Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a78d58a7-42c8-4616-8fa1-35363c72ac6c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Balaton-parton közlekedő buszokat cserélik első körben újabbakra.","shortLead":"A Balaton-parton közlekedő buszokat cserélik első körben újabbakra.","id":"20250613_mav-busz-volan-autobusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a78d58a7-42c8-4616-8fa1-35363c72ac6c.jpg","index":0,"item":"abc5bc4d-c133-49c6-9f79-52a6f4c2b469","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_mav-busz-volan-autobusz","timestamp":"2025. június. 13. 07:53","title":"Büszkélkedik a MÁV-vezér: a megígért 1000 új buszból 131 már a nyár közepére meglesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ba79c73-5ad1-437f-8b1a-d0dd47451080","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A légitársaság megerősítette: egyetlen ember élte túl a balesetet.","shortLead":"A légitársaság megerősítette: egyetlen ember élte túl a balesetet.","id":"20250613_A-veszkijaraton-ugrott-ki-a-repulobol-az-Air-India-katasztrofajanak-egyetlen-tuleloje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ba79c73-5ad1-437f-8b1a-d0dd47451080.jpg","index":0,"item":"fc4bd275-4044-4458-802b-348d95f59db9","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_A-veszkijaraton-ugrott-ki-a-repulobol-az-Air-India-katasztrofajanak-egyetlen-tuleloje","timestamp":"2025. június. 13. 06:01","title":"A vészkijáraton ugrott ki a repülőből az Air India katasztrófájának egyetlen túlélője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szerdán a magyar légteret is érintve repült az Air India Boeing 787-8 Dreamlinere Párizsból Delhibe. A repülőgép csütörtökön eddig tisztázatlan körülmények között, fedélzetén több mint 240 emberrel lezuhant.","shortLead":"Szerdán a magyar légteret is érintve repült az Air India Boeing 787-8 Dreamlinere Párizsból Delhibe. A repülőgép...","id":"20250613_air-india-lezuhant-repulogep-magyar-legtetr-paksi-atomeromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d.jpg","index":0,"item":"36f35752-7a13-449b-a54b-bc39793dcce5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_air-india-lezuhant-repulogep-magyar-legtetr-paksi-atomeromu","timestamp":"2025. június. 13. 11:08","title":"Egy nappal korábban a Paksi Atomerőmű fölött is átrepült a csütörtökön lezuhant Air India utasszállító repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91c4286c-e15e-4ad9-ad7c-90320f7e8072","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Bizottság kritikáira is reagálva az NGM államtitkára és főosztályvezetője levezették, hogy sem a magasabb jövedelműek fokozott adóztatása (sávos szja), sem a magasabb nyereségadó nem jó megoldás.","shortLead":"Az Európai Bizottság kritikáira is reagálva az NGM államtitkára és főosztályvezetője levezették, hogy sem a magasabb...","id":"20250613_Az-NGM-magyarazza-miert-jo-a-vilagbajnok-magyar-afa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91c4286c-e15e-4ad9-ad7c-90320f7e8072.jpg","index":0,"item":"8cb2040f-a46c-425f-b58f-08d4bf42300f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_Az-NGM-magyarazza-miert-jo-a-vilagbajnok-magyar-afa","timestamp":"2025. június. 13. 15:10","title":"Az NGM magyarázza, miért jó a világbajnok magyar áfa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45a627bd-0bc3-4a3c-b906-69ba1ae535da","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Beletekintünk a divatterepjárók üveggömbjébe: az előzetes, hivatalosan meg nem erősített híradások alapján a következő években több érdekes új modellre is lehet számítani. ","shortLead":"Beletekintünk a divatterepjárók üveggömbjébe: az előzetes, hivatalosan meg nem erősített híradások alapján a következő...","id":"20250612_hvg-trend-suv-modellek-2026-2030","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45a627bd-0bc3-4a3c-b906-69ba1ae535da.jpg","index":0,"item":"916673c7-dc09-4544-ab53-fcea8d5db1e5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_hvg-trend-suv-modellek-2026-2030","timestamp":"2025. június. 12. 