szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kerékpáros közlekedést választók valóban más országban ébredhetnek április 26-án. Na, nem mintha a Fidesz túlhangsúlyozná programjában a fenntartható közlekedés ezen formáját, inkább a Magyar Kerékpárosklub felhívása formálhatja át az utcaképet.

"Nagyon jó, hogy a Critical Mass-on együtt örömködünk, az igazi rekord azonban az lenne, ha hétfőn is mindenki, aki teheti, kerékpárral közlekedne az országban" - fejezte ki reményeit László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a hvg.hu-nak. A Critical Mass kerékpáros felvonuláson minden évben több tízezren vesznek részt, a rendezvény a csütörtöki Föld napját követő szombaton lesz. A kerékpározást választó résztevők ezt követően tehát - ha első nekifutásra talán csak egy napra is - a saját képükre formálhatják az utcaképet. Talán nem is baj, ha ezt maguk intézik, a választási programokat tanulmányozva legalábbis - az LMP-n kívül - a pártoktól bajosan várhatnák, hogy részletes cselekvési tervvel rukkolnak elő a fenntartható közlekedési formák elterjesztéséről.

A választást immár megnyerő Fidesz programját lapozgatva általánosságokba botlunk, a párt egy hosszú mondatban ejtette el kerékpárosokkal kapcsolatos elképzeléseit: "A legígéretesebb regionális együttműködés a Kárpát-medencei Gazdasági Tér újjáépítése, ennek érdekében fejlesztjük a logisztikai tereket és a tranzitfolyosókat, feloldjuk a határövezetekben még meglévő szűk közlekedési keresztmetszeteket: sok esetben néhány kilométer vasút vagy közút, egy-egy gyalogos-, kerékpáros- vagy autóshíd hiánya jelenti ma a szűk közlekedési keresztmetszetet határainkon (pl. Ipoly-hidak megépítése, az északi és déli vasúti szárnyvonalak összekapcsolása)". A Fidesz-programban tehát a kerékpár elsősorban mint túraeszköz jelenik meg, s nem a városi közlekedés zsúfoltságán könnyítő dolog.

Az éppen brandváltásra készülő szocialisták ígéretekkel nem is fáradtak a program írásakor. Felidézik azonban, a kormányzásuk alatt levezényelt fejlesztéseket: 400 km-rel több kerékpárút, mint 2002-ben. Emellett van még egy nagy szumma is, amelynek összegszerű részletezésével nem fáradtak. Azt írják ugyanis: 18 milliárd forintot fordítottak kerékpárutakra ÉS nemzeti parkjaink fejlesztésére, látogatóközpontokra, turisztikai szolgáltató centrumokra, ökoturisztikai fejlesztésekre, pihenőhelyekre. 

©

Egy fél mondatot a Jobbik programjában is találunk kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos elképzelésekről. Azt írják: "Közlekedéspolitikánk megvalósításában kiemelt szerepet szánunk a környezetvédelmi szempontoknak is, ezért az olyan alternatív közlekedési lehetőségeket, mint a kerékpározás, ahol csak lehet, támogatni kívánjuk". Az első három parlamenti bejutó tehát igazából nem alkalmazott a biciklit használó választópolgároknak dedikált ígéreteket.

A témához legközelebb nem meglepő módon az ökotémákat gondozó LMP jár, programjában megemlíti, hogy a városokban a kerékpáros közlekedés biztosítása, s "a közlekedési más résztvevői sem kezelik egyenrangú félként a kerékpárost". A programalkotók hangsúlyozzák: az infrastrukturális fejlesztéseknél is fontosabb a szemléletváltás, s radikális változást szeretnének a kerékpározás feltételein. 

