szerző:
Mészáros Márton Balázs
Tetszett a cikk?

Nem felhőtlen az ingatlanközvetítők öröme, miután a legnagyobb hazai ingatlankereskedelmi platform, az Ingatlan.com értékelési rendszert vezetett be. A kritikusok szerint nem konzultáltak velük a bevezetés előtt, az értékelésekkel pedig könnyű visszaélni. Az oldal azonban úgy látja, hogy az új funkcióval átláthatóbbá válik a jelenleg vadnyugati körülmények között működő hazai ingatlanpiac.

Október óta lehet értékelni az ingatlanközvetítőket a hazai piac meghatározó platformján, az Ingatlan.com-on, az új funkció bevezetése azonban nem aratott osztatlan sikert az ingatlanosok körében: a közvetítők attól tartanak, hogy a felhasználók érdemi interakció nélkül is lepontozhatják őket, ami meglehetősen megnehezíteni a tevékenységüket azon az oldalon, amelyen keresztül a hazai ingatlantranzakciók többsége történik.

Az újítást ellenző ingatlanközvetítők közül többen a Kalmárok című podcasthoz kötődő Facebook-csoportban adtak hangot elégedetlenségüknek, ezután pedig a műsor külön adásban foglalkozott a kérdéssel.

Alapvetően az értékelési rendszerrel nem lenne baj, az ügyfélvalidáció azonban nem olyan szigorú, mint kellene – mondta a HVG-nek Görzsöny Péter, a Kalmárok egyik műsorvezetője. Görzsöny szerint a felháborodást az okozta, hogy az Ingatlan.com elhamarkodottan vezette be a rendszert: egy közvetítő értékeléséhez már az is elég volt, ha valaki – amennyiben legalább 30 napja regisztrált – üzenetet vagy telefonhívást váltott az adott közvetítővel, vagy akár csak felfedte a telefonszámát az oldalon. A hasonló rendszert használó nemzetközi cégek ennél sokkal szigorúbb küszöböt szabnak az értékeléshez, a Booking.com-on például csak az adhat visszajelzést egy szállásadóról, aki valóban foglalt nála, de még az Ingatlan.com-hoz hasonló szolgáltatást nyújtó amerikai Zillow feltételrendszere is magasabb korlátot szab.

Konkurens ingatlanos értékelte le

Hasonló panaszokat fogalmazott meg az adásban Kopa-Kun Edit ingatlanközvetítő is, aki lapunknak elmondta, hogy az értékelési rendszerről mindössze egy nappal a bevezetés előtt kaptak értesítést. Szerinte lennének pozitív hozadékai az értékelésnek, ha a piacnak megfelelő szempontok szerint működne, de ő úgy látja, hogy valódi szakértői segítség nélkül vezették be az új funkciót. Kopa-Kun egyike volt azoknak az ingatlanosoknak, akik az értékelési rendszer élesítése után rövid időn belül több rossz értékelést is kaptak – ezekről utóbb kiderült, hogy állítólag egy konkurens ingatlanos állt mögöttük, az oldalról pedig eltávolították a manipulatív visszajelzéseket. A lepontozott közvetítő szerint viszont további aggályokat vet fel, hogy ilyen könnyű visszaélni a rendszerrel.

Veres Viktor

Kopa-Kun szerint a rendszert azzal is lehet befolyásolni, hogy bárkit megkérhetnek, hogy értékeljék az oldalon, ami tovább csökkenti az értékelések hitelességét. Ha valaki az ügyfeleit kéri, akikkel valós kapcsolattartás történt, az rendben van, de egy telefonszám felfedése nem jelent interakciót.  Az ötletet alapvetően ő is nagyon jónak tartja, a megvalósítást viszont már kevésbé. Ha úgy működne a rendszer, mint a Booking.com-on vagy a Wolton, ahol valós tapasztalatokra épül, annak lenne értelme, de Kopa-Kun egyenlőre nem tapasztalta, hogy az Ingatlan.com érdemben moderálná az értékeléseket.

