szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A kampánycsendet úgy szabályozza a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény, hogy a szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig választási kampányt folytatni tilos. Vagyis az idei parlamenti választásokon kampányt folytatni 2006. április 8-án 0 órától április 9-én 19 óráig, illetőleg április 22-én 0 órától április 23-án 19 óráig tilos.

A választással kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét április 1-től április 9-én 19 óráig, illetőleg április 15-től április 23-án 19 óráig nem szabad nyilvánosságra hozni.

A kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok választói akaratának befolyásolása, így különösen: a választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás (szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital adása), pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak osztogatása, választási plakát elhelyezése, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton.

A kampánycsend célja, hogy az állampolgárok megszabaduljanak a média és a pártok nyomásától, s önálló véleményt formálhassanak. Értelméről már megoszlanak a vélemények. A legnagyobb visszatartó ereje a tömegtájékoztatásban van, mivel itt van lehetőség arra, hogy a kampánycsend megsértését szankcionálják. Ahol nincs kampánycsend, ott a pártok az utolsó pillanatig folytathatják a választási hadjáratot. Indokát választási szakértők azzal magyarázzák, hogy a mai modern korban, az internet és a többi fejlett kommunikációs eszköz mellett a kampánycsend betartását eleve szinte lehetetlen ellenőrizni.

Az alábbi (nem teljeskörű) összeállításból kitűnik, hogy Európa legtöbb országában nem vezetnek be kampánycsendet, de közülük néhányban tiltják a közvélemény-kutatási adatok közzétételét a választást megelőző napokban.

Európában nincs kampánycsend a következő országokban: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Fehéroroszország, Finnország, Hollandia, Írország, Luxemburg, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Portugália, Svédország, Szlovákia. Az Európán kívüli országokban például az Egyesült Államokban és Izraelben.

Van kampánycsend: Franciaország (csak a voksolás napján), Lengyelország (a voksolás előtti napon nulla órától), Magyarország (a voksolás előtti napon nulla órától), Oroszország (a voksolás előtti napon nulla órától), Románia (a választások előtt 48 órával lép életbe), Spanyolország (a választás napján nulla órától), Szerbia (a választás napját megelőzően 48 órával lép életbe), Ukrajna.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap

IZGALMAK A KAMPÁNYFINISBEN

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök keddi rendkívüli sajtótájékoztatóján közölte: a magyar titkosszolgálat hivatalos...

Választás 2006

Kampány: az ideológia visszavág?

A választás első fordulója előtt két héttel a kampányban teljes dicsőségében megjelent az ideológia. Míg korábban a pártok elsősorban ígéreteiket versenyeztették, és a köztársasági, illetve nemzeti retorika csak alárendelt szerepet játszott, most hirtelen szinte kulturkampfba fordult a kampány.

Pénzügyek

Kampányotthonok

Nem sokban térnek el egymástól a kampányban egymásra licitáló pártok otthonteremtési elképzelései.