatot, jelentette be Orbán Viktor január derekán. Ez valóban jó, azt...","id":"20250217_Kasszakulcs-42-allampapir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f80745c-a08f-4027-b617-38e07a98a31a.jpg","index":0,"item":"5aa3501b-a492-4aa8-ad87-f8a297039dc0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_Kasszakulcs-42-allampapir","timestamp":"2025. február. 17. 05:50","title":"Kinek érdemes állampapírt vennie és kinek nem? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56055431-fc4b-4998-9f37-1f9aea5fba9e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A modell alapára 160 és 200 millió forint között mozog Európában, a helyi adóktól függően. ","shortLead":"A modell alapára 160 és 200 millió forint között mozog Európában, a helyi adóktól függően. ","id":"20250217_Ford-Mustang-GTD-vasarloi-minimum-ket-evig-nem-adhatjak-el-autoikat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56055431-fc4b-4998-9f37-1f9aea5fba9e.jpg","index":0,"item":"bd403a3c-b1c9-4c1e-8557-35a0493e4812","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Ford-Mustang-GTD-vasarloi-minimum-ket-evig-nem-adhatjak-el-autoikat","timestamp":"2025. február. 17. 08:41","title":"Röghöz kötik a legdrágább Ford Mustang vásárlóit, minimum két évig nem adhatják el autóikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","shortLead":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","id":"20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8.jpg","index":0,"item":"cd4d7b08-1864-4901-ab79-b167c8ab3715","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","timestamp":"2025. február. 17. 08:41","title":"A Toyota nem adja fel, gőzerővel fejleszti a hidrogénautókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb64cd13-e8ac-4f95-8b04-ef10af088c3f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az adat nem jó, de még nem is tragikus.","shortLead":"Az adat nem jó, de még nem is tragikus.","id":"20250217_europai-gaztarolok-toltottsege-zuhan-hideg-tel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb64cd13-e8ac-4f95-8b04-ef10af088c3f.jpg","index":0,"item":"815a45d1-1774-454b-a452-8bcc12940f64","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_europai-gaztarolok-toltottsege-zuhan-hideg-tel","timestamp":"2025. február. 17. 09:35","title":"Visszatért az igazi tél, 45 százalék alá csökkent az európai gáztárolók töltöttsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Négy dolog, ami jól működik a metrópótlásban, és kettő, amin javítani kellene
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Négy munkanap telt el a 3-as metró kiesése óta, folyamatosan nyomon követtük a metrópótlást a csúcsforgalomban. A buszoknál nincs gond, a villamosok azonban döcögnek.
Alapvetően dicséret illeti a BKK-t és a BKV-t a metrópótlásban nyújtott teljesítménye miatt, hiszen eddig jó szervezettséggel bonyolították le az amúgy igen nehéz feladatot.
A metrópótlónak kinevezett 12-es és 14-es villamosok azonban a vártnál sokkal rosszabbul teljesítettek, késnek, dugóba kerülnek és kifejezetten zsúfoltak a csúcsidőben.
A pótlás első három napján reggel és délután is kint voltunk a helyszínen, illetve Kelemen Tamás, a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet alelnöke is megosztotta velünk tapasztalatait a metrópótlásról.
1. A vártnál gyorsabb, egyenletesebb haladás
A BKK és a BKV a lehetőségekhez képest eddig jól bonyolította le a pótlóbuszok közlekedését. Egy hatkocsis metrószerelvény utasait képtelenség annál sokkal kisebb buszokkal zsúfoltság nélkül elszállítani, a pótlásnak elkerülhetetlen következménye, hogy a buszok csúcsforgalomban megtelnek, a zsúfoltságot amennyire lehet, a sűrűn induló buszokkal és a jól megszervezett menekülő útvonalakkal a BKK eddig elviselhető szinten tartotta.
A buszok ráadásul a felszínen számos akadályba ütköznek, amelyekkel a metrónak az alagútban nem kell megküzdenie. A metrópótlók zavartalan haladása érdekében a Budapest Közút a Váci út teljes hosszán mindkét irányban buszsávot jelölt ki, illetve a lámpákat is a buszokhoz hangolták, a rendőrség pedig igyekszik biztosítani, hogy a Váci úti buszsávot ne állják el az autósok – igaz, ez nem mindig sikerül.
2. Tiszta, korszerű pótlóbuszok
Noha sok hírt lehetett arról olvasni, hogy nem lesz elég pótlóbusz, illetve az is félő volt, hogy a régi buszokat állítják újra csatasorba a metrópótlókon, egyik sem következett be. Az sem könnyítette a helyzetet, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság elkaszálta a BKK metrópótló busztenderét, a beszerzés körüli bonyodalmak miatt végül a BKK és a BKV saját maga oldotta meg a buszok rendelkezésre állását. Ez is sikerült, a pótlást a legkorszerűbb új Mercedes buszok végzik, melyeknek besegít néhány régebbi Volvo is.
Fülöp Máté
A metrópótlók tiszták is, azokat külön személyzet takarítja a Lehel téren, tudtuk meg Kelemen Tamástól, a Közlekedő Tömeg alelnökétől.
