Irán visszalőtt: Az amerikaiak katari bázisát érte rakétatámadás
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Elvérzett az egészségügyi intézmények magánműködtetésének élharcosa, s vele együtt az általa meghonosított modell is. A túlköltekezés, a válság vagy az erőn felüli vállalások okozták a Hospinvest bukását? A HVG arra kereste a választ hol csúszott hiba a számításba.
© Fazekas István |
Ez a bevételkiesés azonban csak a kegyelemdöfés volt, a Hospinvest sorsa már hónapokkal korábban megpecsételődött. A 2000-ben, még a Fidesz-kormány idején kft-ként startolt vállalkozás négy évvel később két kórház működtetésbe vételével írta be a nevét a hazai egészségügy történetébe (Lásd Élt kilenc évet című cikkünket az 56. oldalon). Az időközben részvénytársasággá alakult cég filozófiája az volt, hogy a (mindig) szűkös közfinanszírozás okozta pénzügyi nehézségeken egyrészt a működtetett intézmények gazdálkodásának racionalizálásával, másrészt a beszerzések és az irányítás központosításával lehet úrrá lenni, sőt hosszabb távon nyereségre szert tenni. Ezt a törekvést támogatta az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), amikor 2007 őszén 4 millió euróért – akkori árfolyamon mintegy egymilliárd forintért – megvásárolta a Hospinvest-részvények 30 százalékát.
Túlvállalások és a válság
A társtulajdonosok nem titkolt szándéka az volt, hogy öt–hét éven belül 10-15 kórház működtetését vegyék kézbe. A kalkulációk ugyanis azt mutatták, ekkora „üzemméret” még a szűkös OEP-finanszírozás mellett is fenntarthatóvá, fejleszthetővé teheti a vállalkozást. Csakhogy a számításba több hiba csúszott: az ígért hosszú távú befektetés helyett az EBRD másfél évet sem adott a kibontakozásra, az utolsó, az egri kórház átvétele erős politikai ellenállásba ütközött, és a válság kirobbanása óta a hazai egészségügy finanszírozása is tovább romlott. E hatások egyenként is halálos sérülést okozhattak volna, hát még együttesen.
Túlígérték magukat a hospinvestesek, hatalmas tartozásokat vállaltak át a kórháztulajdonos önkormányzatoktól, miközben reálértéken számítva az elmúlt három évben körülbelül 25 százalékkal csökkent az aktív kórházi ellátás OEP-finanszírozása – vélekednek szinte egyöntetűen a HVG által megkérdezett kórházmenedzserek. A gyors terjeszkedéshez a holding tőkeereje is gyengének bizonyult: a felvett hitelek fedezete zömmel a működtetett kórházak (valamint további öt járóbeteg-szakrendelő) OEP-bevétele volt, ami az idén várhatóan 16 milliárd forint körül alakult volna. A pénzügyi szakadék szélén tántorgó Hospinvesttől idén tavasszal a CIB Bank megvonta közel 2 milliárd forintos hitelkeretét, egyszersmind lefoglalta a cég számlájára beérkező, a betegellátásért átutalt 1,2 milliárd forintnyi OEP-járandóságot. Mivel a cég több száz beszállítónak és szerződéses partnerének tartozott, összességében 2,7 milliárd forint nettó adósságával csődvédelmet kért – abban a reményben, hogy sikerül új befektetőket találnia. De sem a hazai, sem a külföldi beruházók számára nem volt vonzó a magyar egészségügy a maga kiszámíthatatlanságával, szűkülő finanszírozásával, cseppet sem vállalkozásbarát jogi és politikai környezetével. Így nem maradt más hátra, mint a jobboldal gyakorta elhangzott megfogalmazása szerint a piramisjátékra épülő – tudniillik a hiányt egy-egy újabb kórház és az ahhoz tartozó OEP-bevétel megszerzésével betömő – vállalkozás felszámolása.
