Hiába büszke a kormány a minimálbéremelésre, Magyarországon 838 euró a minimálbér, de például Lengyelországban 1139
Uniós összehasonlításban a negyedik legalacsonyabb a magyarországi minimálbér, de vásárlóerőt tekintve sem sokkal jobb a helyzet.
Az uniós és a régiós mezőny végében kap helyet az euróban számolt magyar minimálbér. A növekedésben viszont előrébb van.
Az Európai Unión belül az egyik legalacsonyabb szinten van a magyar minimálbér. Ahogy arról a legfrissebb, napokban megjelent eurostatos jelentés alapján már beszámoltunk, a 838 eurós magyar összegnél csak a bulgáriai, romániai és lettországi 620-795 eurós érték alacsonyabb.
Uniós összehasonlításban a negyedik legalacsonyabb a magyarországi minimálbér, de vásárlóerőt tekintve sem sokkal jobb a helyzet.
Fontos, hogy euróban vannak megadva az adatok, így az eurózónán kívüli országoknál a minimálbér összegét, valamint ezzel összefüggésben az éves szinten és hosszabb távon nézve a növekedés mértékét is befolyásolja az árfolyam. Ezért lehetséges, hogy euróban a magyar minimálbér több mint 18 százalékkal emelkedett, ami meghaladja a forintosított 11 százalékos emelést. Az Eurostat a január 1-jén érvényes állapotot nézi a minimálbér-statisztikánál. Az euró pedig a 2025-ös évre 400 forint feletti árfolyammal fordult rá, míg az idén 390 forint alatt kezdett, ez is szerepet játszik abban a 18 százalék feletti emelkedésben.
Hosszabb időtávon, 2021-hez képest a régiós élmezőnyben van a magyar minimálbér 90 százalékos emelkedése, de ettől alig marad el a bolgárok, a horvátok és a lengyelek 86-87 százalékos növekedése. A román minimálbér ezen az időtávon 74, a csehországi pedig 60 százalékkal nőtt.
Megjegyzés: A balti országok mellett Szlovénia, Horvátország és Szlovákia is az eurózóna tagja, így náluk az árfolyam nem torzítja az adatokat. A teljes képhez hozzátartozik, hogy Magyarországon a minimálbér mellett a legkisebb bérek közé tartozik a garantált bérminimum, amelynek a minimálbérnél magasabb az összege.
5 071 632 000 forint, 2 658 350 euró, 1 257 100 dollár.