Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Négy munkanap telt el a 3-as metró kiesése óta, folyamatosan nyomon követtük a metrópótlást a csúcsforgalomban. A buszoknál nincs gond, a villamosok azonban döcögnek.
Alapvetően dicséret illeti a BKK-t és a BKV-t a metrópótlásban nyújtott teljesítménye miatt, hiszen eddig jó szervezettséggel bonyolították le az amúgy igen nehéz feladatot.
Noha sokan káoszra számítottak a metrópótló buszokon – Horváth Csaba fővárosi MSZP-s politikus is erről beszélt élő adásban a helyszínen, nem történt különösebb fennakadás, az elviselhetetlen tömeg is ritka volt a pótlókon az első négy napban.
A metrópótlónak kinevezett 12-es és 14-es villamosok azonban a vártnál sokkal rosszabbul teljesítettek, késnek, dugóba kerülnek és kifejezetten zsúfoltak a csúcsidőben.
A pótlás első három napján reggel és délután is kint voltunk a helyszínen, illetve Kelemen Tamás, a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet alelnöke is megosztotta velünk tapasztalatait a metrópótlásról.
1. A vártnál gyorsabb, egyenletesebb haladás
A BKK és a BKV a lehetőségekhez képest eddig jól bonyolította le a pótlóbuszok közlekedését. Egy hatkocsis metrószerelvény utasait képtelenség annál sokkal kisebb buszokkal zsúfoltság nélkül elszállítani, a pótlásnak elkerülhetetlen következménye, hogy a buszok csúcsforgalomban megtelnek, a zsúfoltságot amennyire lehet, a sűrűn induló buszokkal és a jól megszervezett menekülő útvonalakkal a BKK eddig elviselhető szinten tartotta.
A buszok ráadásul a felszínen számos akadályba ütköznek, amelyekkel a metrónak az alagútban nem kell megküzdenie. A metrópótlók zavartalan haladása érdekében a Budapest Közút a Váci út teljes hosszán mindkét irányban buszsávot jelölt ki, illetve a lámpákat is a buszokhoz hangolták, a rendőrség pedig igyekszik biztosítani, hogy a Váci úti buszsávot ne állják el az autósok – igaz, ez nem mindig sikerül.
2. Tiszta, korszerű pótlóbuszok
Noha sok hírt lehetett arról olvasni, hogy nem lesz elég pótlóbusz, illetve az is félő volt, hogy a régi buszokat állítják újra csatasorba a metrópótlókon, egyik sem következett be. Az sem könnyítette a helyzetet, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság elkaszálta a BKK metrópótló busztenderét, a beszerzés körüli bonyodalmak miatt végül a BKK és a BKV saját maga oldotta meg a buszok rendelkezésre állását. Ez is sikerült, a pótlást a legkorszerűbb új Mercedes buszok végzik, melyeknek besegít néhány régebbi Volvo is.
A metrópótlók tiszták is, azokat külön személyzet takarítja a Lehel téren, tudtuk meg Kelemen Tamástól, a Közlekedő Tömeg alelnökétől.
3. Alternatív útvonalak segítése
A BKK-nak jár a piros pont a metrópótlókat elkerülő menekülő útvonalak megerősítéséért és az ezzel kapcsolatos tájékoztatásért is. A korábban csak Angyalföldig közlekedő 12-es villamos vonalát meghosszabbították a Lehel téri ideiglenes metróvégállomásig, és a 14-essel együtt metrópótló villamosnak nevezték ki. Így a Lehel tér és Újpest, Rákospalota és Káposztásmegyer között a 12M és 14M villamosokkal is lehet utazni, melyek ugyanannyi idő alatt érnek el Újpest-Központig, mint a pótlóbuszok. A BKK emellett jelentősen sűrítette a 20E és a 30-30A buszokat is, melyekkel Újpestről a Hősök teréhez és a Keleti pályaudvarig lehet eljutni. Gyakrabban jár továbbá az 5-ös és a 7E busz is, illetve az Árpád hídtól a Lehel téri metróvégállomásig hosszabbították a 34-es és 106-os buszokat.
A BKK és a Budapest Közút segítette a kerékpáros közlekedést is. A Magyar Kerékpárosklub bringás metrópótló kampányt indított, hiszen kerékpárral jól elkerülhetők a pótlás okozta kellemetlenségek. A BKK és a Budapest Közút a kezdeményezések jó részére nyitott volt, engedélyezték pl. a szembe-kerékpározást a Lehel téri metróállomás felé a Bulcsú utcában, illetve a Victor Hugo utca egy szakaszán.