Az ingatlanos közösségben volt ellenérzés a rendszer bevezetésével kapcsolatban, de Szűcs Attila szerint együtt lehet élni vele. Az ingatlanos úgy látja, hogy az újítás nem nekik, hanem a magánszemélyeknek készült, és rövid távon kevés értelme van, de néhány éven belül, közvetítőnként 35-40 értékelés után már használható lehet. Szerinte ugyanakkor az is igaz, hogy az Ingatlan.com nem konzultált elég közvetítővel a bevezetés előtt, és nem is értesítették őket előre.

Most még nem működik tökéletesen a rendszer, de szerinte a fejlesztések jó irányba mutatnak. Szűcs egyébként szintén egyike volt annak a néhány közvetítőnek, akiket a konkurencia az elején lepontozott, de elmondása szerint ezt másnap délutánra javította az oldal. Azt jogos kritikának tartja, hogy túl alacsony korlátot szab meg az Ingatlan.com a potenciális értékelőknek, ezen segítene, ha az oldalra való regisztrációt is kétfaktoros hitelesítéshez kötnék. (Szűcs Attila egyébként szintén tagja volt a Kalmárok csapatának, de az értékelési rendszerről szóló epizód elkészítésében nem vett részt, azóta pedig – függetlenül a mostani eseményektől – távozott a stábból.) A bevezetés óta szigorított ugyan az Ingatlan.com, de még lenne mit finomítani a rendszeren – ezt már Görzsöny Péter mondta, aki szerint

előfordul, hogy egy vásárló előzetes egyeztetés nélkül, vasárnap délben szeretne megnézni egy házat, és ha az ingatlanos közli vele, hogy erre most nincs lehetőség, máris jöhet egy negatív értékelés.

Szerinte az Ingatlan.com nyitottnak látszik a közvetítők visszajelzéseire, bevezették például azt is, hogy az ingatlanosok válaszolhatnak a szöveges értékelésekre, de az ehhez hasonló funkciókat szerencsésebb lett volna már az elején bevezetni – tette hozzá.

Egy norvég cég miatt átszervezték az ingatlan.com céghálózatát

Az új társaság neve ismerősen hangzik: a Jófogás Kft.

Ki értékel kit?

Az Ingatlan.com szerint teljesen biztosított, hogy csak olyan értékelhessen, aki valóban kapcsolatfelvételt kezdeményezett az adott közvetítővel – erről Balogh László, az oldal vezető gazdasági szakértője beszélt lapunknak. Balogh elmondta, hogy az értékelési rendszert először októberi konferenciájukon tárták a nyilvánosság elé, de már előtte is pozitív visszajelzéseket kaptak a fejlesztés során megkérdezett közvetítőktől, majd az élesítés után is folytatódott a finomhangolás egy előre meghatározott ütemterv és a felhasználók visszajelzése alapján. Így vezették be azt is, hogy reagálni lehessen az értékelésekre, és még idén megvalósul a felhasználói fiókok megerősítése telefonszám-hitelesítéssel is. Balogh szerint

nem meglepő, hogy vannak, akik lázadoznak az értékelési rendszer ellen, a leghangosabban általában mindig azok tiltakoznak, akiknek nem áll érdekében tiszta vizet önteni a pohárba.

Az is beszédes szerinte, hogy egy rivális ingatlanközvetítő volt, aki a rendszer bevezetése után rögtön lepontozta kollégáit, de ezeket az értékeléseket elmondása szerint néhány órán belül moderálták, és tovább szigorították a véleményezés szabályait.  A vélemények moderálásán ugyanaz a 6-7 fős csapat dolgozik, akik a hirdetéseket is ellenőrzik, és ha nem találnak megalapozottnak egy értékelést, vagy valaki sorozatosan lepontoz közvetítőket, akkor közbelépnek – igaz a kampányszerű lepontozást az is korlátozza, hogy egy felhasználó egy nap legfeljebb 3 ingatlanost értékelhet.

A témában készült podcastepizódot kevesebb mint fél munkanappal az értékelési rendszer bevezetése után vették fel – idézte fel a Ingatlan.com szakértője, hozzátéve, hogy őket is meghívták a műsorba, de kevesebb mint egy órájuk volt reagálni. Balogh szerint van egyeztetés az érintettekkel, így a közvetítőkkel is, a rendszert pedig a későbbiekben is fejleszteni tervezik, de a kezdeti felhördülés óta lényegesen kevesebb visszajelzés érkezett az értékelésekkel kapcsolatban.

