szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Még mindig többségükben férfiak készítik a többségükben férfiakról szóló híreket; igaz, az elmúlt öt évben valamelyest javult a nemek aránya a médiában - áll az Igazságosság és Esélyegyenlőség a Nemek között (IgEn) Egyesület felmérésében.

Az Igazságosság és Esélyegyenlőség a Nemek  között (IgEn) Egyesület felmérésének alapját az a 121 hír jelentette, amelyek pontosan négy évvel ezelőtt, 2005. február 16-án jelentek meg az írott és elektronikus sajtóban. A kutatásban tizenegy magyar országos médium: a Kossuth Rádió, a Rádió Café, a Duna TV, a TV2, a Blikk, a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Napi Gazdaság, a Nemzeti Sport, a Népszabadság és a Népszava híreit vizsgálták meg.

"A médiában hírforrásként megjelenő személyek 88 százaléka férfi, ők minden témakörben sokkal nagyobb arányban szerepeltek, mint a nők" - mondta Sárkány Kinga az IgEn Egysület munkatársa. A kutatásból kiderült, hogy a nők legnagyobb eséllyel hírességként, sztárként kerülhetnek be a hírekbe, az összes többi "komoly" területen - egészségügy, szociális munka, tudomány, politika, közgazdaság - férfiak a főszereplők.

A felmérés kitér a hírek készítőinek nemi eloszlására és jelenlétére is. Kiderül, hogy míg a nemzetközi médiában több a férfi tudósító, Magyarországon ez az arány kiegyensúlyozottabb. A női újságírók által készített hírekben azonban kétszer akkora arányban szerepelnek nők, mint a férfi újságíróknál. 

Rédai Dorottya az IgEN Egyesület munkatársa szerint az olvasók, rádióhallgatók és tévénézők gyakran azért nem jelzik elégedetlenségüket a férfi túlsúllyal kapcsolatban, mert hozzászoktak a jelenlegi nemi reprezentációhoz.  

"A nők különböző hírtémákban való aránytalanul kisebb mértékű megjelenése nem tükrözi valós társadalmi szerepeiket és jelenlétüket egyes szakmákban, a médiának fontos szerepe van abban, hogy a nemi arányokat kiegyenlítse"- vélekedett Rédai Dorottya.

A külföldi példákkal ellentétben a magyar újságíróképzésnek egyelőre nem része ez a kérdés, ritkán hívják fel a figyelmüket a nemek kiegyenlítettebb megjelenítésére, pedig az gyakran csak annyin múlik, hogy több esetben kérdeznek meg női szakértőket - hangsúlyozta Móricz Ilona a Független Médiaközpont megbízott igazgatója. 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Médiamegszállott amerikaiak

Az átlagamerikai naponta akár kilenc órát is eltölt valamilyen médiummal a televízió vagy a személyi számítógép képernyője előtt, az internetet böngészve vagy a mobiltelefonját alkalmazva - mutatta ki az Indiana állambeli Ball State egyetem vizsgálata.

MTI Gazdaság

Kína és India dobja meg a médiaipart

A média- és szórakoztató ipar növekedése jóval gyorsabb lesz az évtized második felében, mint az elsőben. A PriceWaterhouseCoopers (PwC) szerint a piac Kínában és Indiában bővül a legnagyobb ütemben. A videojátékok kereslete nő a legjobban, piacuk megkétszereződhet 2009-ben.

Média

Véleményformáló internetes média

A világháló új fórumai nemcsak másképp működnek, mint a hagyományos sajtó, hanem mást is akarnak. Sőt immár több társadalmi törvényszerűséget is átírtak. Ezzel a kérdéskörrel foglalkozik a budapesti Közép-európai Egyetemen jövő héten kezdődő nemzetközi konferencia.