A kormány arról döntött, hogy 2024. július 1-jétől kivezeti a kötelező akciózást. Az online Árfigyelő rendszer ugyanakkor tovább működik – emlékeztet közleményében a honlapot üzemeltető Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
A hivatal egy zárójeles megjegyzése szerint
az Árfigyelő iránt élénk nemzetközi érdeklődés tapasztalható
– azt nem részletezik, pontosan miféle érdeklődés tapasztalható, milyen nemzetközi szereplők irányából.
A GVH szerint az Árfigyelő üzemeltetésének fenntartását indokolja, hogy az „továbbra is segíti, védi a magyar családokat annak érdekében, hogy pénzt és időt spórolhassanak a mindennapos, illetve az ünnepi nagybevásárlásaik során”.
A GVH állításai meglepőek, az Árfigyelő sosem volt különösebben népszerű, az indulás utáni napi 21 ezres látogatószám is rendkívül alacsonynak tekinthető. Indulásakor sem használták sokan, mára már pedig szinte senkit sem érdekel. A Google – amely a legtöbb felhasználó számára minden weblap kapuja – által közzétett adatok szerint az Árfigyelő iránti érdeklődés a tavaly július végi, augusztus eleji csúcspont óta folyamatosan csökken, lassan a nullához konvergál.
A portál kapott néhány fejlesztést, például be lehet állítani kedvenc boltokat, bevásárlólistát lehet létrehozni – mindez azonban semmit sem változtat azon, hogy meglehetősen korlátos, hogy egy átlagvásárló mekkora földrajzi távolságokat kész vagy képes megtenni azért, hogy spóroljon 10 forintot egy liter tejen. A portál egy ideje nem kapott új fejlesztést, a beígért telefonos applikáció pedig még mindig nem materializálódott – pedig egy külsős, amatőr verzió, amit a GVH leszedetett az alkalmazásboltokból, szinte azonnal készült hozzá. A fejlesztések elhanyagolása arra utal, hogy a GVH is belátta: fölösleges foglalkozni az Árfigyelővel.
Bár a vásárlók alig használják, a nagy boltláncok minden bizonnyal annál inkább. Túlzás, hogy „öldöklő” versenyt indított volna a kiskerláncok közt, hiszen verseny korábban is volt, és a boltok egymás árait is megismerhették a hagyományos módszerrel: személyes szemrevételezéssel. Az Árfigyelő ehhez képest csak egyszerűbbé és gyorsabbá tette a versenytársak árainak feltérképezését, hiszen az adatbázis naponta frissül, a termékek pedig pár kattintással láthatók – legalábbis azok, amelyekről a boltok kötelesek jelenteni.