szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A finomító eredetileg tavasszal állt volna le, de akkor ez nem volt megoldható.

„Tavasszal a Mol-töltőállomásokon csaknem ötven százalékkal nőtt a kereslet az egy évvel korábbi adatokhoz képest, a folyamatos, stabil üzemanyag-ellátás biztosításához a százhalombattai finomítót teljes kapacitáson kellett működtetni. További halasztásra azonban nincs lehetőség: a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása” – mondta az Indexnek adott interjúban Ratatics Péter.

A Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója szerint minél tovább várunk a karbantartással, annál nagyobb az esély egy nem tervezett leállásra, aminek orvoslása sokkal nehezebb, időigényesebb és költségesebb, a dolgozók testi épségéről nem is beszélve. A mostani karbantartási munkálatokat másfél éve kezdtük el előkészíteni, két hónapig tart majd, és mintegy 1200 szakember dolgozik rajta”.

Ratatics Péter szerint a mostani lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata. A karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki. A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra: jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után. Ezt követően már teljes kapacitással működik majd a Dunai Finomító.

Ratatics hangsúlyozta, hogy a Mol mindent megtesz annak érdekében, hogy a leállással járó jelentős termékkiesést pótolja.

A hiányzó mennyiség egy részét a pozsonyi finomítóból irányítjuk át, míg egy másik részét a megmaradt tartalékaink felhasználásával pótoljuk. Ezek a mennyiségek azonban nem tudják teljes mértékben fedezni a hiányt, és piaci pótlásukra is korlátozottak a lehetőségek”.

Elmondása szerint Magyarországon átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani. Nem várt nehézség, hogy a Duna alacsony vízállása miatt az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy. Emellett a hazai árszabályozás tovább szűkíti az importlehetőségeket. Ilyen árkörnyezetben – folytatta az ügyvezető igazgató –, amikor a piac négyötöde élvezi a hatósági ár előnyét, egész egyszerűen nem éri meg behozni külföldről a terméket.

Ratatics Péter szerint mind a nagykereskedelemben említett lépések, mind a Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz.

Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések. Ezért mindenkitől kérjük, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!