Zúgolódnak az ügyvédek, mert továbbra sem katázhatnak

Az ügyvédi kamara azt kéri azoktól a kollégáktól, akik most képviselők, hogy támogassák az indítványaikat.

  • HVG

Az ügyvédi közéletben komoly felzúdulást és felháborodást váltott ki az új katatörvény-tervezet, mert eszerint ők továbbra sem választhatnák ezt az adózási formát – közölte a Magyar Ügyvédi Kamara (MÜK).

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02QeSH2BG3ScdE6SHqUYtGVi1hgBsUDM9zYNt9j8bZprfv782h2L8KWrkZxSsRN3RNl&id=61555192750776

A pénteki közleményükben azt írják, hogy korábban a Pénzügyminisztérium illetékes képviselőjével tartott informális egyeztetésen azt a javaslatot tette a minisztérium a MÜK és a BÜK (Budapesti Ügyvédi Kamara) felé, hogy proaktívan járjanak el, és nyújtsanak be saját törvényjavaslatot. Ezután a két szervezet munkacsoportot állított fel, majd felmérték a tagságok igényeit, és ez alapján elkészítették a módosító javaslatot. Ezt eljuttatták a Pénzügyminisztériumnak, ebben az állt többek között, hogy az ügyvédek visszakerülhessenek a katázók közé.

A MÜK szerint a javaslatukra nem kaptak semmilyen reakciót, így meglepte őket, amikor megjelent a kormány új tervezete, ami alapján a továbbiakban sem választhatják a katás adózást. A kamara emiatt ellenzi a törvényjavaslat elfogadását, és arra kérik az Országgyűlésben helyet foglaló, „szünetelő” ügyvéd kollégákat, hogy a törvényjavaslat vitája során „az ügyvédi kar igényeit megjeleníteni és módosító indítványaikat – mellyel az ügyvédek részére is lehetővé válik a kata választása – előterjeszteni szíveskedjenek”.

Kedden jelentette be Magyar Péter, hogy változtatnak a katás adózáson, újra megnyitják a katás adózás lehetőségét a nyugdíjasok, a mellékállású vállalkozók és az egyetemisták előtt, akik újra számlázhatnak majd cégeknek is, nemcsak magánszemélyeknek. Emellett emelik az összeget, amely alapján a katás adózók táppénzét, anyasági ellátását és későbbi nyugdíját kiszámítják.

Az új rendszerben a főállású katások havi tételes adója százezer forint lesz. Azoknak, akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, 2028-ig átmeneti könnyítést biztosít majd a törvény. 2027-ben havi 75 ezer forint lesz a havi tételes adójuk, és csak 2028-tól emelkedik 100 ezer forintra. A mellékállások havi 50 ezer forintot fizetnek majd a javaslat alapján.

Az új katás adózásról a részleteket itt olvashatja:

https://hvg.hu/360/20261008_kata-valtozasok-kinek-jo-mennyit-kell-fizetni-teteles-ado

Nyitóképünk illusztráció. Fotó: HVG/Fülöp Máté.

Hozzászólások