Combino-malőrök a világban

Több világvárosban is leszerepeltek a Budapesten a forgalomból múlt héten átmenetileg kivont Combino villamosok változatai. Volt, ahol szerződésbontásra, máshol kártérítésre került sor.

  • unknown unknown
Combino-malőrök a világban

© hvg.hu
"Ha a közlekedési vállalatok működőképes villamosokat akarnak, nem tehetnek mást, mint felmondják a Siemensszel kötött szerződésüket, és más cégtől vásárolnak. A Combinók javíthatóságában én már nem bízom. Az első, nagyon lényeges hibákról már 2002 áprilisában kaptunk jelentéseket."

Így nyilatkozott 2004 májusában a Die Tageszeitung című német lapnak Dieter Doege közlekedési szakértő, két hónappal azután, hogy a Siemens visszahívni kényszerült a ma a világ 15 városában közlekedő, alacsony padlós, könnyűszerkezetes villamosainak több mint négyszáz példányát. Nem mintha addig nem panaszkodtak volna az üzemeltetők különféle hibákra, a forgalomból való gyakori kiesésre, az akadozó ajtókra, a hangosságra, a gyors kopásra. Ezek azonban többnyire helyben orvosolható bajok voltak, míg a visszahívásra a világújdonságként ünnepelt alumíniumszerkezet problémái - a kocsik felépítményén több helyen is repedések keletkeztek -, azaz biztonsági gondok miatt került sor.

Pedig a Combino tíz évvel ezelőtti premierje után hamar népszerűvé vált: az alacsony padló, a hatalmas ablakok, az egyterű belső vonzó volt az utasok számára. A vetélytársainál jó 20 százalékkal olcsóbb Combino annak is köszönhette keletjét a kilencvenes évek közepén, hogy Európában sokfelé kiöregedtek a régi járgányok, így tömeges igény támadt az új, automatizált rendszerre. A Siemens erre egy nagyipari módon, így viszonylag olcsón gyártható és a változtatható modulos szerkezetnek köszönhetően az eltérő megrendelői igények kielégítésére is alkalmas kombinálható villamost tervezett. A nagy igény miatt azonban kipróbálására nem maradt idő, a tesztelés java élesben folyt.

Az "úttörő vasút" szerepét játszó első 16 villamost a németországi Potsdam vette 1996-ban, majd egy-egy kocsit az igények szerint átfestve Bázelben és Amszterdamban is bemutattak. Érkeztek is a megrendelések, 28, majd 155 villamosra. A német város a kiszállásban is élen járt: 2004 júniusában lemondta a 2009-ig megrendelt további 32 járgányt. A düsseldorfi Rheinbahn - villamosflottájának kétharmada 36 Combinóból állt - pedig a minőségi kifogások miatt kártérítési pert fontolgatott. Düsseldorf végül 2003-ban további 15 Combinót rendelt, ám egy évvel később - a svájci Die Wochenzeitung lap szerint - kiderült, a lobbizásért, a Combinók európai népszerűsítéséért 500 ezer euró "jutott" a helyi közlekedési vállalatnak. Az sem maradt titokban, hogy a 2003-as tenderen a svájci Stadler cég villamosonként 150 ezer euróval olcsóbb ajánlatot tett, mint a német vállalat - mégis alulmaradt.

Miért fizetett 25 millió eurós kártérítést a Siemens? (Oldaltörés)

© hvg.hu
Ahhoz képest, hogy szinte mindenütt kisebb-nagyobb botrányok övezték a Combinók útját - az olaszországi Verona 22 szerelvényt mondott le, a spanyolországi Alicante tízet, és a Siemens 25 millió eurós kártérítést fizetett -, a világsajtóban alig terjedt a jármű rossz híre. Doege ezt azzal indokolta, hogy a közlekedési vállalatok tisztában voltak: kártérítést csak addig remélhetnek az e téren egyébként nagystílűen viselkedő - és az alapkonstrukciót folyamatosan javítani igyekvő - Siemenstől, amíg a Combinók értékesítése akadálytalanul folyik világszerte, s finanszírozható a gyártás. Doege szerint a további értékesítésben való segédkezést több cégnél is jutalékkal és árengedménnyel díjazta a Siemens, amelyet 2004-ben egy milánói bíróság - emlékeztet a Die Presse - egy évre kizárt az állami tenderekből egy korrupciós eljárással összefüggésben.

Hangos botrány kerekedett Bázelban is - ott például egy ablaküveg is kiesett -, ahol biztonsági okokból mind a 28 villamost átmenetileg remízbe kellett vinni felülvizsgálatra. A városi tanács 1998-ban 15 perc alatt közfelkiáltással hagyta jóvá a 100 millió frankos beruházást, 2005-ben viszont a felelősséget már a Siemensre hárította. A bázeli hatóságok szerint a Svájcban egyébként több mint 7 ezer embernek munkát adó Siemens a gyerekcipőben járó villamosokat érett felnőttként mutatta be. A Siemens kártérítést fizetett, a hivatalban pedig enyhe verdikt született: felszólították a városatyákat, hogy hasonló beszerzéseiknél legközelebb külső szakértők tanácsát vegyék igénybe.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS