Három és félszer annyit fizetnek az áramért a cégek, mint egy évvel ezelőtt

Ennek ellenére nem csökkent a vásárolt energia mennyisége.

  • hvg.hu hvg.hu
Három és félszer annyit fizetnek az áramért a cégek, mint egy évvel ezelőtt

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adatai szerint a nem lakossági felhasználók által a szabadpiacon vásárolt villamos energia ára 2022. szeptemberében 91 Ft/kWh volt, ami a tavaly szeptemberi 25 Ft/kWh árhoz képest nézve több mint három és félszeres növekedést jelent – írja elemzésében a GKI. A gazdaságkutató emlékeztet: 2021 első felében még átlagosan 22 Ft/kWh volt az ár, amely tavaly ősszel kezdett növekedni, és decemberre már elérte a 35 Ft/kWh-t.

A nagy ugrás az árakban azonban az idei év elején történt, ugyanis január-februárban már átlagosan 56 Ft/kWh-t fizettek a cégek a szabadpiacon a villamos energiáért. Ehhez képest az orosz-ukrán háború kitörése nem hozott nagy változást, a nyári gázárrobbanás annál inkább: augusztusban már átlagosan 97 Ft/kWh-t fizettek a cégek az áramért.

A GKI kiemeli: a villamos energia ára eltérő mértékben drágult a kisebb és a nagyobb felhasználók számára. Az éves szinten 500 MWh-nál kevesebb villamos energiát fogyasztó cégek számára egy kWh 65 Ft-ba, míg a 150 ezer MWh-nál többet fogyasztó cégek számára 141 Ft-ba került szeptemberben. Vagyis – szembemenve a piaci logikával – minél több energiát vásárolt valaki, fajlagosan annál többet kellett fizetnie érte. Ez a kisebb fogyasztók esetében 162 százalékos éves növekedést jelent, a nagyobbaknál viszont 344 százalékost. Ennek ellenére a fogyasztás nem csökkent: a GKI számítása szerint az első háromnegyed évben 0,2 százalékkal volt kisebb a szabadpiacon vásárolt (nem lakossági) villamos energia mennyisége az előző év azonos időszakához képest.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Beszűkült tudatállapot, negatív spirál – a bullyinghoz hasonlít, amit a Coldplay-kivetítőn lebukott igazgató átél

Beszűkült tudatállapot, negatív spirál – a bullyinghoz hasonlít, amit a Coldplay-kivetítőn lebukott igazgató átél

Felvesz a kamera, amikor valami kínos dolgot művelük, majd még fel is kap az internet. A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története jól példázza, hogyan változhat meg valakinek egyik napról a másikra az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?