Mária Terézia az asztalra csapott, az oroszok segítettek, a Szent Jobb hazatért
Így vált kiemelt egyházi és állami ünneppé augusztus 20.
Politikailag megosztott közösség rajzolódik ki a magyar evangélikusok körében végzett felmérésből.
Az evangélikusok egyötöde majdnem minden héten részt vesz istentiszteleten, másik egyötödük havonta egy-két alkalommal, ugyanakkor közel egyharmaduk csak nagyobb egyházi ünnepek alkalmával – derül ki abból a felmérésből, amely idén készült a Magyarországi Evangélikus Egyház kezdeményezésére, s várhatóan a Credo című evangélikus folyóirat decemberi számában jelenik meg. A mintegy 300 ezer fős közösség tagjaiból – főleg az egyházközségi választókat tartalmazó címlisták alapján – 1500 személyt kérdeztek meg véletlenszerű kiválasztással. „A címlistákban döntően evangélikusnak megkereszteltek szerepelnek, tehát nem csak az aktív templomjáró hívek” – mondta Fábri György kutatásvezető, az ELTE docense, aki a Tudástárs Kft. által végzett felmérést koordinálta.
Az egyház vezetése még 2007-ben döntött úgy, hogy stratégiát alkot, amelynek első változata el is készült Élő kövek egyháza címmel. „Ez témakatalógus volt, a végleges stratégia kidolgozása előtt helyzetfelmérést is végeznünk kellett” – mondta a HVG-nek a felmérés céljáról Prőhle Gergely országos felügyelő (a Külügyminisztérium uniós helyettes államtitkára), aki a stratégiaalkotást Fabiny Tamás püspökkel együtt koordinálja.
„Nem lelkesítő az eredmény” – vont rövid összegzést Prőhle, aki mindenekelőtt a felmérésből kiolvasható erős szekularizációs trendeket emelte ki. „Feltűnő, hogy mindez az utóbbi 20 évben újra létrehozott intézményrendszer ellenére tovább folytatódik” – mondta. Az egyházi stratégiának éppen ezért szerinte arra kell majd irányulnia, hogyan lehet e trendet megfordítani, de legalább megállítani. Miközben a megkérdezettek közel 90 százaléka azt mondta, hogy számára fontos a saját egyházi gyülekezetéhez tartozni, az egyház tanítását csak alig több mint a fele követi. „Vallásos vagyok, a magam módján” – 44 százalékuk ezt válaszolta a vallásosságot firtató kérdésre. Az evangélikusok Istenbe vetett hite erős, amit az is jelez, hogy a háromnegyedük legalább hetente imádkozik, de több mint felük ezt majdnem mindennap megteszi.
A lelkészekkel elégedettek, miközben magán- és hitéleti problémáikkal nem nagyon keresik fel őket külön az evangélikusok. Mindössze 7 százalékuk fordult akár több alkalommal is a lelkészéhez, a túlnyomó többség gyakorlatilag nem veszi igénybe a tanácsokat, még hitbeli kérdésekben sem. A leggyakrabban azt válaszolták, hogy problémáikat szeretik maguk megoldani, s ugyancsak sokan a családjukból vagy a barátaikból merítenek inkább erőt. Ezt így is tartják jónak, a megkérdezetteknek közel a fele ugyanis a jövőben sem tart igényt személyes megbeszélésre a lelkészével. Akik részt vesznek az istentiszteleten, azok elégedettek a prédikációkkal, különösen azért, mert segít a lelki béke megteremtésében, reményt ad, és elősegíti a találkozást Istennel. „Az evangélikus egyház tagjai is ebben a társadalomban élnek, s a magyar társadalom rossz állapota náluk is visszatükröződik” – értékelte Prőhle a gyülekezeti életre vonatkozó adatokat. Kimutatható ez szerinte például az önkéntes munkához való hozzáállásban is: a tagok háromnegyede semmilyen önkéntes munkát nem végez, de értékeli azokat, akik hajlandók ilyen munkára. A gyülekezeti élet nem elég vonzó a hívek számára, nagyon kevesen vesznek részt a különféle csoportokban, leginkább még a felnőttek bibliaköre vonzó.
Anyagilag viszont támogatják a hívek az egyházat. Ez elsősorban az éves egyházi hozzájárulást jelenti, perselypénzt már csak a megkérdezettek kevesebb mint fele ad, személyi jövedelemadójuk 1 százalékát még ennél is kevesebben ajánlják fel. Az adófelajánlást elutasító válaszolók nagy többsége ezt azzal indokolta, hogy nyugdíjas vagy nincs adóbevétele. A válaszokból egyébként az derült ki, hogy az evangélikus hívek több mint felének 100 ezer forint alatti a havi nettó jövedelme, s nem éri el a 4 százalékot azok aránya, akik több mint 200 ezer forinthoz jutnak havonta. Figyelemre méltó, hogy az egyháztagok nem elégedetlenek ezzel a magasnak éppen nem mondható jövedelemszinttel. Kijön a pénzéből bevallása szerint több mint 90 százalékuk, s komoly nélkülözésről mindössze másfél százaléknyian számoltak be. „A tisztes szegénység kultúrája létező szemléleti forma az egyházban” – világított rá az elégedetlenkedés elmaradásának okára Fábri.
Ez a szemlélet tükröződik az evangélikusok önmagukról kialakított képében is. Leginkább segítőkésznek tartják magukat, csak ezt követi a családcentrikusság és az összetartás. Az értékek között viszont messze a család van az első helyen a szemükben, amit a biztonság követ. Fontos még számukra a közösséghez tartozás és a baráti kapcsolatok mellett az anyagi jólét is. Sokkal kevésbé értékelik a hagyományokat, a karriert, a tanulást és a szabad, kötetlen életet.
A politikával szemben meglehetősen elutasítóak, illetve sokfélék. Egyértelműen ellene vannak annak, hogy egy párthoz kössék az egyház szekerét, ugyanakkor a pártok egyházi támogatásában teljesen megosztottak. Szinte ugyanannyian mondták azt, hogy az egyház céljaihoz közel álló politikai szervezeteket támogatni kellene, mint amennyien a pártoktól való teljes távolságtartást gondolják csak elfogadhatónak. A közéletben való részvétellel kapcsolatban sincsenek közös nevezőn: egyharmaduk elégedett az evangélikus egyház megszólalásaival, egynegyedük szerint túl keveset, egyötödük szerint viszont túl sokat hallatja hangját az egyház.
RIBA ISTVÁN
Így vált kiemelt egyházi és állami ünneppé augusztus 20.
Egy biztonsági őr nekihajtott a kocsijának Hatvanpusztán, de az őr autója borult fel.