Jön a vagyonadó, bővítik a katát és eltörlik a sportolók adókönnyítését – Magyar Péter közölte a kormány terveit

Jövőre már életbe lép a vagyonadó, amely az 1 milliárd forint feletti vagyont kisebb, a 100 milliárd forint felettit pedig nagyobb mértékben sarcolja.

  • HVG

A kormány döntött a milliárdosok vagyonadójának részleteiről, a kata adózás kibővítéséről, valamint a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörléséről – jelentette be kedd délután Magyar Péter miniszterelnök a Facebook-oldalán. Hozzátette: a javaslatok hamarosan nyilvánosak lesznek, és társadalmi egyeztetésre bocsátják őket.

https://www.facebook.com/reel/2188037155391844

A bejegyzéshez csatolt videóban részleteket is elárult a három tervezett intézkedésről. A milliárdosok vagyonadóját 2027. január 1-től vezetik be, és az 1 milliárd forintnál nagyobb vagyonnal rendelkezőket érint majd, nekik a 1 milliárd forint feletti vagyon 1 százalékát kell majd befizetniük. A 100 milliárd forintos vagyon felett pedig 1,5 százalékot kell majd fizetniük azoknak, akiknek ezt az összeget is meghaladja a vagyonuk.

A vagyonhoz sorolják majd az ingatlanokat, a befektetéseket és a társasági részesedéseket is, ahogy a külföldön tárolt és a vagyonkezelőkre bízott vagyont is figyelembe veszik majd. A hitelek viszont levonhatók lesznek a vagyonalapból.

https://hvg.hu/360/20261001_hvg-vagyonado-veszelyek-karos-mellekhatasok

A miniszterelnök azt ígérte, hogy a vagyon felbecsüléséhez pontos és részletes szabályokat alkotnak, a kettős adóztatást pedig – a nemzetközi szabályoknak megfelelően – elkerülik majd – tette hozzá.

A vagyonadót évente egyszer, önbevallás alapján kell fizetni, első alkalommal az idei év végi állapot alapján 2027. augusztus 31-ig. Bevallást pedig csak azoknak kell majd készíteniük, akiknek az egy főre jutó vagyona eléri az 1 milliárd forintot. Az adóalap kiszámolásához segítséget fog nyújtani a NAV kalkulátora.

https://hvg.hu/360/20261005_bojar-gabor-a-vagyonado-vedelmeben-egy-erintett-reszerol

Szintén változtatnak a kata adózás terén is, hogy sokkal többen vehessék igénybe ezt a kedvező formát – tért át a második javaslatra a miniszterelnök. Elmondta, hogy újra megnyitják a katás adózás lehetőségét a nyugdíjasok, a mellékállású vállalkozók és az egyetemisták előtt, akik újra számlázhatnak majd cégeknek is, nemcsak magánszemélyeknek.

Emellett emelik az összeget, amely alapján a katás adózók táppénzét, anyasági ellátását és későbbi nyugdíját kiszámítják. Az új rendszerben a főállású katások havi tételes adója százezer forint lesz. Azoknak, akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, 2028-ig átmeneti könnyítést biztosít majd a törvény. 2027-ben havi 75 ezer forint lesz a havi tételes adójuk, és csak 2028-tól emelkedik 100 ezer forintra. A mellékállások havi 50 ezer forintot fizetnek majd a javaslat alapján – ismertette a miniszterelnök.

https://hvg.hu/gazdasag/20260512_karman-andras-miniszterjelolti-meghallgatas-koltsegvetes-adorendszer-szja-kata-vagyonado

Cégeknek és szervezeteknek 15 százalékos adó mellett számlázhatnak majd a katások, ebbe azonban beleszámít majd a befizetett tételes kata, ami azt jelenti, hogy egy főállású katásnál csak évi 8 millió forintot meghaladó céges bevételnél jelenik meg a tényleges további adóbefizetés

– mondott konkrét példát Magyar.

Az éves bevételi határt is emelik, a jelenlegi 18 millió forintról 22 millió forintra. A miniszterelnök közölte: az új szabályozásokkal a számításaik szerint jóval több mint 100 ezer kisvállalkozó választhatja majd ezt az adózási formát.

https://hvg.hu/kkv/20260605_kata-visszateres-gki-elemzes

A harmadik intézkedésről elmondta: változtatnak az egyszerűsített adózás, köznevén ekhós adózás szabályain is. Ezt többek között újságírók, művészek, előadók, vehetik igénybe, általánosan 60 millió forintos értékhatárig.

Ebbe a kategóriába sorolhatók még a sportolók is, akiknek az esetében viszont az elmúlt években 500 millió forintos értékhatárig emeltek, amit a Tisza javaslata meg fog szüntetni 2027-től. 

„Szeretjük a magyar sportot, és azért dolgozunk, hogy minél több sikeres magyar klubunk és sportolónk legyen. De ehhez nincs szükség arra, hogy egy havi 10-20 vagy néha 50 millió forintot kereső külföldi profi focista egészen más adózási szabályok szerint éljen, mint egy színész, egy újságíró vagy bármely más ekhós” – fogalmazott Magyar.

Hozzátette: bár önmagában kis változásnak tűnhet, számukra fontos elvet fejez ki, hogy felszámolják azokat a kivételeket, amelyeket a Fidesz-kormány az elmúlt években beépített az adórendszerbe.

Nyitókép: HVG / Cabrera Martin

Hozzászólások