szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Turisztikai látnivaló lesz a magyar-osztrák határon az egykori keleti blokkot a Nyugattól 1989-ig elválasztó vasfüggöny nyomvonalából; a túraútvonal első szakaszát szombaton avatták Sopron térségében.

Az ünnepség a páneurópai piknik megemlékezéseihez kapcsolódott. A Bécsi úttól, Sopron határától népes társaság indult gyalog a páneurópai piknik emlékhelyhez, ahol 17 évvel ezelőtt több száz keletnémet jutott át a vasfüggönyön túlra a határ ideiglenes megnyitásakor.

A sopronpusztai emlékhelyen Szájer József és Michael Cramer európai parlamenti (EP)képviselők szalagátvágással avatták az útszakaszt. Az ünnepségen Michael Cramer, az EP zöld frakciójának képviselője, a vasfüggöny túraútvonal kezdeményezője méltatta az esemény jelentőségét.

Az Európai Parlamentben korábban ő javasolta, hogy a berlini fal emlékére létesített berlini falútvonalhoz hasonlóan jöjjön létre a vasfüggöny vándorút, amely a Fekete-tengertől a Balti-tengerig húzódna. Ennek csaknem 300 kilométeres szakasza Magyarországon, az egykori műszaki határzár helyén halad majd át. Sopron és a Fertő-tó között a világörökség területén húzódik a magyarországi túraút szombaton átadott szakasza, amelyen felfestések és táblák segítik tájékozódni a bakancsos turistákat.

A táblák kihelyezését a természetjáró egyesületek végezték - mondta Taschner Tamás, a Fertő-Táj Világörökség Magyar Tanácsa Egyesület titkára, hozzátéve, a műszaki zár és az államhatár közötti sáv a külvilágtól hermetikusan elzárt terület volt, így az ott található természeti és kulturális értékek még felfedezésre várnak.

A túraútvonal kialakítását a tagállamok maguk finanszírozzák. Az útvonal a Fertő-tótól Felsőszölnökig tartó szakaszának kiépítéséhez az ifjúsági és szociális tárca nyújtott 2,5 millió forint támogatást.

Az elektromos jelzőrendszert, azaz a vasfüggönyt 1965-ben állították fel a magyar-osztrák határon. Ez váltotta fel a kommunista hatalomátvétel után közvetlenül az osztrák határnál felépített szögesdrótot és aknamezőt magában foglaló "védrendszert". A vasfüggönyt 1989-ben bontották le.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Infinit Karrier

Vasfüggönyön átívelő együttműködés az e-munkáért

Az IST-BONUS projekt célja a kellő szakértelem kialakítása elsősorban az egykor a vasfüggöny mögött élő országokban az e-business és az e-munka terén. A program résztvevője az Ulsteri Egyetem (University of Ulster) is, amely ennek érdekében számos európai ország partnerszervezeteivel veszi fel a kapcsolatot.