3. Alternatív útvonalak segítése
A BKK-nak jár a piros pont a metrópótlókat elkerülő menekülő útvonalak megerősítéséért és az ezzel kapcsolatos tájékoztatásért is. A korábban csak Angyalföldig közlekedő 12-es villamos vonalát meghosszabbították a Lehel téri ideiglenes metróvégállomásig, és a 14-essel együtt metrópótló villamosnak nevezték ki. Így a Lehel tér és Újpest, Rákospalota és Káposztásmegyer között a 12M és 14M villamosokkal is lehet utazni, melyek ugyanannyi idő alatt érnek el Újpest-Központig, mint a pótlóbuszok. A BKK emellett jelentősen sűrítette a 20E és a 30-30A buszokat is, melyekkel Újpestről a Hősök teréhez és a Keleti pályaudvarig lehet eljutni. Gyakrabban jár továbbá az 5-ös és a 7E busz is, illetve az Árpád hídtól a Lehel téri metróvégállomásig hosszabbították a 34-es és 106-os buszokat.
A BKK és a Budapest Közút segítette a kerékpáros közlekedést is. A Magyar Kerékpárosklub bringás metrópótló kampányt indított, hiszen kerékpárral jól elkerülhetők a pótlás okozta kellemetlenségek. A BKK és a Budapest Közút a kezdeményezések jó részére nyitott volt, engedélyezték pl. a szembe-kerékpározást a Lehel téri metróállomás felé a Bulcsú utcában, illetve a Victor Hugo utca egy szakaszán.
Megtiltották végre a behajtást déli irányban a metró utasainak átvételében fontos szerepet játszó fonódó villamos autókkal közös sávban haladó vágányainak egy szakaszán a Frankel Leó úton. Itt korábban a feltorlódó autóforgalom miatt volt, hogy 5-15 percet vesztegeltek a villamosok a dugóban – a régóta fennálló problémáról itt írtunk korábban.
4. Jól látható és egyértelmű utastájékoztatás
Elkönyvelhetjük, hogy sikerült a metrópótlás utastájékoztatása. Minden érintett metrómegállóban hatalmas és jól látható tájékoztatón magyarázzák el a változtatásokat, magyarul és angolul.
hvg.hu
Emellett a megállókban a földön külön matricák jelzik a pótlóbuszokhoz és villamosokhoz vezető irányt.
hvg.hu
A metrómegállókban utastájékoztató alkalmazottak is állnak, prospektusokat osztanak, eligazítják a bizonytalan utasokat.
-1. Sok a probléma a metrópótló villamosokkal
Amilyen jól sikerült a pótlóbuszok megszervezése, annyira nem működik olajozottan a 12M és 14M villamosok közlekedése. Először is a BKK alig sűrítette a villamosokat. Azon kívül, hogy meghosszabbította a negyedóránként járó 12-est a Lehel térig, se az, se a 14-es nem közlekedik elég sűrűn. Ennek az az oka, hogy a BKV komoly villamosvezető-hiánnyal küzd, különösen Észak-Pesten – erről itt írtunk bővebben. A villamosok emiatt viszont a csúcsforgalomban rendszeresen tömötten közlekednek.
Azonban nem ez az egyetlen gond a 12M és 14M közlekedésével: azt is a Közlekedő Tömegtől tudjuk, hogy a vonal egy szakaszán, Újpesten a Görgey Artúr utcában az autóforgalommal közös sávban haladnak a szerelvények, ahol emiatt reggelente torlódás alakul ki, ettől a villamosok késnek, haladásuk lelassul.
hvg.hu
A Közlekedő Tömeg szerint egyébként a villamosok lámpahangolásán is lenne mit javítani, tapasztalatai szerint a rosszul beállított lámpaváltások is lassítják a járművek haladását.
-2. Sokat késnek a pótlóbuszok
Az alapvetően jó szervezettség ellenére sajnos a metrópótlók csúcsforgalomban sokat késnek, a menetrendet gyakran nem tudják rendesen tartani. Ennek oka a csúcsidőben megnövekvő utasforgalom, illetve hogy Újpesten, ahol nincsen buszsáv, az autók néha elállják a busz útját. Emiatt haladásuk a vártnál lassabb, a biztosított férőhely az előírtnál kevesebb, mondja Kelemen Tamás – erről az Index bővebben is írt.
A BKK elégedett
A pótlás tapasztalatairól kérdéseinkkel megkerestük a BKK-t és a BKV-t is, csak a BKK válaszolt, azt írta: tapasztalatai szerint a metrópótló autóbuszok rendben közlekedtek, az utasokat megfelelő színvonalon elszállították, emellett a metrópótló villamos is számottevő forgalmat vonzott. Folyamatosan nyomon követik a járatok kihasználtságát és menetrendszerűségét, szükség esetén segítik a metrópótlás lebonyolítását. Már az első napon módosították a metrópótló villamosok menetrendjét, így azok kedd óta egyenletesebben közlekednek.
Szellős tömegben és gördülékenyen indult az első pótlóbuszos munkanap a hármas metró északi szakaszán, ahol egy évig nem fognak vonatok járni. Sok helyen rendőrök irányították a forgalmat, káosz az első reggelen nem volt. Kérdés, tartható-e mindez a felújítás végéig. Videó.
Sokan kritizálták a BKV-t, amiért alig sűrítette a 3-as metró pótlása idején az Újpestet a Lehel térrel összekötő 12-es és 14-es villamost. Megtudtuk, a BKV nem spórolás miatt nem növelte a villamosok számát, hanem azért, mert nincs elég ember, aki azokat elvezetné.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.