Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Az Index szerint azért nem sikerült megújítani a HÉV, a Volán és a Budapesti Közlekedési Központ közötti megállapodást, mert a városvezetés nem fogadta el a minisztérium 8,6 milliárd forintos ajánlatát. A főpolgármester szerint a megállapodás megújítására a minisztérium nem tett ajánlatot, 2022-re visszamenőleg követelt még 2,2 milliárd forintot.
A közlekedési minisztérium 9,2 milliárd forintot, végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért a fővárostól a MÁV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közötti együttműködés fenntartásához, illetve egész pontosan a MÁV (a csoporthoz tartozó HÉV és Volán) által 2023-ban nyújtott szolgáltatásért cserébe. A főváros az ajánlatot nem fogadta el – írta meg az Index. A lap főszerkesztője által jegyzett cikk egy e-mailre hivatkozik, amelyben Walter Katalin BKK-vezérigazgató tájékoztatta a fentiekről az igazgatóságot. A írás idéz egy másik e-mailt is, amelyet Draskovics Tibor, az igazgatóság elnöke küldött arról, hogy a megállapodás felbomlása miatt kialakuló helyzetet kezelni kell, ráadásul mihamarabb.
A fentiekből az Index azt a következtetést vonta le – rögtön a cikk címében –, hogy „nem a kormány, hanem Karácsony Gergely és Draskovics Tibor fúrta meg a Budapest-bérletet”. Ugyanakkor a Draskovicstól idézett levélben semmi sem utal arra, hogy az igazgatóság elnöke (meg)fúrta volna a megállapodást. A cikk mindenesetre leszögezi azt a következtetést, hogy a 8,6 milliárd forintos ajánlat egyáltalán nem túlzó. Ami azért legalábbis vitatható, 2016-ban a főváros és a kormány évi 6,5 milliárd forintról állapodott meg.
Karácsony Gergely főpolgármester Facebook-posztban tagadta a cikk állításait. „Tavaly év végén egy olyan »ajánlatot« tett az ÉKM (Építési és Közlekedési Minisztérium – a szerk.), hogy fizessen a főváros a HÉV és a Volán számára a 2022-es év elszámolásaként az eddigi 6,58 milliárd forint fölött plusz 2,17 milliárd forintot, de se a 12 milliárd forint folyósítása, se az agglomerációs megállapodás meghosszabbítása nem volt a része az »ajánlatnak«. Pedig ez a három, ahogy eddig is, kéz a kézben jár. Magyarán,
a főváros hiába fizetne többet, a kormány akkor is megszüntetné a Budapest-bérletet.
Vagyis a főpolgármester szerint a minisztérium ajánlata (8,6 milliárd vagy 8,75 milliárd forint) nem a 2023-as évre vonatkozott, hanem még a mind a mai napig vitatott 2022-es elszámolásra. A minisztérium pedig nem tett ígéretet sem a megállapodás megújítására 2024. január 1-től, sem a fővárosnak jelenleg adott 12 milliárd forintos tömegközlekedési támogatás fenntartására.
Az nem titok, hogy a szolgáltatási díj egyeztetések tárgya – Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár épp egy nappal korábban írta erről egy. „Utoljára, 2022-ben még közlekedési államtitkárként az én dolgom volt az éves tárgyalások vezetése, néhány körben oda-vissza lealkudtuk a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit és megállapodtunk, az együttműködés ment tovább.”
Vitézy mindkét felet hibáztatja, amiért a megállapodás nem született meg már ősszel, amiatt pedig különösen, hogy a nyilvánosság erről csak az év végén értesült. „Az egyetlen megoldás, hogy
Karácsony Gergely és Lázár János üljenek tárgyalóasztalhoz és addig ne jöjjenek ki, amíg nem állapodtak meg.
Ha kell, tegyék meg ezt a nyilvánosság előtt – szégyen, hogy ez eddig, az elmúlt hónapokban, amikor kellett volna, nem történt meg és hagyták lejárni az eddigi rendszer működését biztosító alapszerződéseket szilveszter éjjel.”
December közepén szintén az Index szivárogtatta ki, hogy nem született megállapodás a MÁV és a BKK közti együttműködés megújításáról január 1-től. Az együttműködés keretében a MÁV (a HÉV és a Volán) járatokat a fővárosiak a BKK jegyeivel és bérleteivel is igénybe vehetik a városhatáron belül, ezért a BKK fizet a MÁV-nak. A BKK emellett szolgáltatásokat nyújt a MÁV-nak a városhatáron belül (utastájékoztatás, jegyértékesítés, járműpótlás, menetrendi összehangolás), amiért a MÁV fizet. Együttműködési megállapodás híján a MÁV-járatokra a városhatáron belül is MÁV-jegyet vagy -bérletet kellene váltani.
December végén úgy tűnt, a feleknek sikerült legalábbis ideiglenes megállapodásra jutniuk. Aztán a MÁV sietett tisztázni, hogy az - a minisztérium utasítására - legfeljebb március 1-ig érvényes, akkor lép ugyanis életbe a tárca által bevezetni szándékozott új díjrendszer.
Frissítés:
Az infláció töredékének megfelelő díjnövekedés miatt dobta el a főváros a további együttműködés lehetőségét – reagált Wintermantel Zsolt a Fidesz-KDNP fővárosi frakciójának vezetője Karácsony Gergely hatpontos kommentárjára. A kormánypárti politikus maga is hat pontban foglalta össze véleményét, melynek végkicsengése, hogy hiába mutogat Karácsony a kormányra, a Budapest-bérletet ő maga fúrta meg azzal, hogy nem kezdett idejében tárgyalásokat a kormánnyal a december 31-én lejáró szerződés meghosszabbításáról.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.