Magyarországon nagyon rossz az ingatlanközvetítők megítélése, egy ehhez hasonló értékelési rendszer akár ártalmas is lehet ilyen környezetben, ha nincs megfelelően átgondolva vagy szűrve, hogy ki tehet értékelést – mondta Görzsöny, aki szerint hiába érkeznek pozitív visszajelzések is, egy negatív vélemény mindig négyszer-ötször hangosabb. Szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy épp az értékelési rendszer javítaná a szakma megítélését, azt pedig nem tartja megalapozottnak, hogy azok elleneznék a bevezetését, akik tartanak a rossz értékelésektől. „Mindenkinek fontos az értékelés, aki komolyan gondolja ezt a szakmát” – fogalmazott ezzel kapcsolatban, a most bevezetett rendszer viszont szerinte nagy teret ad a szubjektivitásnak.

Szűcs Attila ugyanakkor azon az állásponton van, hogy az panaszkodik, akinek van félnivalója, nem bízik eléggé a saját maga által nyújtott szolgáltatásban. Szerinte az ingatlanosok maguknak köszönhetik a rossz megítélésüket, az Ingatlan.com ezen legfeljebb közvetetten tud változtatni. „Aki most jó ingatlanközvetítő, az ettől nem lesz jobb, de az sem, aki most rossz” – foglalta össze. Szerinte a magánszemélyek tudatossága is problémát jelent, nem látszik, hogy ezen hogyan tudna javítani az értékelési rendszer.

Reviczky Zsolt

Megkerülhetetlen szereplő

Magyarországon 10 emberből 9 saját tulajdonú ingatlanában lakik, ez az egyik legmagasabb arány az EU-ban – magyarázta Balogh. Egy ember átlagosan négyhatszor költözik életében, nem rutinos az ingatlanügyletekben, így érthető a bizalmatlanság, ha rá kell bíznia egy ismeretlenre élete vagyontárgyát. Magyarországon a közvetítői piac vadnyugati módon működik, az Ingatlan.com a működés normális feltételeit próbálja megteremteni – fogalmazott az oldal szakértője.

Ebben már csak azért is komoly felelőssége van a platformnak, mert megkerülhetetlen szereplője az ingatlanpiacnak. Balogh elmondta, hogy az ingatlanközvetítők visszajelzése szerint a hazai adásvételek 80-90 százaléka az Ingatlan.com-on keresztül történik, így aki nincs fent az oldalon, az nem is tud létezni a szakmában. Azt ő is látja, hogy vannak sok kárt okozó szereplők a piacon, a rossz hírek pedig gyorsabban terjednek, ennek is köszönhető a szakma szörnyű magyarországi megítélése. Emiatt viszont azok a közvetítők szenvednek a legjobban, akik becsületesen és jól végzik a munkájukat. Az Ingatlan.com elmondása szerint ezen próbál változtani azzal, hogy transzparens módon begyűjti a tapasztalatokat az ingatlanközvetítőkről, és ezeket láthatóvá teszi az ügyfelek számára. Ezzel szerinte azokat az ingatlanosokat hozzák helyzetbe, akik megérdemlik a bizalmat és a lehetőséget.

Ebben az első lépésük az ellenőrzött partneri státusz bevezetése volt, amelyet később kiegészítettek a prémium partnerséggel, amely objektív mérőszámok listázza egy-egy terület szakértő ingatlanközvetítőit – magyarázta Balogh. Magyarországon mintegy 10 ezer közvetítő van, ebből 8-9 ezren hirdetnek az ingatlan.com-on, és tavaly óta már közel 700 ingatlanközvetítő vállalta, hogy személyesen is hitelesíti hirdetői profilját. Az országban egy évben 100-150 ezer ingatlantranzakció megy végbe, ezeknek azonban átlagosan csak 25 százaléka történik közvetítő bevonásával. Ez azt jelenti, hogy egy ingatlanosra évente átlagosan mindössze 2-3 adásvétel jut, de valójában a közvetítők segítségével létrejött tranzakciók 80 százalékát az ingatlanosok 20-25 százaléka viszi végbe, így van olyan ingatlanos is, évente, kétévente ad el egy-egy ingatlant.

