szerző:
Ballai Vince
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Csekély hatása volt a járványnak a játékok kiskereskedelmi forgalmára, de arra, hogy miként vesszük meg őket, már annál nagyobb: egyre inkább az online térbe tevődik át a forgalom. Eközben a játékpiacon is globális trenddé válik a fenntarthatóság.

A koronavírus-járvány idején nőtt a játékok forgalma Magyarországon az elmúlt időszakban – derült ki Czékus Ábel, a KSH Belkereskedelem- és kutatás-fejlesztés statisztikai osztályának vezetője előadásából, amelyet a nürnbergi Spielwarenmesse játékvásár csütörtöki sajtótájékoztatóján tartott.

A vállalkozások online értékesítését is tartalmazó áfabevallások valamint az online pénztárgépek adataiból mindenesetre jól látszik, hogy egyre inkább az online térbe helyeződik át a játék-kiskereskedelem, amire egyébként a nagyfokú szezonalitás is jellemző. Az áfaadatokból kiderül, hogy a járványhelyzet ellenére folyamatos a bővülés, csak kismértékű visszaesést érzékeltek a járvány első hulláma idején. A harmadik hullámot megelőző tavalyi csúcsidőszakban a korábbi évek ütemében folytatódott a forgalom bővülése, ami 2018 és 2020 között hétmilliárdról kilencmilliárd forintot is elérte a csúcsponton. Ez minden évben a black friday és a karácsonyi ünnepek közé esik, a csúcsszezon egyébként egyre hosszabb ideig tart, jelenleg általában másfél hónapig.

A játékok bolti forgalmát mutató online pénztérgépek adataiból az derül ki, hogy már a 2018–19-es csúcsidőszakban is jó egymilliárd forinttal volt alacsonyabb a forgalmuk az összforgalomhoz képest, de 2020 tavaszán, őszén, illetve 2021 tavaszán tovább nőttek a különbségek. Czékus Ábel szerint ez a piac más szegmenseihez hasonlóan azt mutatja, hogy egyre nagyobb mértékben tevődik át a játék-kiskereskedelem az online értékesítés felé.

Az osztályvezető ugyanakkor jelezte az adatgyűjtés korlátait: ezeket kimondottan csak a főtevékenységként játék-kiskereskedelemmel foglalkozók esetében tudták vizsgálni, így a nagy hipermarketláncokban, nagy csomagküldő szolgálatokon át bonyolódó, illetve a videojáték-konzolok, játékszoftverek, ezek perifériáinak forgalma sem jelent meg a fenti számokban, vagyis a játékpiacnak csak egy részére tud rávilágítani.

Az osztályvezető szerint várható, hogy a vásárlói magatartás lassan beáll, és mivel a játékpiacnál nagyon fontos a személyes benyomás, így arra lehet számítani, hogy sokan visszatérnek a megszokott fizikai vásárláshoz. Ez azonban nem garantált, nagyban függ a járványhelyzet és a biztonsági intézkedések alakulásától is. A hvg.hu kérdésére elmondta, a sok üzlettel rendelkező nagyobb játékkereskedő-láncok rugalmasabban tudták kezelni a vásárlói magatartásban észlelt változást. Konkrét számai azonban nem voltak arról, hogy a fizikai forgalom visszaesése nyomán a játék-kiskereskedők mekkora aránya volt kénytelen lehúzni a rolót.

A játékpiacon azonban nem csak a forgalom online térbe tevődése az egyetlen komoly változás, hanem a környezettudatosság és a fenntarthatóság előretörése is. Erről Florian Hess, a nürnbergi játékvárást rendező Spielwarenmesse eG elnökségi tagja beszélt, aki szerint előzetes piackutatások alapján jutottak erre a következtetésre.

Spielwarenmesse 2020
Alex Schelbert / Spielwarenmesse

Már globális megatrendről lehet beszélni, ami egyelőre egyes kiemelt piacokon jelenik meg egyértelműen, de úgy érzékelték, hogy egyre terjed majd tovább - mondta. Florian Hess szerint a kiállításon négy kategóriában is foglalkoznak a fenntarthatósággal, három esetben az anyagfelhasználás – természetes anyagok (pl. fa, bambusz, papír), cellulózból, kukoricából, keményítőből fehérjékből előállított bioműanyagok vagy újrafelhasznált anyagok alkalmazása –, illetve a játékok témaválasztása alapján, ahol megjelenik a környezet- és klímavédelem. A jövő február 2–6. között rendezendő játékvásár szervezői külön fenntarthatósági díjat is kiosztanak majd. Az általuk szponzorált idén nyári BioToy konferencián is számos nagy gyártó volt jelen.

A gyártók között kétféle van: a kisebb, eleve a fenntartható játékkészítésre koncentráló startupok, illetve azok a nagy gyártók, amelyek kis lépésekkel igyekeznek fenntarthatóbbá válni, például környezetbarát csomagolással, az előállítás átalakításával, újrahasznosítással. Az újrahasznosítással kapcsolatban a hvg.hu-nak azt mondta, érdekes ellentmondást kell a gyártóknak áthidalni: a gyermekjátékok esetében fontos kritérium, hogy ne lehessen őket könnyen szétszedni, az újrahasznosításnál viszont pont annak a szempontnak kellene érvényesülnie, hogy minél könnyebben lehessen összetevőire bontani az eszközt.

Az egy év kihagyás után újra megszervezett 72. nürnbergi játékvásárra már 64 ország 1777 kiállítója jelentkezett. A kiállítást jövőre is hatalmas területen, 18 csarnokban tartják meg, a játékok esetében elengedhetetlen személyes megjelenés biztosítása mellett nagy hangsúlyt fektetnek az online jelenlétre is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!