Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A kormány az utolsó pillanatban meghozta a szükséges döntést.
Hétfő reggel számoltunk be a Telex nyomán arról, hogy tíz nappal a határidő előtt még mindig nem érkezett meg a kormányzati engedély ahhoz, hogy a Stadler új motorvonatokat szállíthasson a GYSEV-nek.
Pedig tényleg csak ez hiányzott, a GYSEV és a Stadler már tavasszal megkötötte a szerződést, az Európai Befektetési Bank pedig rábólintott, hogy ad pénzt, amint a kormányzati jóváhagyás megérkezik. Erre szeptember 19-e volt a határidő.
Szeptember 9-e este jelent meg a vonatkozó határozat a Magyar Közlönyben.
A határozat felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy a magyar állam nevében a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) személyszállítási közszolgáltatásának színvonalának javítását szolgáló 9 darab, továbbá opcionálisan 2 darab motorvonat beszerzésének finanszírozását célzó, legfeljebb 160 millió euró tőkeösszegű hitelszerződéshez kapcsolódóan 100%-os mértékű egyedi állami garanciát vállaljon a hitelszerződésből származó fizetési kötelezettségekre.
A GYSEV Zrt. a hitelszerződést nyilvános pályázat kiírása, ajánlatok bekérése nélkül az Európai Beruházási Bankkal kötheti meg. A kormány felhívja az építési és közlekedési minisztert, gondoskodjon arról, hogy a GYSEV Zrt. az opcionálisan beszerzendő motorvonatok finanszírozásához a hitelszerződés szerinti hitelből csak annyit hívjon le, amely összeghez szükséges – önrésznek minősülő – projektek forrása a hitel lehívásakor a GYSEV Zrt. részére rendelkezésre áll.
Ez a projekt az egyetlen olyan a vonatbeszerzési tervek közül, amely azonnal végrehajtható, és új személyszállító járműveket biztosítana. A szerződés szerint a Stadler 9 Intercity minőségű motorvonatot adna, és emellé még további 4 vonatra kapna opciót a GYSEV, a járműveket a Budapest–Sopron, illetve a Budapest–Szombathely vonalon állítanák forgalomba. (A kormány, mint látható, a négyből kettőhöz járult hozzá.) A legelsők valószínűleg 2027-ben készülhetnének el.
Bár a Csáddal kötendő megállapodásokról szokatlan módon nap közben jelent meg a Magyar Közlöny a kormány határozatával, a nap végére helyreállt a szokásos eljárás: a vonatbeszerzésről szóló döntést a hivatalos lapnak egy következő számában, este tették közzé.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Egyelőre nem világos, milyen ellencsapásra lehet képes Irán, ugyanakkor Donald Trump táborában is többen úgy látják, hogy Amerikának nem lett volna szabad belekeverednie ebbe a háborúba.
Többféle nézetben is rá lehet nézni az éppen közlekedő vonatokra.
A nemzetközileg elismert kutató 91 éves volt.
Érdemes lesz minél gyakrabban hidratálni és kerülni a tűző napot a déli órákban.