Megszerezték az ingatlan.com és az Extreme Digital alapítói a Használtautó.hu-t és a Jófogást

A tranzakcióval a két online piactér norvég kézből egy magyar cégcsoport birtokába került.

A partner program pozitív tapasztalatai után döntöttek úgy, hogy az értékelési rendszer bevezetésével folytatják. Balogh szerint a felhasználók többsége ma már az értékelések alapján választ szolgáltatást, ezen a piacon azonban eddig nem volt erre lehetőségük. Szerinte az ingatlanközvetítők többsége is a lehetőséget látja a rendszerben, és az első egy hónap tapasztalatai a kezdeti felhördülés ellenére pozitívak, ezt mutatja az is, hogy

a közvetítőket megbízó eladók átlagosan 4,88-as, az ingatlant keresők pedig 4,44-es értékelést adtak az ingatlanosok munkájára

a lehetséges öt pontból. „Hiába van jelentős piaci részesedésünk, azért nem vagyunk hatóság” – mondta Balogh, aki szerint nincs is joguk számon kérni minden hirdetőjük végzettségét, de nem is akarják. Az Ingatlan.com platformlogika mentén működik, közvetlenül nem vesznek részt az ügyletekben, a céljuk az, hogy a vevők és az eladók, illetve a bérlők és a bérbeadók egymásra találjanak. Ennek köszönhető az is, hogy OKJ-s végzettség nélkül is lehet hirdetni az oldalon, hiszen a hirdetők között például tulajdonosok és ingatlanfejlesztők is vannak. A portálon minden közvetítő ugyanolyan feltételekkel és ugyanolyan áron hirdethet a szakértő szerint, mivel az ingatlanok közötti verseny a legfontosabb, nem pedig a hirdetőké. Ha valaki felé lejtene a pálya a legnagyobb piactéren, annak a levét az ingatlankeresők innák meg.

Kopa-Kun Edit szerint nem segíti sem a szakma hitelességét, sem a felhasználókat, hogy az ellenőrzött partnerségi programba szakirányú végzettség nélkül is bekerülhetnek az ingatlanosok. A közvetítés szerinte nagyon komplex szakma, nem lehet néhány önkényesen kiválasztott mérőszám alapján megítélni a teljesítményt. Kopa-Kun úgy látja, hogy az Ingatlan.com működésével más problémák is vannak, az oldal statisztikáit például szerinte torzítja, hogy nem ellenőrzik, hogy a közvetítők vagy magánszemélyek milyen vételárat jelentenek be egy-egy ügyletet követően. Szerinte az, hogy az oldal rendszeresen árrobanásokról kommunikál a sajtó felé, romboló hatással lehet a piacra. Az Ingatlan.com fontos, de nem egyedüli szereplője a piacnak, mivel sokan a közösségi médián keresztül hirdetnek és keresnek ingatlant – tette hozzá az ingatlanos.

Görzsöny Péter szerint a hirdetőportáloknál elsősorban a hirdetések tartalma jelenthet problémát, mivel a meghirdetett adatok több esetben nem felelnek meg a valóságnak. Ez még a kiemelt partnerek körében is előfordul – érzékeltette Görzsöny, hogy miért lenne indokoltabb a meghirdetett ingatlanokat értékelni, mégpedig olyan kritériumok alapján, amelyek átláthatósága nagyban segíthetné az ingatlant kereső ügyfeleket.

Mindössze 63 lakás felel meg az 5 százalékos lakáshitel feltételeinek Budapesten, de másutt se jobb a helyzet

A nagyobb vidéki városok sem dúskálnak a feltételeknek megfelelő ingatlanokban.

* * * Milliókat lehet spórolni a legolcsóbb lakáshitel kiválasztásával!

A lakásvásárlás előtt állóknak sokszor hitelre is szükségük van céljuk megvalósításához. A jelenlegi gazdasági környezetben még fontosabb megtalálni a legolcsóbb ajánlatot, amivel akár milliók is megtakaríthatók. Ehhez érdemes a Bankmonitor lakáshitel kalkulátorát használni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!