Górcső alatt a Tisza-adócsomag: milyen változásokról döntött a kormány?

Többek között a bizalmi vagyonkezelések személyi jövedelemadózását, a társasági adó kedvezményrendszerét, a kiskereskedelmi adót, egyes környezetvédelmi és ágazati adókat is érintett a kedden elfogadott adócsomag, amely több kisebb adónemet is megszüntet. Adótanácsadók elemezték a változásokat.

  • HVG

Kedden szavazta meg az Országgyűlés a Tisza-kormány adócsomagját, amivel több törvényt is átírva módosítják a magyar adórendszert. A változások hátterében főként a Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervhez (RRF) kapcsolódó vállalások teljesítése áll, ez a törvény nevében is megjelenik. A legnagyobb figyelmet a bizalmi vagyonkezelések adózásának átalakítása kapta, amely egyben a legnagyobb horderejű változás is – állapítja meg az Andersen adótanácsadó, amely alaposan kielemezte az új szabályokat.

Nem ússzák meg az szja-t a bizalmi vagyonkezelők

A bizalmi vagyonkezelés (bvk) esetében ugyan továbbra sem kell személyi jövedelemadót fizetni a vagyonelemek felértékelése után, ám a „kimeneti oldalon”, vagyis a kezelt vagyonból származó kifizetések esetében igen, mivel osztalékjövedelemnek számítana, ezt külön is részletezték. 

Áfa

Az áfabevalláskor már nem kell majd feltüntetni a levonásba helyezett áfa összegét adómérték és arányosítás szerinti bontásban. A módosítás már a 2026. július 1-jét magában  foglaló adómegállapítási időszakról teljesítendő bevallásokra is alkalmazható lesz.

Társasági adó

Jövőre megszűnik a 

  • növekedési adóhitel – az idekapcsolódó beruházási kedvezmény kizárólag a 2027. január 1-jét megelőzően esedékes adórészletek tekintetében alkalmazható;
  • kivezetik a műemlékekhez kapcsolódó társaságiadóalap-kedvezményeket – a korábban megszerzett, de fel nem használt kedvezményállomány nem vihető 2026-nál tovább;
  • megszűnnek a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványoknak (kekva) nyújtott támogatásokhoz kapcsolódó 20-40 százalékos adóalap-kedvezmények is, bár a felsőoktatási intézményt fenntartó kekvák – amelyek megszüntetését későbbre halasztották – esetében 300 százalékos adóalap-kedvezmény átmeneti szabály alapján utoljára a 2027-ben kezdődő adóévben vehető igénybe, de fennmarad az egyházi fenntartású egyetemek, illetve fenntartóik támogatása esetén.

Az elemzésben kitérnek még 

  • a kiskereskedelmi adóra, ahol a kapcsolt vállalkozások kiskereskedelmiadó-alapjának összeszámítása szűnhet meg, 
  • a környezetvédelmi adókra, ahol visszamenőleges hatállyal megszűnik a szén-dioxid-kvóta, illetve duplájára emelik a levegőterhelési díjat a kén-dioxid, a nitrogén-oxidok és a nem toxikus szilárd anyag kibocsátása után,
  • a helyi adókra, ahol mentességet kapnak az idegenforgalmi adó alól az Ukrajna elleni orosz háború után Magyarországra érkező ukrán állampolgárok,
  • a helyi iparűzési adó fizetésének szabályaira a jogi személyek szétválása, leválása esetén,
  • a települési adóra, amely megszűnik – vagyis a települések nem vethetnek ki saját hatáskörben adónemet,
  • a vámjogra, amely az uniós jogharmonizáció keretében változik, így egyszerűsödik a magánszemélyek által kezdeményezett vámeljárásokban felmerülő áfa és vám közlése, automatikussá válik a vám-árunyilatkozatok kiadása, valamint megszűnik a 10 euró alatti áfa és vám esetében eddig alkalmazott fizetési könnyítés,
  • a bevándorlási különadóra, amely megszűnik,
  • a nemzetközi adóügyi együttműködés hazai szabályainak módosítására,
  • az ebrendészeti hozzájárulásra, amely ugyancsak megszűnik.

https://hvg.hu/gazdasag/20260416_tisza-adocsomag-1500-milliard-forint-kieses-keresletelenkites

Borítóképünk illusztráció: rajta egy komondor a New York-i Westminster Kennel Club kutyabemutatóján. Fotó: AFP / Timothy A. CLARY

Hozzászólások