szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyre többen gondolják úgy, hogy meg lehet próbálni néha a drágább, azaz jobb minőségű ételt is megvenni.

A tavaly év eleji 87 százalékhoz képest az év végén a középkorú magyaroknak már „csak” 78 százaléka vár további drágulást – egyebek között erre jutott a K&H biztos jövő felmérése.

A kutatás szerint a harmincas, negyvenes, ötvenes korosztály tagjai körében 2023 során csökkent a legpesszimistábbak aránya: az év elején még 50 százalékuk tartott az árak totális elszállásától, a második negyedévben 38, a harmadikban pedig 33 százalék adott ilyen prognózist.

A kérdőívben rákérdeztek arra is, hogy mire költenének többet az emberek, ha az infláció az év végére 10 százalék alá csökkenne, ahogy az meg is történt.

KSH: 17,6 százalékos volt az egész éves infláció, 5,5 a decemberi

Lassult az infláció decemberben, főleg azért, mert az üzemanyagok ára nagyot esett. Éves átlagban viszont a 2023-as adatnál rosszabbat utoljára 1997-ben mért a KSH.

Ebből azt derült ki, hogy háromnegyedük akkor sem tudna érdemben változtatni a vásárlási szokásain. Ez alól csak egy kivétel van: tízből négyen mondták, hogy abban az esetben akár jobb minőségű élelmiszereket vásárolnának. Ez már csak azért is fontos, mert a tavalyi harmadik negyedévben a válaszadók 92 százaléka kifejezetten jelentős áremelkedésről számolt be az élelmiszereknél, az 50-59 évesek körében még magasabb, 97 százalék volt ez az arány.

Nem csoda, hogy maga Orbán Viktor miniszterelnök is úgy vélte 2023-ról: jó, hogy vége.

 

A „hatlövetű" Orbán a TikTokon értékelte 2023-at: „jó, hogy vége"

Vacak év volt a tavalyi, de legalább az Eb-re kijutottunk. Szóba került még Erdogan, az „argentin láncfűrészes", az Orbáninfó, Trump győzelme és Brüsszel is.

A válaszok alapján, az élelmiszeripari szereplők – például gyártók és forgalmazók – mellett a márkásabb ruhák eladói és az utazásokat szervező irodák számíthatnának nagyobb keresletre: utazásra az emberek 24, jobb ruhákra 23 százaléka fordítana több pénzt. Több ruházati cikket 17 százalékuk venne, vendéglőbe pedig 16 százalékuk menne gyakrabban.

Visszafoghatja ugyanakkor a költéseket, hogy a megkérdezettek 2023 második negyedévéhez hasonlóan a harmadikban is úgy érzékelték: jelentősen nőnek az árak. Ezen belül a július-szeptember időszakban többen panaszkodtak a közlekedés drágulására és a gyerekekkel kapcsolatos kiadások jelentős növekedésére.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!