Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Külföldön már hódítanak a dokkolókat kiiktató közbringarendszerek.
Bár építészete és konyhája méltán világhírű, Torino nincs a turisták fő olaszországi célállomásai között. A legtöbben a Velence–Firenze–Róma-triumvirátus valamelyik tagját látogatják meg, Piemont székhelye nem szerepel a radarjukon. A miénken annál inkább – írja honlapján a Gobee.bike. A hongkongi startup november elején tesztelte az olasz városban különleges bicikliflottáját: az élénkzöld kerékpárok lényege, hogy – a legtöbb hasonló közbringarendszerrel, így például a budapesti Bubival ellentétben – náluk nincsenek dokkolók, vagyis bicikliparkolók. A járműveket bárhol otthagyhatják használóik, ha már nincs rá szükségük, s a GPS-szel felszerelt kétkerekűt mobilapplikáció segítségével könnyen megtalálja a következő bringázni vágyó városlakó vagy turista. A tekerésért aztán a regisztrált bankkártyájával fizethet – vagyis az új szolgáltatás nemcsak állomás-, de készpénzmentes is.
Torinóval a negyedik országban vetette meg a lábát, pontosabban a kerekeit a hongkongi vállalkozás. Saját hazájában áprilisban indította el a szolgáltatást, októberben a franciaországi Lille városa, utána hamarosan Párizs, pár hete pedig Belgium, azon belül is a brüsszeli régió egyik legzöldebb kerülete, Uccle következett. A bringák használatához szükséges alkalmazást a múlt hét közepéig már 300 ezren töltötték le a világon.
Párizsban azonnal több száz zöld bicajjal jelent meg a hongkongi cég, pedig a francia fővárosban eddig megdönthetetlennek látszott a Velib bringamegosztó rendszer uralma. (A városvezetés 2007-ben indította el a Velibet, üzemeltetésével tíz évre a JCDecaux kültéri reklámokkal foglalkozó céget bízta meg. Miután a szerződés idén tavasszal lejárt, az új operátor – enyhén botrányos közbeszerzés eredményeként – a Smoovengo nevű francia–spanyol konzorcium lett.) A 24 ezer kerékpárral működő Velibnek jelenleg 1800 dokkolója van a francia fővárosban, egymástól 300-300 méterre. Kétségkívül előnyre tehet szert az új piaci szereplő azzal, hogy az ő bringáinak nincsenek állandó parkolóhelyei. A Montmartre, a Montparnasse vagy a Buttes-Chaumont Park környékén rendszerint üresek a Velib biciklitárolói, emelkedőn ugyanis kevesen akarnak felkerekezni. Így pedig sokan hoppon maradnak, ha arra számítanak, hogy fent találnak majd kerékpárt, amivel legurulhatnak. Nem kizárt ugyan, hogy a Gobee-bicajokat is inkább lent hagyják a turisták, de az app segítségével ez legalább időben kiderül, és az üres terminálok nem okoznak csalódást a legurulni vágyóknak.
A Gobee-bicikliket fél órára fél euróért lehet elvinni, miközben a Velibnél az első 30 perc ingyenes. „Jól kiegészítjük majd egymást a Velibbel. Igaz, hogy mi egy kicsit drágábbak vagyunk, de az ajánlatunk sokkal praktikusabb: senkinek nem kell azon aggódnia, hogy talál-e szabad bringát a következő dokkolóban, és azon sem, hogy hol tudja lerakni, amikor már nincs rá szüksége” – érvelt saját találmánya mellett egy francia helyi lapnak Raphael Cohen, a cég alapítója és vezetője.
Ami pedig az európai terjeszkedés okát illeti, abban némi kényszer is felfedezhető. Kínában ma már akkora káoszt okoz a közterületeken állomásozó összesen 16 millió közbringa, hogy egyes városokban a hatóságok megtiltották a cégeknek a további terjeszkedést. Már csak azért is, mert használóik a legkülönfélébb helyeken hagyták a bicikliket, időnként a közlekedést vagy például a parkban sétálgatást akadályozva. Nem csoda, hogy a 10 millió bicajával Kínában piacvezető, szintén dokkolók nélkül operáló Ofo is Európában növekszik tovább. Milánóban 4 ezer kerékpárral jelent meg a múlt hónapban, a következő kiszemelt helyszínek közt pedig Bécs, a spanyolországi Valencia, valamint London és Párizs szerepelnek.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.