A csődöt követő átmenet megkönnyítésére az Egészségügyi Minisztériumban már egy „lex Hospinvest” kodifikálásán dolgoznak. Ez a katasztrófatörvényként is emlegetett jogszabály arra adna választ, hogyan lehet a folyamatos betegellátás fenntartása mellett visszaadni a kórházműködtetést a tulajdonos önkormányzatoknak. Egyelőre mind a négy érintett önkormányzat (a kiskunhalasi, a hatvani, a gyöngyösi és a Heves megyei) létrehozta a maga nonprofit kft-jét, hogy augusztus, illetve szeptember 1-jétől azok vegyék át a kórházak működtetését a Hospinvesttől. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat felkészült arra, hogy az új gazdasági társaságoknak, vagyis az egyébként változatlan szakmai feltételekkel tovább üzemelő kórházaknak zökkenőmentesen kiadja a működési engedélyt. A 100 százalékban önkormányzati tulajdonú kft-knek azonban gondoskodniuk kell a kórházuk kéthavi működéséhez szükséges pénzről – hiszen az első OEP-elszámolás ekkora késéssel érkezik majd meg.
Az önkormányzati kft helyzetét Egerben a lokális politika is nehezíti. Habis László, a város fideszes támogatást élvező független polgármestere – aki mindeddig teljes mellszélességgel és egy városi iroda rendelkezésre bocsátásával is támogatta a Hospinvest ellen fellépő „kórházvédőket” – már a múlt héten törvénytelennek titulálta, hogy a kórházműködtetésre létrehozott kft-be a megye nem vette be tulajdonostársként a várost. Ugyanakkor arról elfelejtett említést tenni, hogy egyetlen fideszes megyei önkormányzat sem osztott lapot a városnak: sem a debreceni Kenézy-, sem a szombathelyi Markusovszky-, sem pedig a veszprémi Csolnoky Ferenc-kórház esetében. Az pedig hosszan elhúzódó viták tárgya lehet, hogy a Hospinvest-éra idején történt befektetéseket – például a kiskunhalasi kórház sürgősségi részlegének kialakítását – hogyan és mennyiért számolják el.
Túlköltekezés kontra hiszékenység
Jóllehet a Hospinvestet számtalanszor hírbe hozták kitűnő kormányzati, mindenekelőtt szocialista kapcsolatokkal, a balról jövő támogatás az erős jobboldali ellenszélben kevésnek bizonyult vagy valójában teljesen hiányzott. Az egri Markhot Ferenc-kórház „védelmében” például az indulatok a fenyegetésektől nemegyszer a tettlegességig fajultak – büntetlenül. Ebben a légkörben a feladatra vállalkozó orvosok fizetését – s persze a Hospinvest költségeit – jócskán felsrófolták (a hírek szerint az osztályvezető orvosok díjazása akár a havi bruttó 1 millió forintot is meghaladja).
Arra a kérdésre, hogy hol számította el magát a leginkább, Kollányi saját hiszékenységét kárhoztatta. „Elhittem, hogy a 2005–2006-ban meghirdetett egészségügyi rendcsinálás végbemegy, nem lesz forráskivonás, és megszületnek a szektorsemlegességet garantáló jogszabályok is” – sorolta a cég elnöke. Tavaly pusztán az a tény, hogy nem költségvetési, hanem gazdasági társaság formájában működtette a kórházakat a Hospinvest, 600 millió forintos bevételi mínuszt jelentett. Sem ők, sem a 100 százalékban önkormányzati tulajdonú kórházi gazdasági társaságok nem kapták meg ugyanis a 13. havi bért a költségvetéstől, ugyanakkor százmilliós nagyságrendű iparűzési adót kellett fizetniük. „Véleményem szerint az sem a vállalkozások dolga lenne, hogy az egészségügy működését torzító paraszolvencia ügyét megoldják. E tekintetben sem történt semmilyen előrelépés” – nevesítette Kollányi a vállalkozását kísérő szakmai ellenszenv mögött felfedezhető pénzféltést.
Vajon végérvényesen megbukott-e a Hospinvest nevéhez kötődő hálózatépítő modell? – latolgatják laikusok és hozzáértők egyaránt. Az már most világosan látszik, hogy a forma változni fog, ám a lényeget nem lehet megkerülni. Az önkormányzatoknak ugyanis még annyi pénzük sem lesz kórházaik fenntartására, mint eddig volt, így még a korábbinál is égetőbb szükségük lesz befektetőkre. Avagy bezárhatják a gyógyintézeteket, amit eddig – választási esélyeiket szem előtt tartva – mindenáron el akartak kerülni.
Gáti Júlia
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.