18:00","title":"Új SUV-modellek a láthatáron: ezekre az autókra vár a fél világ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5da0af83-cfc5-49c3-9b40-0f03078c47ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szó szerint, nem átvitt értelemben. ","shortLead":"Szó szerint, nem átvitt értelemben. ","id":"20250614_szentkiralyi-alexandra-ukrajna-ellenes-kampany-csomagtarto-abszurd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5da0af83-cfc5-49c3-9b40-0f03078c47ad.jpg","index":0,"item":"595d35d3-2adf-4b81-b7ca-5b7de477d817","keywords":null,"link":"/elet/20250614_szentkiralyi-alexandra-ukrajna-ellenes-kampany-csomagtarto-abszurd","timestamp":"2025. június. 14. 13:26","title":"Szentkirályi Alexandra az abszurd legszebb hagyományait követve előrántott egy megkötözött embert a csomagtartóból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09996e8d-b34a-4893-9176-7f093634266f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szörnyű fogyókúrára fogta magát gimnazistaként.","shortLead":"Szörnyű fogyókúrára fogta magát gimnazistaként.","id":"20250613_Stahl-Judit-dieta-gyomorverzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09996e8d-b34a-4893-9176-7f093634266f.jpg","index":0,"item":"c0dfd79f-ad99-4364-8e25-eda20b2039a6","keywords":null,"link":"/elet/20250613_Stahl-Judit-dieta-gyomorverzes","timestamp":"2025. június. 13. 12:10","title":"Stahl Juditnak háromszor két deci tej volt a napi adagja, gyomorvérzést kapott az önsanyargatástól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egészen szeptember közepéig börtönben marad F. János.","shortLead":"Egészen szeptember közepéig börtönben marad F. János.","id":"20250613_till-tamas-gyilkossag-letartoztatas-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8.jpg","index":0,"item":"e54f443d-19c5-4dd6-b148-4983260a5be8","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_till-tamas-gyilkossag-letartoztatas-borton","timestamp":"2025. június. 13. 14:16","title":"Meghosszabbították Till Tamás feltételezett gyilkosának letartóztatását, a hűvösön tölti a nyarat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Liberty Media 2017-ben vásárolta meg a Forma-1-et, a sorozat azóta az USA-ba és a XXI. századba is megérkezett. Most a MotoGP-vel kapcsolatban is hasonló tervei vannak az új tulajdonosnak.
Április 1-jén jelentette be, de nem viccnek szánta a Forma-1-et is birtokló Liberty Media Group, hogy felvásárolta a legnagyobb motorkerékpár-versenyek mögött álló Dorna Sports 86 százalékát, így az F1-gyel egy ernyő alá került a MotoGP és a Superbike-világbajnokság. A Dorna Sportsot a vásárlás során 4,2 milliárd euróra, több mint 1600 milliárd forintra értékelték.
Az amerikai médiacég a tranzakció révén megszerezte a MotoGP mellett futó Moto2 és Moto3 sorozatok, az elektromos motorokat versenyeztető MotoE, és a Superbike mellett futó női világbajnokság feletti irányítást is. A hangsúly azonban egyértelműen a MotoGP-n lesz, a siker receptje pedig hasonló lehet, mint a Forma-1 esetében, igaz, a körülményekben bőven találhatunk eltérést.
Nem biztos recept, de jó minta
Az 1949 óta futó gyorsaságimotoros-világbajnokság két keréken a motorsport csúcsának számít. A MotoGP mostani és az F1 hét évvel ezelőtti helyzete között hasonlóságokat és különbségeket is találunk. A digitális jelenlét hiányával nem lehet vádolni a motorkerékpáros versenysorozatot, Youtube-on például 6,2 millió feliratkozójuk van, de az Instagramon is majdnem egy súlycsoportban mozognak az F1-gyel (15,6 millió követő a 27,7 millióval szemben), a Facebookon pedig népszerűbb is a MotoGP, 18 millió követőjük több, mint a Forma-1 13 milliója.
Az F1-hez hasonlóan ugyanakkor a MotoGP is erősen Európa-központú, és a földrajzi terjeszkedést tovább korlátozza, hogy a versenysorozat törzsközönségét és a személyi állomány jelentős részét a spanyol nyelvterület adja. A 2024-es szezon versenyzőinek csaknem fele, 22 versenyzőből 10 spanyol nemzetiségű, a 21 futamból pedig ötöt az Ibériai-félszigeten rendeznek, ebből 4-et Spanyolországban. Az eredeti versenynaptárban szerepelt volna az argentin nagydíj is, ez azonban a MotoGP sajtóközleményének szavaival élve a “jelenlegi körülmények” miatt elmarad.
