Tetszett a cikk?

Sokan hiszik, hogy az éppen hivatalban lévő kormány előbb-utóbb búcsút int az előd által otthagyott KSH-menedzsmentnek, saját híveivel tölti fel a Központi Statisztikai Hivatalt, akik véletlenül sem közölnek kellemetlen adatokat az ország helyzetéről. Megoldást a KSH-elnökök függelmi helyzetének megváltozása hozna.

Révész Máriusz a legnagyobb ellenzéki párt képviseletében nemrég úgy fogalmazott: a Központi Statisztikai Hivatal mára odáig süllyedt, hogy kézi vezérléssel, a Pénzügyminisztériumból irányítják munkáját. Nem csoda, hogy a külföldi elemzők nem hisznek a magyar számoknak – tette még hozzá. A politikus nem kertel, belecsap a lecsóba: szerinte az intézményre politikai nyomás nehezedik, a kormány manipulálni akarja az ott készülő felméréseket.

"Áldozatok": Mellár Tamás és Katona Tamás
© Dudás Szabolcs
Mi tagadás, a jelenlegi koalíció tett azért, hogy a gyanú árnyéka rávetüljön. A kormány volt az, mely a KSH-ban “hosszú számok éjszakáját” rendezett. Indoklás nélkül kirúgta Mellár Tamás elnököt és két helyettesét. Azóta a három eltávolított vezetőből ketten már jogerősen pert nyertek az őket kitisztogatókkal szemben. Bár hivatalos magyarázat nincs, ha kicsit is tudunk a sorok közt olvasni, a dolog egyértelmű. A Fidesz-kormány alatt pozícióba jutott KSH-vezetőket az új kabinet – persze csak suba alatt – ugyanazzal gyanúsította, mint a pénzügyi tárcát legutóbb Révész Máriusz. Részrehajlással, csak fordított irányba. Nem tudtak megbízni bennük, attól féltek, ők is Orbánék hibernált téglái, akik az ellenzék javára zsugáznak az adatokkal.

Na igen, ha valaki, például Mellár Tamás nemcsak szakmai kiválósága, de politikai érdemei okán lesz egy stratégiai fontosságú közintézmény vezetője, természetes, hogy az ellenoldal szimatolni kezd. A baj “csak” az, hogy a statisztikák jogtalan befolyásolásának vádját nem elég folyosói sumákolás keretében hangoztatni. Amennyiben Mellár vagy helyettese belepiszkált a számokba, akkor rájuk kellett volna bizonyítani, és felelősségre vonni mindenkit, aki benne lehetett. De semmi ilyen vizsgálat nem történt. Nem csoda, ha sokan tényleg rosszat sejtve azon morfondíroznak, nincs-e valami igazság a Fidesz-vádakban. Vajon lehetséges, hogy azért lapátolták ki Mellárékat, hogy a regnáló hatalomhoz lojálisabb ember kerülhessen oda?

Persze jobb tudni, hogy a legnagyobb ellenzéki párt sem maszületett bárány KSH-ügyben. Miután Orbán kormányfő lett, úgy vágták ki az intézmény éléről Katona Tamás addigi elnököt és a két elnökhelyettest, hogy a lábuk sem érte a földet. A hivatalos indok szerint azért, mivel az Unió statisztikai intézete, az Eurostat 1998-as jelentése szerint a KSH nem elég független a hatalomtól, Katona Tamás elnök pedig Horn Gyula tanácsadója volt. A Fidesz azonban a kutyaharapást jelek szerint eb szőrével kívánta orvosolni. A politikával szembeni távolságtartást olyan valaki - Mellár Tamás - elnöki kinevezésével garantálni, aki az Antall-kormány tanácsadója volt, pár héttel kinevezése előtt pedig még az Orbán pártjával közös jelölteket állító MDF választmányi tagjaként harcolt a jobboldal győzelméért, enyhén szólva sajátos megoldás.

A meccs azóta hagyományteremtő jellegű örökrangadóvá változott. A mindenkori kormány idegesen fürkészi az elődje által otthagyott KSH-menedzsmentet, fóbiásan rettegve attól, hogy “azok” szándékosan hamis és kedvezőtlen adatokat kreálnak. Így előbb-utóbb útilaput köt rájuk, mire az aktuális ellenzék üvölt, mint aki fába szorult, hogy “ezek” ott kozmetikázott  mutatókat hoznak ki. A kölcsönös gyanakvás nem teljesen légből kapott. A statisztikában rettenetesen sok múlik a metodológián. Két eltérő kalkulációs módszer ugyanazon számsorból más végeredményt hozhat ki. Ahogy van “kreatív könyvelés” , úgy létezik “kreatív számolás” is.