A forrásokkal kapcsolatban annyit írnak: a közlekedési fejlesztésekre és fenntartásra jutó költségek fix részét kötelezően a kerékpáros közlekedés fejlesztésére kell fordítani az elkövetkezendő években. Konkrétumokat nemigen említenek 228 oldalas írásukban, de biztató jel, hogy a választások előtt többek között "Kerékpárral a Parlamentbe" programmal is kampányoltak, a városban kerekezve különző pontokon találkoztak szimpatizánsaikkal.

Mit akar a Kerékpárosklub?

Azt szeretném, ha a kerékpáros közlekedés fejlesztése ne lobbierő hatására tett szívesség legyen, hanem a közlekedés fejlesztésbe integrált cél - mondja a hvg.hu-nak László János. A politikai a mai kornak megfelelő prioritásokról döntsön: változtatni kell azon, hogy a távolsági és helyi közlekedési fejlesztésekben az egyéni gépjárműnek van előnye, tehát  az autóközlekedést fejlesztjük a gyalogos, kerékpáros és tömegközlekedés helyett - magyarázza László János.

A klubvezető szerint a főváros közlekedésében először gondosan ki kell jelölni azokat az egyirányú utcákat, amelyek - mint arra a KRESZ idén már lehetőséget adna - ellenirányban is megnyithatók a kerékpáros forgalom számára. Azt ugyanígy meg kell vizsgálni, hogy melyik buszsáv nyitható meg a kerékpárosok előtt. "Ezek a lépések pénzt alig, átgondolt közlekedésszervezést annál inkább igényelnek" - mondta a klubvezető. Megvalósulásuk esetén integráltan, biztonságosan tudnak kerékpárosok közlekedni, nem csak a kijelölt kerékpárutakon, hanem gyakorlatilag mindenütt.

Ne gondoljuk, hogy önmagában a kerékpáros közlekedést kell fejleszteni, ilyen nincs - figyelmeztet László. A Rákóczi utat például meg kell szüntetni olyannak, amilyen most, mert "mit keres egy autópálya a város kellős közepén?" Ott nem a kerékpározás a legnagyobb probléma: a kereskedők sem élnek meg, sétálni sem lehet rendesen - teszi hozzá.

"Arra is látok sanszot, hogy a Nagykörúton is megoldódik, hogy kerékpárral biztonságosan lehessen közlekedni" - mondta László János. Hogy melyik forgalomtechnikai eszköz alkalmazásával, azt nem tudja, de elméleti lehetőségként megemlíti: megszüntethetnek egy forgalmi sávot, s helyette kerékpársávot létesíthetnek, hiszen a Körúton egyébként is megvannak azok a szűk kapacitások, amelyek meghatározzák az út forgalmát. Esetleg megszüntethetik a parkolósávot, s helyette kerékpársáv jöhet, illetve szóba jöhet valamilyen vegyes mód. "Én is ellene vagyok annak, hogy parkolókat nagy számban szüntessenek meg" - mondja László, megemlítve, hogy a Belváros új főutcáján például autók is közlekedhetnek, parkolóhely is van, kerékpározni is lehet, s még a gyerekek is rohangászhatnak a kismotorjukkal keresztül-kasul.

Addig is marad a szombati felvonulás (a tudnivalókat itt gyűjtötték össze a szervezők), illetve a hétfői kerékpáros mozgósítás. És egy kis csemege a végére: 2006-ban a Critical Mass megkereste a pártokat, mit ígérnek biciklis választóiknak. Itt elolvashatják a pártok válaszait, elöljáróban csak annyit: akkor még volt fidesz.hu/kerekpar és a szocialisták is személyes hangú levélben válaszoltak.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A Moderna is elindította koronavírus-vakcinája engedélyezési folyamatát az USA-ban és Európában

A Moderna is elindította koronavírus-vakcinája engedélyezési folyamatát az USA-ban és Európában

Demeter Szilárd lemondását követeli száznál is több magyar értelmiségi

Demeter Szilárd lemondását követeli száznál is több magyar értelmiségi

Fekete-Győr: 2022 valódi korszakváltás lesz

Fekete-Győr: 2022 valódi korszakváltás lesz