Javier Milei, miután a végre megoldást akaró argentinoktól türelmi időt kapott, huszáros lendülettel vágott bele a válságkezelésbe. Az ellenzék mindent megtesz, hogy megnehezítse a dolgát, de a népszerűsége egyelőre rekorder az argentin demokrácia történetében.
A Netflixen futó, az F1 hátterébe betekintést nyújtó, olykor túldramatizált sorozat, a Hajsza a túlélésért (Drive to Survive) mintájára készült az Amazon MotoGP-sorozata, ám ez jóval alulmúlta a négykerekű vetélytársról forgatott műsor sikereit, a Goodwood szerint jelentős részben azért, mert a szerkesztők nem tudtak mit kezdeni a túlnyomórészt spanyol nyelven felvett beszélgetésekkel. A MotoGP-t most megvásárló Liberty vezérigaztatója, Greg Maffei szerint a Forma-1-nél bevált minták segíthetnek a gyorsaságimotoros-világbajnokságon is, a Netflixen futó sorozat azonban csak egy ezek közül, ezt a CNBC-nek adott interjújában mondta el.
Hogy a MotoGP nem igényel akkora átalakítást, mint annak idején az F1, azt az is jól jelzi, hogy a sorozat irányítását a tervek szerint a Liberty meghagyja a jelenlegi vezetés kezében, akik 14 százaléknyi tulajdonrészt is megtartanak. Az 1994 óta a vezérigazgatói székben ülő Carmelo Ezpeleta szinte családi vállalkozásként irányítja a MotoGP-t, fia, Carlos sportigazgatóként segíti munkáját,
Az amerikai terjeszkedés viszont a motorosok számára is cél lehet, Maffei erre utalt azzal, hogy megjegyezte, jelenleg csak egy MotoGP-futam van az Egyesült Államokban, ahogyan F1-nagydíjból is csak egy volt, amikor megvásárolták a sorozatot. A felvásárlás bejelentésének dátuma is üzenetértékű: a MotoGP következő futama éppen az Austinban megrendezett Amerika nagydíj. Tekintettel a spanyol nyerv dominaciájára, a latin-amerikai közönség bevonzása is célpont lehet az új tulajdonosok számára, az idén elmaradó argentin nagydíjnak a jövő évre még biztosan van szerződése a MotoGP-vel, így a belföldi helyzet fényében legalább egy latin-amerikai versenyre számíthatunk 2025-ben.
Az amerikai orientáció ellenére azonban hamarosan Magyarországon is lehet felső kategóriás motorkerékpár-verseny, igaz, nem a Sávoly mellett épült, azóta elavult és eladásra kínált Balatonringen, és nem is a kormány által korábban támogatott, de kérdéses sorsú hajdúnánási pályán. A Balatonfőkajáron található Balaton Park Circuit már idén is tartalékpályaként szerepel a versenynaptárban, jövőre pedig vagy itt, vagy a Forma-1-es nagydíjnak is otthont adó Hungaroringen rendezhetnek MotoGP-világbajnoki futamot.
Az F1 már megérkezett az USA-ba
Az F1-et 2017-ben szerezte meg a Liberty, és noha a törzsrajongók körében vegyes a megítélése, ha csak a számokat nézzük, sikeresen hozták el a Forma 1-et a XXI. századba. A versenysorozat korábbi ura, Bernie Ecclestone ugyanis ódzkodott a digitális- és közösségi médiától, ami 7 évvel ezelőtti kiszorításáig erősen korlátozta az F1 előtti növekedési lehetőségeket. Az új tulajdonosok ezzel szemben a digitális megjelenést kulcskérdésnek tekintették: amikor a Liberty megvásárolta a versenysorozatot, az F1 hivatalos Youtube-csatornájának alig 300 ezer feliratkozója volt, ma több mint 10 millió.
Forma 1 Magyar Nagydíj
Veres Viktor
Hasonló törekvés állt az említett tévésorozat 2019-es elindítása mögött. A Netflix kamerái azóta minden évben forogtak, jelenleg már a hetedik évad készül a sorozatból, amely sikerrel keltette fel olyan, elsősorban fiatalabb célcsoportok érdeklődését is, amelyek korábban nem feltétlenül rajongtak a motorsportért. Az már a 2017-es tulajdonosváltáskor is sejthető volt, hogy szappanoperaszerűen mutatná be a versenyzőket a Liberty, szerzőnk akkor jó érzékkel jósolta, hogy Lewis Hamilton és Max Verstappen lehet a két főszereplője az aszfalton és a háttérben párhuzamosan futó drámának.
