szerző:
Zelki Benjámin

Négy munkanap telt el a 3-as metró kiesése óta, folyamatosan nyomon követtük a metrópótlást a csúcsforgalomban. A buszoknál nincs gond, a villamosok azonban döcögnek.

Alapvetően dicséret illeti a BKK-t és a BKV-t a metrópótlásban nyújtott teljesítménye miatt, hiszen eddig jó szervezettséggel bonyolították le az amúgy igen nehéz feladatot.

Noha sokan káoszra számítottak a metrópótló buszokon – Horváth Csaba fővárosi MSZP-s politikus is erről beszélt élő adásban a helyszínen, nem történt különösebb fennakadás, az elviselhetetlen tömeg is ritka volt a pótlókon az első négy napban.

A metrópótlónak kinevezett 12-es és 14-es villamosok azonban a vártnál sokkal rosszabbul teljesítettek, késnek, dugóba kerülnek és kifejezetten zsúfoltak a csúcsidőben.

A pótlás első három napján reggel és délután is kint voltunk a helyszínen, illetve Kelemen Tamás, a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet alelnöke is megosztotta velünk tapasztalatait a metrópótlásról.

1. A vártnál gyorsabb, egyenletesebb haladás

A BKK és a BKV a lehetőségekhez képest eddig jól bonyolította le a pótlóbuszok közlekedését. Egy hatkocsis metrószerelvény utasait képtelenség annál sokkal kisebb buszokkal zsúfoltság nélkül elszállítani, a pótlásnak elkerülhetetlen következménye, hogy a buszok csúcsforgalomban megtelnek, a zsúfoltságot amennyire lehet, a sűrűn induló buszokkal és a jól megszervezett menekülő útvonalakkal a BKK eddig elviselhető szinten tartotta.

A buszok ráadásul a felszínen számos akadályba ütköznek, amelyekkel a metrónak az alagútban nem kell megküzdenie. A metrópótlók zavartalan haladása érdekében a Budapest Közút a Váci út teljes hosszán mindkét irányban buszsávot jelölt ki, illetve a lámpákat is a buszokhoz hangolták, a rendőrség pedig igyekszik biztosítani, hogy a Váci úti buszsávot ne állják el az autósok – igaz, ez nem mindig sikerül.

2. Tiszta, korszerű pótlóbuszok

Noha sok hírt lehetett arról olvasni, hogy nem lesz elég pótlóbusz, illetve az is félő volt, hogy a régi buszokat állítják újra csatasorba a metrópótlókon, egyik sem következett be. Az sem könnyítette a helyzetet, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság elkaszálta a BKK metrópótló busztenderét, a beszerzés körüli bonyodalmak miatt végül a BKK és a BKV saját maga oldotta meg a buszok rendelkezésre állását. Ez is sikerült, a pótlást a legkorszerűbb új Mercedes buszok végzik, melyeknek besegít néhány régebbi Volvo is.

©

A metrópótlók tiszták is, azokat külön személyzet takarítja a Lehel téren, tudtuk meg Kelemen Tamástól, a Közlekedő Tömeg alelnökétől.

3. Alternatív útvonalak segítése

A BKK-nak jár a piros pont a metrópótlókat elkerülő menekülő útvonalak megerősítéséért és az ezzel kapcsolatos tájékoztatásért is. A korábban csak Angyalföldig közlekedő 12-es villamos vonalát meghosszabbították a Lehel téri ideiglenes metróvégállomásig, és a 14-essel együtt metrópótló villamosnak nevezték ki. Így a Lehel tér és Újpest, Rákospalota és Káposztásmegyer között a 12M és 14M villamosokkal is lehet utazni, melyek ugyanannyi idő alatt érnek el Újpest-Központig, mint a pótlóbuszok. A BKK emellett jelentősen sűrítette a 20E és a 30-30A buszokat is, melyekkel Újpestről a Hősök teréhez és a Keleti pályaudvarig lehet eljutni. Gyakrabban jár továbbá az 5-ös és a 7E busz is, illetve az Árpád hídtól a Lehel téri metróvégállomásig hosszabbították a 34-es és 106-os buszokat.

A BKK és a Budapest Közút segítette a kerékpáros közlekedést is. A Magyar Kerékpárosklub bringás metrópótló kampányt indított, hiszen kerékpárral jól elkerülhetők a pótlás okozta kellemetlenségek. A BKK és a Budapest Közút a kezdeményezések jó részére nyitott volt, engedélyezték pl. a szembe-kerékpározást a Lehel téri metróállomás felé a Bulcsú utcában, illetve a Victor Hugo utca egy szakaszán.

Megtiltották végre a behajtást déli irányban a metró utasainak átvételében fontos szerepet játszó fonódó villamos autókkal közös sávban haladó vágányainak egy szakaszán a Frankel Leó úton. Itt korábban a feltorlódó autóforgalom miatt volt, hogy 5-15 percet vesztegeltek a villamosok a dugóban – a régóta fennálló problémáról itt írtunk korábban.

