szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A legismertebb gyártó inkább a müzliszeletekkel próbálkozik.

Már a reggeli sem a régi az Egyesült Államokban, ahol a gabonapehely szinte kötelező volt, miután a korábban népszerű tojást az orvosok kevésbé ajánlották a koleszterin miatt. Az utóbbi tíz évben azonban itt is megindult a lassú erózió, és mind több amerikai család vesz búcsút a corn flakestől – írja a Wall Street Journal.

A pandémia ugyan újra divatba hozta egy rövid időre a gabonapelyhet, mert szinte mindenki otthon reggelizett: 2020-ban még 5,2%-kal nőtt a fogyasztás. Aztán megkezdődött a csökkenés, és ez mindmáig tart: 2021-ben 8,7, tavaly 3,9 százalékkal esett vissza a forgalom.

Mi vette át a gabonapehely holtbiztosnak tűnő helyét az amerikai reggeliben? “A fagyasztott szendvicsek és a burrito” – állítja a Barclay’s bank elemzője, Andrew Lazar. Aki arra is rámutat, hogy sokan már nem otthon reggeliznek, ezért megnőtt az olyan élelmiszerek aránya, amelyek menet közben is fogyaszthatók. A nagy gyorsétteremláncok is bővítették reggeli kínálatukat.

A gabonapehely biznisz két királya a Kellog és a Post Holdings arra számítanak, hogy tovább tart a lejtmenet, amelyet a pandémia csak megszakított.

Mi lehet a megoldás? A Kellog előre menekül: új céget alapít az észak-amerikai részlegből, melyet WK Kellognak neveznek az alapító atyáról, a mostani cég pedig átáll egy jobban jövedelmező területre: az energiaszeletek gyártására.

Miközben a gabonapehely hullámvölgybe került, a General Mills, az ágazat harmadik királya növelte részesedését: a 2019-es 33,9%-ról 35,1%-ra a tavalyi évben.

“A General Mills vette a legjobban az akadályokat ebben az ágazatban. Szinte minden újítás az ő nevükhöz fűződik“ – mondja Andrew Lazar. A General Mills azzal reklámozza sztár termékét, a Cheeriost, hogy rendszeres fogyasztása remekül hat a szív működésére. A céget persze az is segítette, hogy a Kellog egyik üzemében tűz pusztított, és egy nagy sztrájk is akadályozta a cég munkáját.

Senki sem eszik állandóan egészségesen. Emiatt a nagy gabonapehely-gyártó cégeknek állandóan bizonyítaniuk kell a piacon, és nemcsak azt, hogy termékük jó az egészségnek, de azt is, hogy finom, és emiatt sokan szívesen eszik. (Az iparág egyik be nem vallott titka, hogy sok felnőtt is a gyerekek számára készített gabonapelyhet fogyasztja, mert az finomabb – írja a Wall Street Journal.)

Az üzleti probléma az, hogy növelni akarják a profitot, miközben a piac szűkül, és új beruházások kellenek ahhoz is, hogy ezen a piacon belül egy cég megtarthassa a részesedését. Az amerikaiak reggelizési szokásainak a folyamatos változása új kihívás elé állítja a cégeket, és különösen nehéz lesz az új WK Kellognak profitot termelnie ilyen körülmények között – állapítja meg a Wall Street Journal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!