Az online terjeszkedés mellett földrajzilag is kiszélesítette az F1 követőtáborát az új tulajdonos. A Liberty jól érzett rá, hogy a sportba egyébként hatalmas pénzeket ölő Egyesült Államokban kihasználatlan lehetőség rejlik, és ezt agresszív terjeszkedéssel használta ki. Az USA-ban megrendezett nagydíjak száma 1-ről 3-ra nőtt, a 2022-ben debütáló Miami-, és a tavaly először megrendezett Las Vegas-i nagydíj is nagy sikernek bizonyult. Pedig utóbbival nagyot kockáztatott az F1: a versenysorozatban szokatlan módon magára vállalta a szervezést, és jelentős beruházásokat is véghez vitt a helyszínen. A húzás az Autosportszerint bejött, nem csak az F1, de a város is jól járt a nagydíjjal. Az amerikai tévés nézettség mindeközben annak ellenére emelkedett, hogy az elmúlt két szezon nem hozott a 2021-es világbajnoksághoz fogható izgalmakat.
A tulajdonosok a szabályok módosításával is igyekeztek nézőbarátabbá tenni a Forma-1-et, megérkeztek a rövidebb és így könnyebben fogyasztható sprintfutamok, és az előzések számát is szabályváltoztatással próbálták növelni, változó sikerrel. A Liberty törekvéseit némileg keresztülhúzta az elmúlt két év Verstappen- és Red Bull-dominanciája, amely úgy tűnik, idén is kitarthat, de az érdeklődés még úgy is nőni látszik a száguldó cirkusz iránt, hogy a legtöbb hétvégén csak a dobogó második és harmadik helyéért van igazi verseny. A versenyeket izgalmasabbá tevő szabálymódosítások a MotoGP-től sem állnak messze, korábban a japán gyártók egyeduralmát sikerült megtörni a csapatokra vonatkozó szabályok átírásával.
A futamgyőztes olasz Francesco Bagnaia (k) és második helyezett honfitársa, Fabio Di Giannantonio (b), valamint a harmadik helyezett francia Johann Zarco a Ducatijukon állva ünnepelnek a pódiumon a gyorsaságimotoros-világbajnokság MotoGP kategóriájának szezonzáró Valenciai Nagydíját követő eredményhirdetésen a spanyolországi Chestében 2023. november 26-án.
MTI / EPA / EFE / Biel Alino
A Liberty-korszak sikerét az is jól mutatja, hogy 2017-ben, amikor megvásárolták az F1-et, annak értéke 8 milliárd dollár volt, a Sports Business Journal szerint nemrég viszont egy 20 milliárd dolláros szaúdi ajánlatot is visszautasítottak. A Libertyt pedig nemrég a világ legértékesebb sportbirodalmának ítélte a Forbes.
Sorban állnak a jelentkezők is, hogy futamokat rendezzenek: Oszaka, Chicago, London, New York és Nizza várják, hogy beléphessenek a körforgásba.
Ha az Európai Bizottság is úgy akarja
Egyszer rövid időre már egy kézbe került a Forma-1 és a MotoGP. 2006-ban a MotoGP-t 1998 óta birtokló CVC vetett szemet az F1-re is, az Európai Bizottság akkor úgy ítélte meg, hogy a két patinás versenysorozat egy kézbe kerülése korlátozná a versenyt az Európai Unióban. A CVC akkor kénytelen volt eladni MotoGP-s tulajdonrészét. Most sem a Liberty, sem a MotoGP vezetői nem aggódnak emiatt, Carmelo Ezpelata, a MotoGP posztján maradó vezérigazgatója arról beszélt, hogy ma már nincs külön piaca a motorsportnak, a szórakoztatóiparnak pedig csak egy nagyon kis szeletét teszik ki.
Ha esetleg mégis túl kellene adnia új tulajdonosának a MotoGP-n, vevőt minden bizonnyal könnyen találnának: a Motorsport értesülései szerint a katari állam sportbefektetési alapja és a pankrációban és ketrecharcban utazó TKO is az ajánlattevők között volt.