Megtiltották végre a behajtást déli irányban a metró utasainak átvételében fontos szerepet játszó fonódó villamos autókkal közös sávban haladó vágányainak egy szakaszán a Frankel Leó úton. Itt korábban a feltorlódó autóforgalom miatt volt, hogy 5-15 percet vesztegeltek a villamosok a dugóban – a régóta fennálló problémáról itt írtunk korábban.
4. Jól látható és egyértelmű utastájékoztatás
Elkönyvelhetjük, hogy sikerült a metrópótlás utastájékoztatása. Minden érintett metrómegállóban hatalmas és jól látható tájékoztatón magyarázzák el a változtatásokat, magyarul és angolul.
Emellett a megállókban a földön külön matricák jelzik a pótlóbuszokhoz és villamosokhoz vezető irányt.
A metrómegállókban utastájékoztató alkalmazottak is állnak, prospektusokat osztanak, eligazítják a bizonytalan utasokat.
-1. Sok a probléma a metrópótló villamosokkal
Amilyen jól sikerült a pótlóbuszok megszervezése, annyira nem működik olajozottan a 12M és 14M villamosok közlekedése. Először is a BKK alig sűrítette a villamosokat. Azon kívül, hogy meghosszabbította a negyedóránként járó 12-est a Lehel térig, se az, se a 14-es nem közlekedik elég sűrűn. Ennek az az oka, hogy a BKV komoly villamosvezető-hiánnyal küzd, különösen Észak-Pesten – erről itt írtunk bővebben. A villamosok emiatt viszont a csúcsforgalomban rendszeresen tömötten közlekednek.
Azonban nem ez az egyetlen gond a 12M és 14M közlekedésével: azt is a Közlekedő Tömegtől tudjuk, hogy a vonal egy szakaszán, Újpesten a Görgey Artúr utcában az autóforgalommal közös sávban haladnak a szerelvények, ahol emiatt reggelente torlódás alakul ki, ettől a villamosok késnek, haladásuk lelassul.
A Közlekedő Tömeg szerint egyébként a villamosok lámpahangolásán is lenne mit javítani, tapasztalatai szerint a rosszul beállított lámpaváltások is lassítják a járművek haladását.
-2. Sokat késnek a pótlóbuszok
Az alapvetően jó szervezettség ellenére sajnos a metrópótlók csúcsforgalomban sokat késnek, a menetrendet gyakran nem tudják rendesen tartani. Ennek oka a csúcsidőben megnövekvő utasforgalom, illetve hogy Újpesten, ahol nincsen buszsáv, az autók néha elállják a busz útját. Emiatt haladásuk a vártnál lassabb, a biztosított férőhely az előírtnál kevesebb, mondja Kelemen Tamás – erről az Index bővebben is írt.
A BKK elégedett
A pótlás tapasztalatairól kérdéseinkkel megkerestük a BKK-t és a BKV-t is, csak a BKK válaszolt, azt írta: tapasztalatai szerint a metrópótló autóbuszok rendben közlekedtek, az utasokat megfelelő színvonalon elszállították, emellett a metrópótló villamos is számottevő forgalmat vonzott. Folyamatosan nyomon követik a járatok kihasználtságát és menetrendszerűségét, szükség esetén segítik a metrópótlás lebonyolítását. Már az első napon módosították a metrópótló villamosok menetrendjét, így azok kedd óta egyenletesebben közlekednek.
Erről nem kérdeztük a BKK-t, sem a BKV-t, de váratlanul kiderült, hogy karácsonyi meglepetéssel is készülnek: Bolla Tibor, a BKV vezére mondta el, azt fontolgatják, hogy ha egy mód van rá, az adventi hétvégéken átmenetileg szünetelhetne a felújítás, és járhatna a 3-as metró.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Kiszámíthatatlan és katasztrofális következményekkel járhat a Közel-Keleten, de akár globálisan is, hogy az USA vasárnap hajnalban megtámadott három iráni nukleáris objektumot, először vetve be a bunkerromboló bombákat. Lehetséges forgatókönyvek.
Erről ír a világsajtó.
Donald Trump legutóbb a Juventus focistáit hozta kínos helyzetbe.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?
A nemzetközileg elismert kutató 91 éves volt.
Többféle nézetben is rá lehet nézni az éppen közlekedő vonatokra.