A megoldás az lehetne, ha a KSH elnökét nem a kormány nevezné ki, hanem a parlament választaná kétharmados többséggel. Még jobban venné ki magát, ha nem is politikusok, inkább helyettük mondjuk a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Közgyűlése döntene a KSH elnök személyéről, kormányokon átívelő időtartamra, akár az Eurostat felügyelete mellett.

A mostani belpolitikai szituációt nézve erre persze semmilyen remény nincs. De addig eljuthatnánk, hogy a mindenkori vezetés és a PM ne akarjon rátelepedni a KSH-ra. A kisebbségben lévők pedig tudomásul vehetnék: az is rossz, ha egy KSH-elnök nem a kormány, hanem az ellenzék javára elfogult.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vélemény

Az integrált osztályokról - indulatmentesen

Harcoljunk az előítéletek ellen, de ne úgy, hogy az esetleg gyenge képességű, beilleszkedési zavarokkal küzdő, „hátrányos helyzetű” diákokat kitegyük a kvalitásukat meghaladó követelmény frusztráló hatásának.

Vélemény

Sólyom, az ujjlenyomat, meg a szonda

Sólyom László személyében új államelnökünk van. Örülünk, hogy egy komoly államférfit, kiegyensúlyozott, objektív, alkotmánytisztelő, egyben megnyerő elnököt választottunk. Ám vélhetően a beiktatás lázának hevétől elragadtatva, az új államfő az őt kérdező riporterekkel közölte: nem hajlandó az Egyesült Államokba utazni mindaddig, amíg ott ujjlenyomatot vesznek tőle.

Vélemény

Gyurcsány és Orbán: két balkezes csatája

A politikát nem gólra játsszák, hanem szavazatokra, az eredményt a szavazólappal „pontozó” választók döntik el. Az eredményhirdetésre a választások éjszakájáig kell várnunk. Ennyiben a politika inkább hasonlít a bokszra mint a focira. Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor meccse élvezetes küzdelmet hozott, bár feltűnő volt, hogy mindketten főleg ballal ütnek.

Vélemény

Az Alkotmánybíróság hanyatlása

Az elmúlt hat évben az új összetételű Alkotmánybíróság (AB) elődjénél sokkal simulékonyabb gyakorlatot alakított ki. Ennek árát fizeti, illetve kasszírozza most a testület. A bíróság sorsa alig valakit érdekel. Az AB először megalázó vereséget szenvedett a Legfelsőbb Bírósággal való ütközetben, mostanra pedig teljesen kiszolgáltatottá vált a pártok politikai játszadozásával szemben.

Vélemény

Gyurcsány magyarságpolitikája

Gyurcsány Ferenc három újsütetű nemzetpolitikai javaslata közül kettő: a határon túli magyarokkal foglalkozó parlamenti bizottság felállítása illetve az irántuk érzett felelősség beemelése az alkotmányba inkább szimbolikus jelentőséggel bír. A “határontúli” személyi igazolvány a Fidesz kettős állampolgársági retorikájának felvizezett változata, aligha lesz népszerű Brüsszelben, de még a határon túliak körében sem.

hvg.hu Gazdaság

Járai Zsigmond 14 pontja

Járai Zsigmond, az MNB elnöke nemrég a Világgazdaság c. lapban fejtette ki augusztus 8.-án azt a költségvetési és monetáris politikával szemben támasztott 14 követelményt, amelyeknek teljesítésével Magyarország kegyensúlyozott fejlődést, versenyképes gazdaságot tud majd magáénak mondani. A cikk rövidített változatát közöljük.

Hirschler Richárd Vélemény

"Amerika hagyja abba!"

Három neves értelmiségi gyűlt össze a Napkelte vasárnapi adásában, amúgy jó barátaim. Sajnos, belementek Lakat T. utcájába, aki szeptember 11. és a Katrina nyomán kötelességének érezte felszólítani az Egyesült Államokat: hagyja abba! Feltehetően az USA szuperhatalmi státuszára gondolt. Washingtonból érdemben eddig még nem érkezett válasz…

Itthon

Ellehetetlenül a pedagógiai szaksajtó?

Könnyen lehet, hogy megszűnik a hazai pedagógiai sajtó, mivel az Oktatási Minisztérium véget vet a folyóiratok támogatásának. A költségvetési elvonások áldozatául eshet az Új Pedagógiai Szemle is – jósolta a lap főszerkesztője, Schüttler Tamás.

Vélemény

Ladányi Andor: A felsőoktatási törvény bajai

A felsőoktatási törvényt - annak egyes rendelkezéseit alkotmányellenesnek tartva - még Mádl Ferenc köztársasági elnök aláírás előtt véleményezésre megküldte az Alkotmánybíróságnak. A törvénnyel az ő kifogásain túlmenően is vannak problémák. Közülük a legfontosabbak az irányítási rendszer átalakításával és a többciklusú képzési szerkezetre való áttéréssel kapcsolatosak.