4. Jól látható és egyértelmű utastájékoztatás

Elkönyvelhetjük, hogy sikerült a metrópótlás utastájékoztatása. Minden érintett metrómegállóban hatalmas és jól látható tájékoztatón magyarázzák el a változtatásokat, magyarul és angolul.

©

Emellett a megállókban a földön külön matricák jelzik a pótlóbuszokhoz és villamosokhoz vezető irányt.

©

A metrómegállókban utastájékoztató alkalmazottak is állnak, prospektusokat osztanak, eligazítják a bizonytalan utasokat.

-1. Sok a probléma a metrópótló villamosokkal

Amilyen jól sikerült a pótlóbuszok megszervezése, annyira nem működik olajozottan a 12M és 14M villamosok közlekedése. Először is a BKK alig sűrítette a villamosokat. Azon kívül, hogy meghosszabbította a negyedóránként járó 12-est a Lehel térig, se az, se a 14-es nem közlekedik elég sűrűn. Ennek az az oka, hogy a BKV komoly villamosvezető-hiánnyal küzd, különösen Észak-Pesten – erről itt írtunk bővebben. A villamosok emiatt viszont a csúcsforgalomban rendszeresen tömötten közlekednek.

Azonban nem ez az egyetlen gond a 12M és 14M közlekedésével: azt is a Közlekedő Tömegtől tudjuk, hogy a vonal egy szakaszán, Újpesten a Görgey Artúr utcában az autóforgalommal közös sávban haladnak a szerelvények, ahol emiatt reggelente torlódás alakul ki, ettől a villamosok késnek, haladásuk lelassul.

©

A Közlekedő Tömeg szerint egyébként a villamosok lámpahangolásán is lenne mit javítani, tapasztalatai szerint a rosszul beállított lámpaváltások is lassítják a járművek haladását.

-2. Sokat késnek a pótlóbuszok

Az alapvetően jó szervezettség ellenére sajnos a metrópótlók csúcsforgalomban sokat késnek, a menetrendet gyakran nem tudják rendesen tartani. Ennek oka a csúcsidőben megnövekvő utasforgalom, illetve hogy Újpesten, ahol nincsen buszsáv, az autók néha elállják a busz útját. Emiatt haladásuk a vártnál lassabb, a biztosított férőhely az előírtnál kevesebb, mondja Kelemen Tamás – erről az Index bővebben is írt.

A BKK elégedett

A pótlás tapasztalatairól kérdéseinkkel megkerestük a BKK-t és a BKV-t is, csak a BKK válaszolt, azt írta: tapasztalatai szerint a metrópótló autóbuszok rendben közlekedtek, az utasokat megfelelő színvonalon elszállították, emellett a metrópótló villamos is számottevő forgalmat vonzott. Folyamatosan nyomon követik a járatok kihasználtságát és menetrendszerűségét, szükség esetén segítik a metrópótlás lebonyolítását. Már az első napon módosították a metrópótló villamosok menetrendjét, így azok kedd óta egyenletesebben közlekednek.

Erről nem kérdeztük a BKK-t, sem a BKV-t, de váratlanul kiderült, hogy karácsonyi meglepetéssel is készülnek: Bolla Tibor, a BKV vezére mondta el, azt fontolgatják, hogy ha egy mód van rá, az adventi hétvégéken átmenetileg szünetelhetne a felújítás, és járhatna a 3-as metró.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Itthon

Így maradt el a metróapokalipszis – videó

Szellős tömegben és gördülékenyen indult az első pótlóbuszos munkanap a hármas metró északi szakaszán, ahol egy évig nem fognak vonatok járni. Sok helyen rendőrök irányították a forgalmat, káosz az első reggelen nem volt. Kérdés, tartható-e mindez a felújítás végéig. Videó.

Radar360: összeült a válságstáb a Fideszben, és kiderült, mi a baj a magyar fiatalokkal

Radar360: összeült a válságstáb a Fideszben, és kiderült, mi a baj a magyar fiatalokkal

Marabu FékNyúz: Ajándék a nemzetnek

Marabu FékNyúz: Ajándék a nemzetnek

Erősebb az időnél: hazánkban a 40. szülinapos jubileumi G-osztály

Erősebb az időnél: hazánkban a 40. szülinapos jubileumi G-osztály

Mészöly: A labdarúgás nem halt meg Magyarországon

Mészöly: A labdarúgás nem halt meg Magyarországon

Vitray Tamás a stadionavatóról: Haza akkor tér a magyar válogatott, ha elkezd nyerni

Vitray Tamás a stadionavatóról: Haza akkor tér a magyar válogatott, ha elkezd nyerni

A nácik miatt kellett átnevezni egy égitestet

A nácik miatt kellett átnevezni egy égitestet