szerző:
hvg.hu

Ellehetetleníti a kiskereskedőket és az eddigieknél is nagyobb dugókat okoz majd Budapest szívében a Városháza Fórum néven futó beruházás – állítják a projekt ellenzői. Szerintük a nagyrészt üzleteknek és irodáknak helyt adó épületegyüttessel egy újabb plázának ad otthont a főváros, ahelyett, hogy inkább parkosítanák a területet. A városvezetés szerint viszont nem kell újabb zöld terület, arra ott van az Erzsébet tér.

Aggódnak a Károly körút üzleteinek tulajdonosai és a környezetvédők a körúti park, a tűzoltóság és a Merlin Színház helyére tervezett, Városháza Fórum néven emlegetett épületkomplexum miatt. Szerintük a városvezetés által „közösségi térként” emlegetett, a körúti ideiglenes park, a belvárosi tűzőrség és a Merlin Színház helyére tervezett Városháza Fórum valójában egy pláza lesz, mivel nagyrészt üzletekből és irodahelyiségekből áll majd. Márpedig így könnyen elszívhatja az amúgy is nehéz helyzetben lévő kisebb boltok vásárlóit – mondják a projekt ellenzői. Való igaz, a 2013-ra megépülő komplexumban 33 ezer négyzetmétert hivatali, 40 ezer négyzetmétert üzleti, 25 ezer négyzetmétert „egyéb céllal” hasznosítanának, azaz a hangsúly az üzleti-irodai funkciókon lenne.

A HVG interjúja a tervezővel
Nem lenne helyes parkkal elvesztegetni a Városháza melletti területet, és nem attól válik környezetbaráttá egy épülettömb, hogy néhány fát állítunk köré – száll szembe a belvárosi terveit kritizálókkal Erick van Egeraat holland sztárépítész. A teljes cikk.
Ide költöztetné több --- elsősorban a lakossági szolgáltatásokhoz kapcsolódó - irodáját a Főpolgármesteri Hivatal. Az épületegyüttes nyitott lenne a környező utcákra, a Deák téri metróaluljárót kitolnák a városfal környékéig és a Főpolgármesteri Hivatal mostani műemlék-épületét is felújítaná a beruházó. Cserébe hosszú évtizedekig használhatná az ingatlant, azaz a beruházó szedhetné a bérleti díjat. Egyelőre azonban azt sem tudni, pontosan mikor kerülne ismét a város tulajdonába, Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettestől is csak annyit tudtunk meg erre vonatkozóan, hogy 50-99 év múltán.

A Városháza Fórum látványterve
A beruházást nemcsak a környező bolttulajdonosok, de a környezetvédők is ellenzik. A Levegő Munkacsoport szerint nagyságrendekkel olcsóbb és ésszerűbb megoldás lenne, ha a területet parkosítanák. „Budapest emblematikus, központi helyéről van szó, ezért alaposan végig kellene gondolni, mit tesznek oda. Nem sürget a tatár, most is van elég kiadatlan iroda és üzlet a belvárosban, zöld terület, szabad tér viszont alig akad” – mondta a hvg.hu-nak Beliczay Erzsébet, a Levegő Munkacsoport elnökhelyettese. Beliczay arra is felhívta a figyelmet, hogy a Városháza Fórum az autóforgalmat is növelné a környéken, miközben a cél éppen a forgalomcsökkentés lenne. Az egyik bolttulajdonos, Kamarás Györgyi pedig attól tart, hogy a Városháza Fórum miatt a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út sorsára juthat a Károly körút, a környéken bezárt üzletek, összefirkált porták lesznek majd.

Ikvai-Szabó Imre ezzel szemben úgy véli: zöld területnek ott van az Erzsébet tér, a Budapest Szíve program keretében a belváros kapujában épülő mélygarázsokkal és a Károly körúton, a Kossuth Lajos utcában és a Bajcsy-Zsilinszky úton tervezett sávszűkítésekkel pedig csökkenteni tudják majd az autóforgalmat. Ezt a környékbeli bolttulajdonosok kétlik. „A Deák tér környékén most is vannak mélygarázsok, csakhogy azok nagyrészt üresen állnak” – magyarázta a hvg.hu-nak Kamarás Györgyi.

Budapest csak a tervpályázatért fizetne, méghozzá a nyertesnek, Erick van Egeraat holland építésznek, akivel már szerződést is kötöttek. Csakhogy már Egeraat kiválasztása körül is voltak furcsaságok. Egy hónappal azután, hogy a holland építész tavaly októberben megnyerte a pályázatot, budapesti irodája csődbe ment. Igaz, ez nem érintette a Városháza Fórumot, hiszen arra Egeraat magánszemélyként pályázott. „Ez azért veszélyes, mert egy természetes személy nem tud olyan garanciákat nyújtani, mint egy cég” – magyarázta a hvg.hu-nak Mónus János, a Budapesti Építész Kamara alelnöke.

A civilek – köztük a bolttulajdonosok és a Levegő Munkacsoport – azt is kifogásolják, hogy a városvezetés nem folytat velük érdemi párbeszédet. Formálisan ugyan az önkormányzat szervez olyan fórumokat, ahol a tiltakozók elmondhatják a véleményüket, de ezzel semmilyen hatással nincsenek a beruházásra.

A környezetvédők és a bolttulajdonosok azt szeretnék, ha a projektet elhalasztaná a főváros. Erre kevés az esély, mivel információnk szerint a nyertes tervezővel a városvezetés már aláírta a szerződést. A tervek várhatóan őszre készülnek el, az építési koncessziós közbeszerzési eljárást azután írják ki.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Lakner Zoltán: Tényleg megszűnt a centrális erőtér, kérdés mit kezdünk vele

Lakner Zoltán: Tényleg megszűnt a centrális erőtér, kérdés mit kezdünk vele

Beszáguldott a kikötőbe a 24 millió dolláros jacht, kicsit átrendezte a többi hajót – videó

Beszáguldott a kikötőbe a 24 millió dolláros jacht, kicsit átrendezte a többi hajót – videó

Lamperth Mónika lehet a budapesti főjegyző

Lamperth Mónika lehet a budapesti főjegyző

Négyes karambol miatt lezárták a teljes 33-as főútat

Négyes karambol miatt lezárták a teljes 33-as főútat

Vezethet-e hat vezérigazgató egy céget?

Vezethet-e hat vezérigazgató egy céget?

Láncfűrészt lopott, gardróbba bújt a tolvaj

Láncfűrészt lopott, gardróbba bújt a tolvaj